• JenJa

När och hur mycket äter era 2-4 månaders?

När och hur mycket äter era 2-4 månaders?

• Svar på tråden När och hur mycket äter era 2-4 månaders?
  • JenJa

Binalie:

Han har gått upp som han ska tidigare, men jag funderar på att fara och väga honom imorgon för att kolla, vet inte om jag kan vänta till tis. Han har ju som sagt inte ätit klart för dagen än, det är jag övertygad om jag ska väcka honom nu och ge honom och sen blir det upp i natt. Jag gör alltid en flaska på 130 ml och då får han avgöra hur mycket han vill äta och det kan då variera från 70-130. Jag kan inte liksom tvinga i honom mer om han inte vill ha han vägrar...:)

• Kazeer

Vid 2 månaders ålder åt min yngste ca 80 ml, åtta gånger per dygn.

Vid 3 månaders ålder åt han ca 100 ml, åtta gånger per dygn.

Vid 4 månaders ålder åt han ca 140 ml, sex gånger per dygn.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mille11
    JenJa skrev 2011-03-23 20:32:33 följande:
    Binalie:

Han har gått upp som han ska tidigare, men jag funderar på att fara och väga honom imorgon för att kolla, vet inte om jag kan vänta till tis. Han har ju som sagt inte ätit klart för dagen än, det är jag övertygad om jag ska väcka honom nu och ge honom och sen blir det upp i natt. Jag gör alltid en flaska på 130 ml och då får han avgöra hur mycket han vill äta och det kan då variera från 70-130. Jag kan inte liksom tvinga i honom mer om han inte vill ha han vägrar...:)
    Nähe ok Jag blandar ju alltid 160 och han äter alltid upp det, men däremot tar det olika lång tid beroende på hur hungrig han är. :)

Men gå och väg honom imorgon om du har möjlighet så kan du ju passa på att fråga! :)
    Jag har ingen aning, men jag har bara hört att om barn har lite struligt med maten eller vad man ska kalla det så ska man väcka dom för mat. Var 3-4 timma sa hon till oss men vår lilla är ju bara 1,5 månad så var 4 timma måste ju va ok för dig om han är lite större..? :)
    Får man va nyfiken o fråga vad han väger o hur gammal han är? :)
  • JenJa

Binalie:

Han blir 3 månader på fredag. Den 23/2 vägde han 5230 gr. han föddes 3 v för tidigt och vägde vid födseln 2845 gr och var 48 cm lång

• Mille11
    JenJa skrev 2011-03-23 20:52:56 följande:
    Binalie:

Han blir 3 månader på fredag. Den 23/2 vägde han 5230 gr. han föddes 3 v för tidigt och vägde vid födseln 2845 gr och var 48 cm lång
    Oj ja okej... min "lilla" vägde 5790 g idag och var 58,5 cm och är 1,5 månad..så han äter väl ordentligt kan man ju påstå! :)
  • JenJa

Binalie: Ja alla småttingar väger ju olika vid födseln och alla har olika matbehov.. :)

• bollanmollan

Är inget proffs men mina 2 har haft perioder då de ätit lite eller mycket . Har han varit sjuk eller är så kanske han är extra trött men skulle nog ringa bvc för lite råd. när min son hade rs så fick jag mata honom oftare men ofta blev det mindre mängder bara för dom kan bli uttorkade fort.
    Min första son som kom 7 veckor tidigt han kunde bara få i sig små mängder men åt vääääldigt ofta tills han var 1 år.

• Mille11

JenJa: Ja det gör dom verkligen! Tycker det är så spännande att se hur andras barn äter o väger! Kul o jämföra fast man inte ska! :)

• JenJa

Binalie: Ja det är svårt att undvika att inte jämföra, det gör man hela tiden....

• Mille11

JenJa: Ja man hör ju det! Sen tar inte jag så hårt på det utan tycker mest det är kul liksom!

• JenJa

Binalie: Man kan inte ta det så hårt för då skulle man inte ha det lätt! Jag känner mig lugnare idag med sonens ätande. Han åt 140 mellan 7.30-8.30 i morse och sen så håt han vid 11 och då åt han 130, han åt dåligt igår men han kissar och bajsar som han ska så jag känner att jag kan ha oroat mig i onödan. Men ibland behöver man prata av sig med nån... Har du äldre barn eller har du bara en guldklimp?

• Mille11

Ja då skulle man väl bli tokig!
    Men det är ju bra! Och så ska han ju äta fler gånger med! :)

Jag har bara en tack o lov, haha!

• JenJa

Binalie: Ja han ska äta 3 gr till då är jag ännu nöjdare :)
    Jag har en dotter med som blir 5 år den 22 april...:) Frågade bara för jag tänkte bara bolla lite frågor men du har ju bara en liten..:)

• Mille11

Ja men det borde han ju hinna med! :) jaha ok, det blir ju svårt då! Hehe!

• JenJa

Binale: Ja det kommer inte att vara några problem känns det som, han är så på alerten idag...Och det klart han blir ju mer alert  om han får i sig näring med...:)

• JenJa

Ja det är de.Alva har inte varit så mycket sjuk så man är riktigt bortskämd så det kändes att man inte är van  nu när Anton blev sjuk. Kallas oerfarenhet :)

• carlhson

Min son på 3,5 månad är väldigt hungrig av sig och äter runt 175 ml vid varje måltid, runt 6-7 gånger påer dygn (nattmål inräknat). Önskar att jag hade något som mättat honom mer, för han är sååå hungrig!

• Mille11

Min kille blev 7 veckor i fredags och idag har vi höjt till 180 ml och det har gått ner med nöje! :)

Svar på tråden När och hur mycket äter era 2-4 månaders?