Brukar du plocka livsmedelsvaror som står långt bak för att få längre hållbarhetsdatumdatum?
Ja, som rubriken lyder. Plockar du medvetet livsmedelsvaror som står längre bak för att få längre hållbarhetsdatum?
Ja, som rubriken lyder. Plockar du medvetet livsmedelsvaror som står längre bak för att få längre hållbarhetsdatum?
Jag kollar för det mesta datum, inte på mjölk för det går åt flera ca 1,5 liter om dagen här hemma så det hinner inte bli gammalt.
Men bröd, kött, pålägg osv kollar jag ALLTID!
Ja, jag kollar alltid hållbarheten på varorna. Dessutom är jag en sådan som öppnar äggpaketen och kollar att alla ägg ser hela ut . Jag lyfter inte på äggen, så visst kan det hända att något ändå är trasigt, men jag gör vad jag kan för att undvika det
jag tar absolut produkter från längre bak i hyllan, speciellt som det är sånt som inte ska konsumeras precis nu (när man handlar sina 4 paket mjölk osv) och samtidigt köper jag VÄLDIGT OFTA produkter som håller på att gå ut som är för billigare pris, och äter dom den dagen eller dagen efter.
Jag tar ALDRIG första förpackningen av nånting..
Ibland är det pga datumet (tex bröd) men oftast bara för att jag inte vill att så många ska ha petat och klämt på den (helst chips, fan vad arg jag blir när man får hem en påse med chipssmulor!)
Jag gör det ibland. Vi handlar ofta 1 gång per vecka, och om yoghurtpaketen som står längst fram inte håller hela veckan så tar jag ett sådant, och ett med längre hållbarhetsdatum om det finns.
Jag gör det bara ibland. Om jag vet att det är ngt jag inte kommer att använda innan datumet går ut. Annars tar jag den som är längst fram.
Om det är något som ska ätas upp snabbt så tar jag helst sånt med kort datum. Jag tycker det är synd att mat ska slängas i affären. Jag handlar i en liten affär och vill så klart att de inte ska förlora pengar.
Ja, jag gör det oftast - i alla fall på färskvaror. Tyvärr ar jag märkt att om jag inte gör det så kommer jag hem med varor med korta datum.
Sedan jag själv började jobba i butik så tar jag alltid varor längre bak för att få bättre datum om jag inte ska använda det inom ett par dagar och det typ är halva priset eller så. Innan tänkte jag nog inte så mycket på det, iofs så bodde jag hemma då så det var sällan jag som stod för inköpen :P
Jag gör det ibland. OFtast på bröd eftersom de nybakade ligger längst in och jag vill gärna ha så färskt bröd som möjligt när jag köper i affären. Vi har så jä*la liten frys så vi kan inte frysa in några större mängder så då vill jag inte köpa ett bröd som jag måste frysa in efter en dag eller två för att det inte ska bli för gammalt.
Ja, det händer och mest med bröd men bara för att jag bor ensam, brukar ha svårt att förbruka bröd i tid så ju längre hållbarhet desto bättre Men sedan kollar jag alltid datum när det gäller kylvaror. Det hände väl en gång att jag tog upp en kylvara vars hållbarhet hade gått ut, lyckligtvis såg jag det så sedan dess har jag vanan att hålla koll på datum.
Ibland.
Ex. mjölk går åt med svindlande hastighet när mannens tonåringar är här, så då spelar inte hållbarhet så stor roll. Är det en vecka när vi bara är tre och inte drar i oss 2l mjölk om dagen, så tar jag med längsta datum.