• Anonym

Ärtor, majs och nappar

Hej,
    jag har hört att man kan ge majskorn och ärtor till de små för att de skall kunna sitta med och äta när man själv äter och för att öva upp finmotoriken, när kan man börja med det? Skall man ta frysta eller på burk, koka först eller hur gör man? Vi brukar ge smörgåsrån nu (förresten, hur mycket smörgåsrån kan man ge på en dag utan att det blir för mycket?), men det blir ju väldigt kladdigt och det hade varit kul att prova nåt annat också.
    Första tanden har börjat kika fram  på dottern och hon har blivit ganska tuggig, jag vet att när vi köpte första nappen så sa någon att silikon var bäst innan dom hade tänder, betyder det att vi bör byta till latex nu?

• Svar på tråden Ärtor, majs och nappar
  • BVC Sköterskan

Hej!

Ärtor och majs, i sin helhet, tycker jag att man kan börja servera när barnet är runt åtta månader. Det brukar dock dröja ytterligare någon/några månader (vid 9-10 m ålder), tills "pincettgreppet" är utvecklat.

Om du tar frysta som du tinat eller de på burk spelar ingen roll. Koka dem kan du göra, prova dig fram och se vad din dotter föredrar. Kokta kan dock vara svårare att få tag i, utan att mosa dem helt.

Min erfarnhet är att  smörgåsrån lämpar sig bra i samband med mellis. Men tänk på att det egentligen inte är speciellt näringsrikt, så det bör inte vara huvudingrediensen. Smörgåsrån med mosad avokado på, kan däremot vara ett bra mellanmål.

Silikonnappar har längre hållbarhet men är mindre dragtåliga, därför kan det (som du resonerar) vara lämpligt att byta. Var noga med att kolla nappens hållbarhet emellanåt, då latexnapparna till exempel snabbt blir sämre i ljus och värme.

MVH Christine

Svar på tråden Ärtor, majs och nappar