• LittleSister

Hatar försäkringskassan!!!

Idag fick jag svar från försäkringskassan att jag inte kommer få graviditetspenning (havandeskapspenning). De anser inte att jag har ett tillräckligt  tung arbete. Hur kan den veta det? Det är inte dem som är gravida och har mitt arbete.

Jag jobbar som lokalvårdare med tidspress. Det är ett fysiskt arbete då jag står och går mycket och gör ensidiga rörelser, böjer och sträcker mig mycket, jag lyfter och flyttar möbler också (tunga lyft).

Så det är inte tillräckligt tungt arbete för dem? Jag lider varje dag jag kommer till jobbet. Jag får ont i rygg, bäcken, olika delar av magen, jag blir ganska fort anfådd. När jag städar har jag en tid att passa hela tiden, så jag måste stressa hela tiden...

Varför kan de inte förstå hur jobbigt det är för mig? Jag är så ledsen nu. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kommer inte orka gå och jobba så länge till. Jag jobbar hela mars ut, sen då? Ska jag bara vara hemma och inte få ett enda öre i två månader?! Jag vill helst inte ta ut min föräldrapenning tidigare.

• Svar på tråden Hatar försäkringskassan!!!
  • J W

När det är "tungt" är det ofta snedvridningar, felbelastningar, ensidiga moment och tunga lyft...
    Det är en anledning till GP.

Min chef skrev typ "sedvanliga arbetsuppgifter för uska på demens/särskilt boende" och att det inte fanns nå lättare uppgifter till mig. Godkänt direkt utan krux.

• Anna Paulita
    InaLo skrev 2011-04-19 08:25:02 följande:
    Jag fick ju min graviditetspenning(som det nu mera heter) beviljad pga att jag har ett tungt natt jobb. Där varje pass är 10.5timmar(går ej att korta av). Vi går mellan 7-9km per natt och har hur många som helst väldgt tunga lyft. Så visst får man det beviljat om det räknas vara för tungt.
    Jo, jag såg det sedan när jag var inne på FKs hemsida. Men jag tror att FK har svårare att neka om barnet kan falla illa så på det sättet kan det vara en fördel att "dra fram det kortet".
  • J W
    Anna Paulita skrev 2011-04-19 08:42:11 följande:
    Jo, jag såg det sedan när jag var inne på FKs hemsida. Men jag tror att FK har svårare att neka om barnet kan falla illa så på det sättet kan det vara en fördel att "dra fram det kortet".
    Barnet (och mamman) far väl illa av ett tugnt arbete...?
    Den jag pratade med på fk sa att ofta fokuserar de gravida på sina besvär (foglossning, ryggvärk, trötthet, illamående etc) och inte på sina arbetsuppgifter när de söker GP. Då nekar de, för då är det ju istället tal om sjukskrivning.
  • Joddan

Jag blev nekad i min förra graviditet. Dagen innan jag sökt! De var sååå otrvliga! Min chef hade ju "räknat" med att jag skulle sluta. Så jag gick till min läkare och blev heltids sjukskriven ist. Allt handlar om vad för handläggare man får.
    Min vågade inte ringa mig själv utan en kollega ringde. Så då begärde jag att MIN handläggare skulle ringa, vilket hon gjorde på 5 min.
    Blääää för dem ibland!

• J W
    Joddan skrev 2011-04-19 09:04:22 följande:
    Jag blev nekad i min förra graviditet. Dagen innan jag sökt! De var sååå otrvliga! Min chef hade ju "räknat" med att jag skulle sluta. Så jag gick till min läkare och blev heltids sjukskriven ist. Allt handlar om vad för handläggare man får.
    Min vågade inte ringa mig själv utan en kollega ringde. Så då begärde jag att MIN handläggare skulle ringa, vilket hon gjorde på 5 min.
    Blääää för dem ibland!
    Njae, tror inte ALLT handlar om vilken handläggare man får... Det beror nog till största delen hur man skriver ansökan och vad man har för jobb.

Varför blev du nekad?
  • Joddan

Jag tror det. För med annan handläggare så har jag aldrig igen haft problem med fk.
    Jag blev nekad pga samma anledning som alla andra skriver. Inte tillräckligt tungt etc etc.
    Jag jobbade stående som säljare i butik med lager arbete och tunga luft (upp mot 30-40 kilo/låda) lager utrymmen som jag inte ens fick plats i i princip. Hade foglossning etc så SS blev godkänd direkt.

• apanssonsmamma

Det är som att dom tycker att jag som har hyperemesis (kräks ungefär 20 ggr per dag) ändå kan åka till jobbet för jag har "bara" kundkontakten via telefon ju..
    Problemet är bara kraftlösheten och att jag inte ens tar mig till jobbet... 

• Ramborg

Kraftlösheten och att du inte kan ta dig till jobbet framgår väl inte av dina läkarintyg då.

• Anna Paulita
    J W skrev 2011-04-19 08:58:52 följande:
    Den jag pratade med på fk sa att ofta fokuserar de gravida på sina besvär (foglossning, ryggvärk, trötthet, illamående etc) och inte på sina arbetsuppgifter när de söker GP. Då nekar de, för då är det ju istället tal om sjukskrivning.
    Barnet måste väl inte nödvändigtvis fara illa av tungt arbete. Om mamman har ont i ryggen så får ju barnet inga direkta bekymmer av det.
  • Anna Paulita
    J W skrev 2011-04-19 08:58:52 följande:
    Sedan är det ju allmänt känt att varende en på FK säger olika saker.... ;) Till mig sa de att det är betydligt svårare att neka en gravid kvinna GP om babyn i magen kan fara illa på något sätt.
  • brokig

Arbetsgivarens motivering är ju också viktig. Att det verkligen inte finns någon arbetsguppgift du kan utföra tex. Man kan ju ha en dialog där annars och se om det finns uppdrag som fungerar bättre för dig än de nuvranade?

• apanssonsmamma

Ramborg jo det gör det. Plus att jag är uttorkad, undernärd och kräks blod o galla. Men då ska man palla jobba minsann. Jävla idioter.

Svar på tråden Hatar försäkringskassan!!!