• Pappa G

Enklaste bokföringsprogram

Vilka bokföringsprogram använder ni som driver små enskilda firmor?

Jag söker enklaste tänkbara bokföringsprogram, utan kopplingar till Internetbanker och helst utan löpande månads/serviceavgifter som är bra, enkla och stabila att arbeta med.

Tips?

• Svar på tråden Enklaste bokföringsprogram
  • Draken22
    Pappa G skrev 2011-03-31 13:32:58 följande:
    Senast jag kollade var det dels hanteringen av ROT-avdrag och "tvingande" upplägg gällande andra konton. Det hade krävts en massa tilläggsverifikationer hela tiden för att få det rätt. Men det är möjligt att det fungerar bättre idag?

Jag ska gå från bokföring med bok/penna och jag vill ha det absolut enklaste. Behöver inga rapportsystem, analyser etc.
    I princip hade en vanlig enkel excelkalkyl fungerat ypperligt, men det är ju tyvärr inte tillåtet.
    I Visma SPCS Administration (fungerar både för Enskilda företag och AB) fungerar ROT avdraget kanon och fakturamallarna/betalningen/kraven går med "fördelningsautomatik" om du förstår vad jag menar med det.
    I företagsinställningarna bockar man bara för att man håller på med ROT avdrag så "låses" funktionen upp.
    ("Låsningen" är för att dom som inte håller på med sånt ska slippa se funktionen)

Det är dock lite dyrare än Visma Enskild Firma. Men det här kanske kan vara ett alternativ? http://www.vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/visma-avendo-eekonomi?tab=funktioner Har dock ingen egen erfarenhet av detta.
  • mjjhansson
    Skumboll skrev 2011-03-27 10:23:29 följande:
    Förlåt att jag "snor" tråden lite TS, men undrar om någon har tips på bra bokföringsprogram för mac? Internetbaserat kan också funka. 
    Hej,

Ett bra alternativ som är värt att kolla in är webb-baserade Zervant (http://www.zervant.se). 

Sköter enkelt fakturering, kostnadshantering och enkel bokföring (för enskild firma). Fungerar också på Mac (och iPad) från 69:- / mån. 

• ollepettersson

Det är verkligen inte lätt att välja ett bra program. Alla är ju så krångliga. Speciellt när man är som mig och inte kan så mycket ekonomi.. och bara vill försöka fokusera på sitt företag och få det att gå runt.. Men economic webbaserat bokföringsprogram tycker jag har funkat ganska bra. Viktigt att läsa på, finns flera sidor som listar alla program, t ex bokföringsprogram

• Peter 000

Tror att detta är det enklaste man kan komma: www.autobokföring.se öppnade själjv ett prov konto som var gratis i två veckor. Återkommer med recension.

• annniel

Varför vill du inte ha kopplat till internetbanken? Om du har Swedbank och deras bokföringsprogram behöver du inte göra någonting, bara trycka på en ok-knapp, den sköter sig helt själv typ.

• Kaxelsmamma

Vet inte om någon tidigare nämnt Fortnox det är webbaserat så du slipper säkerhetskopiera. Du gör klokt att hålla dig ifrån Visma EF med just den anledning som du nämner låsta funktioner samt automattransaktioner vid årsskifte. De kunder som vi har på min byrå som har EF brukar vi få bokföra om då bokslutsposter och SIE 4 inte funkar. Lycka till!

• Looloo97

Jag använder speedledger, kopplat direkt mot transaktionskontot. Till och med jag som är helt bäng när det gäller både ekonomi och matematiskt tänkande (är allergisk mot siffror) klarar det Flört
    Internetbaserat så jag kommer åt det vart jag än är vilket är viktigast för mig.
    Det kostar en del men för mig är det värt varenda krona, jag som har HB betalar 250 +moms /månad, men jag tror det är halva priset för enskild firma. 
    Finns fakturering som tillval också.

• S milla

Testa Bokio! Det är väldigt enkelt att använda och helt gratis.

Man kan scanna kvitton och fakturor direkt från mobilen och inget krångel med debit och kredit. Den löser det åt en.

www.bokio.se/

Svar på tråden Enklaste bokföringsprogram