• Anonym (längtar så...)

Lennart Blomqvist - någon?

Hej!

Är för tillfället mitt uppe i mitt 4:e misslyckade försök till att gå igenom en hel graviditet. Tre av fyra gånger har graviditeterna slutat i tidiga missfall och nu, denna gång slutade graviditeten i v17 på grund av svåra fostermissbildningar. Min fråga är nu om någon vet hur man kan komma i kontakt med Lennart Blomqvist som hjälpt många par som lider av ofrivillig barnlöshet???

Vi är tacksamma för svar...och självklart även andra tips om ni har sådana.

• Svar på tråden Lennart Blomqvist - någon?
  • Jolines mamma

Lennart blomkvist opererade mig igår faktiskt. Han är lika bra som ryktet säger. Han verkar verkligen bry sig om sina patienter. Detta var för svåra cellförändringar. Samma dag hemskt nog (igår morse) satte vad vi tror ett missfall igång. Han sa att det inte spelar nån roll för operationen och gjorde den ändå. Imorgon ska jag på hcg kontroll och får senare ett svar av Lennart på eftermiddagen. Ska vara i vecka 7 men alla symtom har försvunnit och det kom också lite blod innan operationen. Lennart vill att vi kommer på en utredning. Chockad som jag var sa jag att jag inte visste om jag ville. Livrädd för vad utgången/ svaret kommer att bli. Vad jag nu förstått är att man borde ta den chansen när man får den kastad i ansiktet. Min sambo sa att nu ringer du Lennart och tackar ja. Hursomhelst för att svara på din fråga så finns Lennart på Gynmottagningen på Borås lasarett. Ring och hör efter under deras telefontider 033/6161700.

• ezra

Hej!

Hittade denna tråd idag och ser att ni inte skrivit här på ett tag. Hur går det för er allihop? Jag avslutade min nionde graviditet igår. För första gången gjorde jag det själv hemma med tabletter, usch och fy det ska jag aldrig göra om, har alltid skrapats tidigare. Har fightats med min doktor nu och kommer nu få börja med Trombyl fram till + och sedan gå över till Fragminsprutor. Har suttit och kikat lite här på FL och har hittat Lennart Blomquists studie som jag inte kände till, den ger mig lite hopp faktiskt. Han verkar ha påbörjat den i dec 2007 så han borde ha kommit en bit nu, någon som vet hur det går med studien? Överväger att visa den för min trångsynte doktor. Jag bor i Västmanland, kan man ta kontakt med honom ändå?

Jag har gått till en kurator senaste året, det är skönt att prata av sig. Däremot undrar jag lite hur ni orkar med att hålla ett gått ansikte utåt. Jag tycker det är superjobbigt att behöva hymla om detta enorma som pågår i ens liv. Vissa som man berättar det för tar det bra och ställer sedan upp som vänner. Men jag har oxå berättat för  några kollegor som inte reagerar så bra, de ryggar liksom tillbaka som om det vore fult att berätta något sådant. Jag är så trött på att gå omkring på jobbet och må illa och vara yr och ändå försöka hålla god min, eller oxå vara den där som är lite skitzo, ena veckan glad och positiv, andra veckan trött och hängig. Och vad svarar jag imorgon när folk frågar varför jag har varit hemma... nja, haft lite problem med magen...? Trött på vita lögner! Hur gör ni?

Väntar nu på att blödningen ska ta slut så jag kan börja knapra mina trombyl, känns som sista utvägen nu. Lycka till alla ni andra!

• Skorpsmula
    ezra skrev 2011-06-21 16:38:36 följande:
    ... Däremot undrar jag lite hur ni orkar med att hålla ett gått ansikte utåt. Jag tycker det är superjobbigt att behöva hymla om detta enorma som pågår i ens liv. Vissa som man berättar det för tar det bra och ställer sedan upp som vänner. Men jag har oxå berättat för  några kollegor som inte reagerar så bra, de ryggar liksom tillbaka som om det vore fult att berätta något sådant. Jag är så trött på att gå omkring på jobbet och må illa och vara yr och ändå försöka hålla god min, eller oxå vara den där som är lite skitzo, ena veckan glad och positiv, andra veckan trött och hängig. Och vad svarar jag imorgon när folk frågar varför jag har varit hemma... nja, haft lite problem med magen...? Trött på vita lögner! Hur gör ni?...
    Hej! Har haft 4 mf och går hos LB. Förstår precis hur du menar! Har blivit en mästare på att hålla masken utåt, och så kommer allt ut hemma istället. Det har rykt ett antal tallrikar kan jag säga.. Är så himla besviken på att folk inte förstår och inte bryr sig. Bara för att mf-en är över så är ju inte känslorna det, precis. Jag vet inte ens om jag vill fortsätta försöka. Har intalat mig själv att jag inte tycker om barn och att det är bra som det är. Det känns rätt bra. Jag tror nästan på det själv. Självförsvar, säger min kurator.

mammamu11: Kände exakt likadant när jag ringde KK för att anmäla mig mig för utredning. Det var som att jag tvingades acceptera möjligheten att det var något fel på mig - att jag var defekt. Men i de allra flesta fall så hittas ju faktiskt inga fel. Och det är ingens fel att det strular. Kräv att få prata med en läkare som du tycker om och känner förtroende för - det tror jag är väldigt viktigt!

Kram på er!
  • RamonaMaria

Här joinar/puffar jag!

I mars förra året bestämde vi oss för att skaffa barn. Första plusset kom i slutet av juli men slutade med ett tidigt mf i v.6. I januari fick vi ett nyss plus som även det slutade med ett ma i v. 9. och 22/6 fick jag opereras akut för ett utomkvedshavandeskap som resulterade i att dom fick ta bort hö. äggledare.
    I ren desperation mailade jag till dr. blomqvist nästan direkt efter op. och i måndagskväll ringde han!!!!
    Vi pratade lite o han verkar väldigt "lätt" o trevlig att prata med.
    han meddelade oss att han gör ett undantag för oss o att vi får vara med i studien (utomkved räknas ej som mf)
    Blev såklart jätteglada över det här o känns bra att hitta en tråd om honom o vad han gör.
    han sa något om att vi först ska ta lite prover precis innan vi kommer upp till honom på första besöket 2/8. men vad jag fattade det som så gör man inte det på avdelningen där han är?!

Kram

• mamamia01

Jag har varit med i hans studie efter 4 missfall. Han är som ni alla skriver helt underbar! Det resulterade i en pojke som nu är 10 månader.
    De har en speciell provtagningsavdelning på entreplan där man tar alla prover. Om han sa så har han lämnat papper på provtagningen så du behöver bara gå dit så vet de var de ska göra. Lycka till!!

• 9e försöket

Vi träffade Lennart våren 2014 efter att ha haft åtta missfall under knappt fyra år. Den 14e februari i år kom vår dotter på "första" försöket med Lennart. Han lyckades skapa ett lugn kring vår graviditet som var omänskligt härlig. Han är inget annat än en mirakelskapare. Får ni möjlighet så träffa honom!

• Anonym (Nyfiken ju)

Hur har det gått för alla? Solig

• kathen

Jag började gå hos Lennart efter mitt fjärde missfall på raken och är nu gravid i v 32. Han är verkligen superbra! :) Jag trodde aldrig att jag skulle komma såhär långt, trodde jag skulle förbli barnlös... Men nu tror jag att jag blir mamma inom några veckor :D

• Anonym (Nyfiken ju)

Stort grattis!! Är det pga trombyl?

• kathen

Jag har ärligt talat ingen aning om jag får trombyl eller placebo, det vet inte Lennart heller. Det är först när missfallsstudien är klar som vi får veta vad jag har tagit :) men jag tor inte att det beror på trombylen (om jag nu tar det) att denna graviditet lyckades utan jag tror att det beror på den uppmärksamhet och omtanken som jag fått under denna graviditet, Den så kallade TLC effekten.

• Anonym (Nyfiken ju)

Oavsett så är det ju helt fantastiskt! Stort grattis
    Vet du när studien är klar?

• kathen

Han behöver hitta fler par innan han kan avsluta studien så det kan nog ta ett tag :/ Uppmanar alla par som genomgått upprepade missfall att gå med i studien om de har möjlighet! Kan varmt rekommendera det :)

• pannkakan87
    kathen skrev 2015-09-12 16:30:00 följande:

Han behöver hitta fler par innan han kan avsluta studien så det kan nog ta ett tag :/ Uppmanar alla par som genomgått upprepade missfall att gå med i studien om de har möjlighet! Kan varmt rekommendera det :)

Vad synd! Har "bara" gått igenom ett missed abortion så det är ju inte aktuellt för oss. Men kommer ändå prova asa vid nästa graviditet för att motverka ett till ma.
  • Minus75

Här är en till som har fått hjälp av bästa Lennart. Efter fyra mf och 2 ma fick vi en son med Lennarts hjälp juni 2013. Jag pratade med honom nu under min graviditet (som tyvärr slutade i ma) och det verkar som om han har fått in alla par han behöver för studien och inväntar att de sista ska föda. Efter vad jag har förstått har han ett fantastiskt resultat på studien och konstigt vore annat, han är ju så himla bra!

Igår stod det klart att syskongraviditeten var ett MA, men Lennart och alla andra på SAS var så otroligt hjälpsamma och empatiska att jag ville gråta bara för att jag var så rörd över deras omtänksamhet. På Sahlgrenska, där vi var innan vi fick tag på Lennart, var de inte alls bra. En del av dem var rent oempatiska och kalla.

Vår son heter fö Lennart i mellannamn, det är såklart Blomqvist vi hedrar på det sättet. :)

• Anonym (Nyfiken ju)
    Minus75 skrev 2015-09-12 19:58:35 följande:

Här är en till som har fått hjälp av bästa Lennart. Efter fyra mf och 2 ma fick vi en son med Lennarts hjälp juni 2013. Jag pratade med honom nu under min graviditet (som tyvärr slutade i ma) och det verkar som om han har fått in alla par han behöver för studien och inväntar att de sista ska föda. Efter vad jag har förstått har han ett fantastiskt resultat på studien och konstigt vore annat, han är ju så himla bra!

Igår stod det klart att syskongraviditeten var ett MA, men Lennart och alla andra på SAS var så otroligt hjälpsamma och empatiska att jag ville gråta bara för att jag var så rörd över deras omtänksamhet. På Sahlgrenska, där vi var innan vi fick tag på Lennart, var de inte alls bra. En del av dem var rent oempatiska och kalla.

Vår son heter fö Lennart i mellannamn, det är såklart Blomqvist vi hedrar på det sättet. :)

Så himla härligt! Jag lyssnade på honom på p3 och han lät väldigt sympatisk. Hoppas du ursäktar frågan men åt du trombyl under graviditeten som slutade i ma också? Är verkligen intresserad av dess effekter på tidiga missfall. Jag förstår ju att ni inte vet om ni fick trombyl eller inte under den första graviditeten som slutade med er lilla pojke. :)

Tack för att du svarade! Kram!
  • Minus75
    Anonym (Nyfiken ju) skrev 2015-09-12 20:13:09 följande:

Så himla härligt! Jag lyssnade på honom på p3 och han lät väldigt sympatisk. Hoppas du ursäktar frågan men åt du trombyl under graviditeten som slutade i ma också? Är verkligen intresserad av dess effekter på tidiga missfall. Jag förstår ju att ni inte vet om ni fick trombyl eller inte under den första graviditeten som slutade med er lilla pojke. :)

Tack för att du svarade! Kram!

Han är sympatisk och omhändertagande. Man känner sig trygg.

Med sonen vet jag ju inte, precis som du skriver, men nu åt jag trombyl under syskongraviditeten och det hjälpte tyvärr inte. Vi är ju 40 resp 43 år så jag hade inte förväntat mig en promenad i parken, även om jag var hos LB. Skillnaden är ju dock att de tar hand om oss, även nu när det är kört för denna gång. För första gången har vi fått frågan om vi behöver prata med någon och de har ringt hem för att höra hur jag mår. Stooooor skillnad mot Sahlgrenska, där de under våra 6 mf/ma bara sa "Nehej, det blev inget den här gången heller.", sen fick vi gå hem och blev avskrivna.

Nu har jag ändå en tilltro till att vi SKA lyckas, även om det tar ett par gånger och det är LBs förtjänst!
Svar på tråden Lennart Blomqvist - någon?