• emelillen

Brukar du plocka livsmedelsvaror som står långt bak för att få längre hållbarhetsdatumdatum?

Ja, som rubriken lyder. Plockar du medvetet livsmedelsvaror som står längre bak för att få längre hållbarhetsdatum? 

Loppan ♥ född 2010-05-05 | Bebis i magen ♥ BF 2011-07-29
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brukar du plocka livsmedelsvaror som står långt bak för att få längre hållbarhetsdatumdatum?
  • Balahir
    Mirva skrev 2011-03-23 22:59:00 följande:
    Jo, öppna paketet och du får ändå ut en halv dl, speciellt tetrapak med yoghurt.
    det kan du omöjligt veta hur mycket som finns kvar i personens förpackning. jag testade hennes sätt och fick ut 11 gram. kan leva med det.
  • Suck och suck
    mosterYster skrev 2011-03-23 22:50:31 följande:
    Jag har kommit på ett bra trick (förresten är det ofta en hel dl kvar om man bara skakar ur paketet!):

vik ut paketet så att det blir platt , håll det med öppningen uppåt. Vänd öppningen neråt, över en tallrik el dyl och pressa ur så mkt som möjligt. Lägg sedan paketet med nedre kortsidan jämnsmed en kant och fatta tag om kortsidan med högra handen. Dra paketet över kanten så att innehållet pressas uppåt. Kläm ur det sista i tallriken.

Nu är det inte många gram kvar!
    Funkar inte på de avlånga rektangulära paketen som blir vanligare och vanligare. Ni vet de här paketen som de flesta yougurtarna är. Där är det som Mirva säger, enda lösningen är att klippa upp. Då kan man få ut näst intill en och en halv deciliter till.
  • Mammatill2tjejer

Ja, jag kollar alltid hållbarheten på varorna. Dessutom är jag en sådan som öppnar äggpaketen och kollar att alla ägg ser hela ut . Jag lyfter inte på äggen, så visst kan det hända att något ändå är trasigt, men jag gör vad jag kan för att undvika det

Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • Mirva
    Balahir skrev 2011-03-24 09:05:13 följande:
    det kan du omöjligt veta hur mycket som finns kvar i personens förpackning. jag testade hennes sätt och fick ut 11 gram. kan leva med det.
    Nu tog jag väl ett genomsnitt baserat på min egen erfarenhet och ögonmått.
    Suck och suck skrev 2011-03-24 10:01:40 följande:
    Funkar inte på de avlånga rektangulära paketen som blir vanligare och vanligare. Ni vet de här paketen som de flesta yougurtarna är. Där är det som Mirva säger, enda lösningen är att klippa upp. Då kan man få ut näst intill en och en halv deciliter till.
    Ja det kan mycket väl vara en dl till som du skriver.
  • Anke

jag tar absolut produkter från längre bak i hyllan, speciellt som det är sånt som inte ska konsumeras precis nu (när man handlar sina 4 paket mjölk osv) och samtidigt köper jag VÄLDIGT OFTA produkter som håller på att gå ut som är för billigare pris, och äter dom den dagen eller dagen efter.

★*☆ Nora 060810 ☆ Eskil 090502 ☆*★
  • imsel

Jag tar ALDRIG första förpackningen av nånting..
    Ibland är det pga datumet (tex bröd) men oftast bara för att jag inte vill att så många ska ha petat och klämt på den (helst chips, fan vad arg jag blir när man får hem en påse med chipssmulor!) Flört

april 09 kom min bebbe
  • Egendomligt

Jag gör det ibland. Vi handlar ofta 1 gång per vecka, och om yoghurtpaketen som står längst fram inte håller hela veckan så tar jag ett sådant, och ett med längre hållbarhetsdatum om det finns.

• Tuss 1

Jag gör det bara ibland. Om jag vet att det är ngt jag inte kommer att använda innan datumet går ut. Annars tar jag den som är längst fram.

• glockenbach

Om det är något som ska ätas upp snabbt så tar jag helst sånt med kort datum. Jag tycker det är synd att mat ska slängas i affären. Jag handlar i en liten affär och vill så klart att de inte ska förlora pengar.

• Primrose

Ja, jag gör det oftast - i alla fall på färskvaror. Tyvärr ar jag märkt att om jag inte gör det så kommer jag hem med varor med korta datum.

• kickan89

Sedan jag själv började jobba i butik så tar jag alltid varor längre bak för att få bättre datum om jag inte ska använda det inom ett par dagar och det typ är halva priset eller så. Innan tänkte jag nog inte så mycket på det, iofs så bodde jag hemma då så det var sällan jag som stod för inköpen :P

• Kotte Grön

Jag gör det ibland. OFtast på bröd eftersom de nybakade ligger längst in och jag vill gärna ha så färskt bröd som möjligt när jag köper i affären. Vi har så jä*la liten frys så vi kan inte frysa in några större mängder så då vill jag inte köpa ett bröd som jag måste frysa in efter en dag eller två för att det inte ska bli för gammalt.

• Defiance

Ja, det händer och mest med bröd men bara för att jag bor ensam, brukar ha svårt att förbruka bröd i tid så ju längre hållbarhet desto bättre Men sedan kollar jag alltid datum när det gäller kylvaror. Det hände väl en gång att jag tog upp en kylvara vars hållbarhet hade gått ut, lyckligtvis såg jag det så sedan dess har jag vanan att hålla koll på datum.

• u77
    EFI skrev 2011-03-23 19:29:55 följande:
    Jag hoppas att du även känner till att grillad kyckling i affären ofta är sådan som gått ut, och därför grillats istället för att slängas. Jag köper ALDRIG grillad kyckling i affären. Vet många som blivit sjuka. Skulle inte heller köpa baguetter på bensinstationer som innehåller kyckling eller andra färskvaror. Urk. Kräks
    Mkt möjligt att det kan va så. Men det va inte så när jag jobbade på coop för 10 år sen iaf.
    Då va det färska som vi grillade. Tror nog att det är så än idag i de stora butikskedjorna iaf.
    Annars så säger man ju: lite skit rensar magen Flört
  • EFI
    u77 skrev 2011-03-24 15:27:37 följande:
    Mkt möjligt att det kan va så. Men det va inte så när jag jobbade på coop för 10 år sen iaf.
    Då va det färska som vi grillade. Tror nog att det är så än idag i de stora butikskedjorna iaf.
    Så sjuk som man kan bli av dålig kyckling.... hoppar jag gärna över.
    Apple user since 1987
  • SVejsan
    u77 skrev 2011-03-24 15:27:37 följande:
    Kan man som butik i de stora kedjorna ha mage att märka ut om utgången köttfärs med nytt datum, så går det säkerligen att grilla kyckling som är utgången också? (Tror i alla fall att man i butiken tittar över de som bara har någon dag kvar och använder den (det är ju fortfarande rent legalt OK) och man vet ju att risken att den nygrillade kycklingen  sparas är relativt liten... )
  • TessaS

Ibland.
    Ex. mjölk går åt med svindlande hastighet när mannens tonåringar är här, så då spelar inte hållbarhet så stor roll. Är det en vecka när vi bara är tre och inte drar i oss 2l mjölk om dagen, så tar jag med längsta datum.

Svar på tråden Brukar du plocka livsmedelsvaror som står långt bak för att få längre hållbarhetsdatumdatum?