• linedja

Vad kostar det egentligen att ha hund?

Vi är en barnfamilj som börjar bli otroligt sugna på att skaffa en hund... Jag pluggar hemifrån till stor del, och i övrigt har jag en snäll svärfar som behöver sällskap, så för den delen är allt löst!
    Jag förstår ju att det kostar en del (förutom inköpskostnaden) att äga en hund, och jag tänkte höra med er, erfarna, hur mycket man ska räkna med ungefär? Ex, skatt (betalar man det ff), försäkring, mat osv.

Vi har tänkt oss i första hand golden retriever eftersom jag vet att det är en bra familjehund, men om det är någon som har något annat förslag på en lugn, barnvänlig ras så skriv det gärna! (kan ibland känna att en golden är lite för stor, med tanke på barnen) Både min man och jag är uppvuxna med hund, men har inte uppfostrat någon själva så att säga...

Någon som vill hjälpa oss?

Mamma till Vilme 05 och Eira 08
  • Svar på tråden Vad kostar det egentligen att ha hund?
  • Chokladpinglan
    Sanandra skrev 2011-03-30 10:02:45 följande:
    Du kan gå in på exempelvis sveland och kolla vad de kostar, sök på blandras.:)
    Sedan vad försäkringen kostar beror ju lite på hur gammal din hund är, om det är en äldre hund än en valp kan den ju ha haft problem och uppsökt veterinär tidigare och då kostar försäkringen mer osv. Så svårt att säga exakt var den komemr att kosta bara genom att veta att det är blandras.:) Men mamma har Lhasa Apso och hon betalar kring 1700:- per år tror jag.:) Men då tog hon dem som valp.
    hunden är 1 år.. vart nu i mars
  • Sanandra

Jag skulle titta runt lite på olika försäkringsbolag. De flesta kan du få prisförslag ifrån innan du tecknar. Jag har sveland och tycker de är suveräna, har haft en del problem med hunden men det har funkat hur bra som helst att få ersättning. De är inte särskilt dyra heller.Glad

Liten, Bf 14 juli 2011
  • Vissla

Första året kostar ca 50 000 sen beror det på ras, storlek,, vilken kvalite man väljer på fodret och hur väl försäkrad man vill ha hunden.
    Billigaste maten minsta rasen ingen försäkring så blir det kanske 100kr i månaden (+ jätte många tusen i vet kostnader) Största rasen, bästa maten och dyraste försäkringen så blir det kanske 2000 i månaden. (väldigt lite/inga vet kostnader utäver vaccinationer)

• Vissla
    linedja skrev 2011-03-22 07:55:03 följande:
    Någon här idag som kan ge oss tips på barnvänliga raser? Gärna små, lättlärda och lugna
    Finns inga "barnvänliga" raser. Vill man ha en lungn hund får man uppfostra och aktivera den. Vill man ha en lättlärd hund får man nästan titta på bruksraser och dom är inte små och behöver mycket hjärngympa och motion.
  • Deiia

Vår lilla blandis Ebba, som gick bort i förra veckan nästan 13 år gammal, kostade oss över 100.000:- räknat på alla åren.

Jag har då räknat in inköp (2.500 veterinärkostnader, försäkring, mat, leksaker, mediciner m.m (t.ex. flytväst, koppel, vinterkappa , bilbälte, hundsäng, täcken - oj vad mycket saket hon hade)

Det var hon mer än väl värd! Gud vad jag saknar henne
    Tack för alla skratt och all glädje lilla Ebba!

• JohannaS03

Min rottis har många sjukdomar, hon har opererats i lederna och just nu opereras hon för en juvertumör. Hon har dessutom artros och allergi som är kroniska sjukdomar. Jag vill inte ens veta hur mycket allt kostar, men veterinär, specialkost, kosttilskott, specialschampon, simkort, allting blir mycket i längden. Men framför allt måste man ha en buffert för när hunden blir sjuk. Jag har på de senaste tre veckorna betalat veterinärbesök för 20000kr, varav jag själv betalar 5000.

Men som någon annan skrev. Det är värt varenda öre, förutsatt att man har dom...

• Slang0rd

Jag har en rottis blandning.

Försäkring : ca 150 kr / mån sveland
    Mat: 15 kg 400 kr. iams / mån
    Vacc 1 gång om året: 400.

Sen tillkommer ju alltid leksaker, godis, veterinärs kostnader självrisk på minst 1500 Och lite så.

• emmisss

Vi har en golden
    Försäkring:ca 150-200 kr i månader

Mat: 1500 kr i månaden (hills och kost tillskott med glukosamin pga han har fått artros)

Vet: Denna månaden, då vi upptäckte att han haltade, 2500 kr. Vet inte hur mycket mer vet kommer kosta med återbesök mm

Årlig vet besök, vaccin mm: 400 kr

Sen när vi båda jobbar (är mammaledig) hunddagis: 2700 kr i månaden...

• JohannaS03
    Deiia skrev 2011-04-01 11:23:32 följande:
    Vår lilla blandis Ebba, som gick bort i förra veckan nästan 13 år gammal, kostade oss över 100.000:- räknat på alla åren.

Jag har då räknat in inköp (2.500 veterinärkostnader, försäkring, mat, leksaker, mediciner m.m (t.ex. flytväst, koppel, vinterkappa , bilbälte, hundsäng, täcken - oj vad mycket saket hon hade)

Det var hon mer än väl värd! Gud vad jag saknar henne
    Tack för alla skratt och all glädje lilla Ebba!
    Förresten skickar sympatikramar! Måste vara hemskt!
  • Vissla
    JohannaS03 skrev 2011-04-01 11:34:35 följande:
    Min rottis har många sjukdomar, hon har opererats i lederna och just nu opereras hon för en juvertumör. Hon har dessutom artros och allergi som är kroniska sjukdomar. Jag vill inte ens veta hur mycket allt kostar, men veterinär, specialkost, kosttilskott, specialschampon, simkort, allting blir mycket i längden. Men framför allt måste man ha en buffert för när hunden blir sjuk. Jag har på de senaste tre veckorna betalat veterinärbesök för 20000kr, varav jag själv betalar 5000.

Men som någon annan skrev. Det är värt varenda öre, förutsatt att man har dom...
    Hjärta

Vilken tur hon har som har en ägare som bryr sig
  • Madicken

Det beror på om man får ett måndagsexemplar eller inte...
    2010 var ett riktigt skitår för vårt lilla måndagsexemplar:
    Försäkringspremie ca 5000 kr
    Självrisk 7500 kr + 5000 kr (eftersom vi överskred Ifs maxbelopp på 40 000 kr)
    Mat 400 kr/mån * 12 mån = 4800 kr (äter bara ris&torsk pga kronisk magsäcks- och tjocktarmsinflammation)
    Medicin ögon 120 kr/mån * 12 mån =  1440 kr
    Medicin cortison ca 200 kr * 3 ggr = 600 kr
    Klippning 660 kr varannan månad = 3960 kr
    Totalt ca 28 000 kr

Tro det eller ej men hon är värd varenda krona!!!

• Hej lalla

Jag vill också ha hund men mina föräldrar säger att vi inte kan gå ut med den på dagarna. ( Ingen är hemma).

• Dexter dot com
    Hej lalla skrev 2014-04-27 19:06:56 följande:
    Jag vill också ha hund men mina föräldrar säger att vi inte kan gå ut med den på dagarna. ( Ingen är hemma).
    Kloka föräldrar du har som inser att man inte kan ha hund om man inte kan ta hand om den :)
Svar på tråden Vad kostar det egentligen att ha hund?