• Näset

happy Wheezer

Min son har haft RS virus i januari (då 4 månader, nu 6 månader), sedan dess har han haft väsande utandning, men verkar obesvärad av det men det låter rejält. Som astma ungefär.
    Läkarna säger att det ev kan röra sig om happy wheezer....vad vet du om det?
    Vi började med smakportioner efter han haft S virus, det kan inte vara någon allergi som visar sig på detta sätt?

• Svar på tråden happy Wheezer
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag har ingen större erfarenhet av begreppet "Happy Wheezer", mer än att det rör sig om barn under året med asmatisk andning utan andra astmatiska besvär. Antingen blir de diagnostiserade med astma så småningom eller så växer det bort. Att de växer bort innebär egentligen att barnet växer och lutfrören blir mindre trånga.

För att få mer information rekommenderar jag att du pratar med läkarna som träffat din son, som även kan ta ställning till om det skulle kunna röra sig om någon form av allergi. Möjligen komjölk skulle jag kunna tänka mig, men det borde finnas fler symtom för att man skall misstänka det.

Hör av dig till barnläkarmottagningen och eller prata med er BVC-sköterska, som har en större bild av er sons situation, för att få klarhet i detta.

MVH Christine

• Näset

Tack för ditt svar. Min lille kille utreddes för komjölk tidigare men efter ett blodprov som inte visade något så sa de att det inte var komjölk. Har förstått att det blodprovet dessvärre inte är så tillförlitligt.

Ska prata med läkarna.
    Kanske ska tillägga att killen har ASD (hål mellan förmaken), kan andningen bero på det tror du?

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Jag har ingen erfarenhet av att ASD ger andningsbesvär hos så små barn. Det kan däremot framträda när barnet är i tonåren eller äldre. Jag vet dock inte hur stor hans ASD är eller hur han mår, så jag kan inte uttala mig om det.

Min erfarenhet av komjölksallergi bland små barn är (precis som din) att endast säkerställa med blodprov är förmodligen inte helt tillförlitligt.
    Oftast brukar barnet få äta komjölksfritt i en eller två veckor, för att se om det ger något utslag. Fortsätter barnet med denna specialkost, så är det dock lämpligt att ta nya prover vid ett senare tillfälle.

Hoppas verkligen att ni kan komma till rätta med detta snart.

/Christine

Svar på tråden happy Wheezer