• Solisrosis

krympa jeans?

Har gått ner några kilo så nu är mina (ganska) nya jeans för stora, ca 1 strlk. kan jag tvätta dessa i 60 elr 90 grader för att de ska krympa?

det är 81% bomull, 18% polyester och 1 %elastan...

• Svar på tråden krympa jeans?
  • Barbabok

Jag tvättar ofta i 60 och inga jeans har krympt för det. Tror inte 90 hjälper heller, men försök!

• IsDimma

Tror inte att det funkar men testa, du har ju inget att förlora. Jag tvättar mina på 60 grader ibland utan att något händer men testa 90.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Solisrosis
    Hannah76 skrev 2011-03-21 10:01:36 följande:
    Tvättar du i 90 så kommer du bra att sabba strechen.
    vad innebär det då? att de förlorara all elastisitet (stavning?)? ursäkta dum fråga..

jag tror jag ska prova 90 grader, jag har som sagt inget att förlora, för som det är nu så vill jag ändå inte ha dem på mig eftersom de börjar hänga efter halva dagen i lår och  rumpa..
  • She is Me

Ja elasticiteten försvinner, det är därför man inte heller ska torktumla stretchjeansp

• Hannah76
    She is Me skrev 2011-03-21 11:26:28 följande:
    Ja elasticiteten försvinner, det är därför man inte heller ska torktumla stretchjeansp
    Och inte använda sköjmedel.
  • She is Me
    Hannah76 skrev 2011-03-21 11:54:31 följande:
    Och inte använda sköjmedel.
    ja just!
    Google is my friend ♥
  • AstraTrillian

Bäst är att sy in dem. Vänd på avigan och nåla längst den sömmen som passar bäst längst benet och sy.

• MajaVira

Förmodligen förstörs stretchen om du tvättar för varmt, då blir de STÖRRE.

• alldis

Kläder med syntet material är krymper nästan ingenting. Ren bomull som i vanliga jeans går bra att krympa en aning. Det enda som händer om du försöker med för hög temp eller hård tumling är att plagget förlorar form eller stretch eller både och. Jag vet...

• fallen angel
    She is Me skrev 2011-03-21 11:26:28 följande:
    haha.. jag brukar ALLTID torktumla mina stretchjeans och de har ALDRIG förlorat sin elasticitet!! aldrig och jag har ändå haft jeansen minst ett år!!! 
Svar på tråden krympa jeans?