• LittleSister

Hatar försäkringskassan!!!

Idag fick jag svar från försäkringskassan att jag inte kommer få graviditetspenning (havandeskapspenning). De anser inte att jag har ett tillräckligt  tung arbete. Hur kan den veta det? Det är inte dem som är gravida och har mitt arbete.

Jag jobbar som lokalvårdare med tidspress. Det är ett fysiskt arbete då jag står och går mycket och gör ensidiga rörelser, böjer och sträcker mig mycket, jag lyfter och flyttar möbler också (tunga lyft).

Så det är inte tillräckligt tungt arbete för dem? Jag lider varje dag jag kommer till jobbet. Jag får ont i rygg, bäcken, olika delar av magen, jag blir ganska fort anfådd. När jag städar har jag en tid att passa hela tiden, så jag måste stressa hela tiden...

Varför kan de inte förstå hur jobbigt det är för mig? Jag är så ledsen nu. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kommer inte orka gå och jobba så länge till. Jag jobbar hela mars ut, sen då? Ska jag bara vara hemma och inte få ett enda öre i två månader?! Jag vill helst inte ta ut min föräldrapenning tidigare.

• Svar på tråden Hatar försäkringskassan!!!
  • J W

När det är "tungt" är det ofta snedvridningar, felbelastningar, ensidiga moment och tunga lyft...
    Det är en anledning till GP.

Min chef skrev typ "sedvanliga arbetsuppgifter för uska på demens/särskilt boende" och att det inte fanns nå lättare uppgifter till mig. Godkänt direkt utan krux.

• Anna Paulita
    InaLo skrev 2011-04-19 08:25:02 följande:
    Jag fick ju min graviditetspenning(som det nu mera heter) beviljad pga att jag har ett tungt natt jobb. Där varje pass är 10.5timmar(går ej att korta av). Vi går mellan 7-9km per natt och har hur många som helst väldgt tunga lyft. Så visst får man det beviljat om det räknas vara för tungt.
    Jo, jag såg det sedan när jag var inne på FKs hemsida. Men jag tror att FK har svårare att neka om barnet kan falla illa så på det sättet kan det vara en fördel att "dra fram det kortet".
  • J W