När ska man börja dra tillbaka förhuden och tvätta?
Hej!
Man har "hela tiden" sagt att man inte ska dra tillbaka förhuden och tvätta men nån gång måste det ju bli dax?
När?
Hälsningar Anna
Hej!
Man har "hela tiden" sagt att man inte ska dra tillbaka förhuden och tvätta men nån gång måste det ju bli dax?
När?
Hälsningar Anna
Hej!
Jag skulle rekommendera att börja dra tillbaka förhuden och tvätta, när sammanväxningarna försvunnit (dock endast vid behov). Det kan dröja upp till tio års åldern, men brukar generellt ske i förskoleåldern.
Har han inga besvär från förhuden, så är det inte fel att vänta upp till puberteten.
MVH Christine
Hej igen, Min son har klagat på ont i snoppen och när bvc tittade på den sa dom att han haft en lite infektion i den för den var lite röd längst fram.
Dra tillbaka och spola med varmt vatten löd rådet. Men hur längre undrar jag?
Och var kan man göra för att förebygga detta i framtiden?
Tack på förhand!
Hej!
Min erfarenhet är att Balanit (förhudinfektion) i första hand behandlas med att man dagligen (upprepade gånger) tvättar förhuden och förhudsöppningen med ljummet vatten. Går det inte över inom några dagar, vilket det brukar göra, är det lämpligt att sköterska på VC spolar rent under förhuden.
Förhoppningsvis får han inte dessa besvär igen. Skulle det inträffa igen kan det vara bra att en läkare bedömer om han har trång förhud, vilket ofta är orsaken till upprepade balaniter.
Det är dock inte helt ovanligt med balaniter då förhuden släpper från ollonet, vilket brukar vara när pojkar är mellan 2-5 år gammla (förskoleåldern).
MVH Christine