• bosmanez

Beslut om man har fått 1:2 på Kub testet

Min fru och jag var och gjorde KUB testet idag och fick det hemska beskedet 1:2 med 4.6mm spalt (fast blovprovet var bra och frugan är "bara" 30år).

Nu är vi väldigt vilsna och vet inte hur vi skall göra. Vi är båda fast beslutna om att vi inte vill föda ett sjukt barn och gör hellre abort och försöker igen om vi med stor sannolikhet vet att barnet inte mår bra.

På fredag skall vi göra MKT. Undrar vad det finns för hopp? Om båda odlingarna mot förmodran inte skulle visa någon fel vad finns det då för sannolikhet att vi får ett friskt barn? Vilka sjukdomar kan barnet då ha? Vilka tester görs senare och kommer vi behöva gå igenom hela graviditen med ovissheten om det är ett sjukt barn eller inte?

Är det någon som har gjort abort bara baserat på KUB testet? Känns jobbigare att göra abort ju längre tiden har gått och om MKT ändå inte kan ge oss någon ro så undrar jag om det är någon vits om det ändå är stor risk att barnet föds sjukt?

Det gick ganska fort för oss att bli med barn är helt inställda på att försöka igen.

• Svar på tråden Beslut om man har fått 1:2 på Kub testet
  • Queenie70

Du undrar vad det finns för hopp. Om provet är 1:2 så betyder det ju att det är 50 % risk/chans...Så det är väl bara att hålla tummarna.

• Queenie70

MKT ger väl efter vad jag förstått ett jäkligt säkert svar, så det kan ni nog vara trygga med.

• Tovaliten

MKP ger en diagnos, inte en sannolikhet. Den kommer alltså tala för er om ni bär på ett barn med en kromosomförändring eller inte.

Alltså kommer ni veta och inte behöva gå i ovisshet kring kromosomförändringarna.

Själv tycker jag att det är lite olika beroende på vilken trisonomi barnet har. För 13 och 18 tycker jag att valet är ganska enkelt. Om barnet överlever graviditeteten är chanserna små att det lever längre än några månader.

För trisonomi 21 (Down syndrom) tycker jag själv att valet är svårare. Jag vet att många tar bort även ett sånt barn och jag vet att många läkare rekommenderar det. För mig är inte valet lika självklart. Barbara Voors har precis givit ut en roman, Fantomsmärtor, som behandlar ämnet på ett fint sätt tycker jag.

Om  i surfar runt lite härinne kommer ni hitta många exempel på kvinnor som fått 1:2 i risk och fött friska barn, så det är absolut inget självklart i det här läget.

Lycka till och stora kramar!

• killan

Vi fick oxå resultatet 1:2 på kubtestet, blodprovet visade bra och på ul fick vi en nackspalt på 5mm, som drog ner resultatet. vi var o gjorde fvp idag så nu väntar vi på resulatet som kommer nästa vecka...

• Niels

Vi gjorde MKT i fredag och idag fick vi svaret att dom inte kunde hitta några kromosomförändringar. Så det finns helt plösligt mycket hopp! Nu håller vi tummarna för den fullständiga kromosomanalysen och ultjaljudstestet om 4 veckor!

Ni som har fått 1:2 i Kub testet, gör MKT, det gjorde inte särskilt ont (säger min fru) och sen kommer ni veta säkert.  

• Luddis

Med vårt förra barn fick vi risken 1:2 gjorde FVP vilket visade normal kromosomuppsättning.Vid UL upptäckte man sedan istället ett hjärtfel. Så en hög risk kan även indikera på hjärtfel.Så se till att ni får ett UL utfört av läkare.
    Vi behöll vår flicka och hon mår jättebra!

• Niels

Dom kunde inte hitta några konstigheter på det fullständiga kromosomanalysen och idag var vi på ultraljudet och allt såg bra ut!

• killan

vi fick svaret ingen kromosonavikelse, var på hjärtul och dom hittade inget fel där heller.

• Plly

Vi fick 1:2 på kubet i fredags, för oss fanns inget alternativ att hoppa MKP! Gjorde MKP måndagen därpå och väntar svar nu, skulle inte basera ett beslut enbart på KUB.
    Lycka till!

• Aqua ros
    Cath T skrev 2011-05-13 11:47:44 följande:
    Vad är MKP  ??
    Moderkaksprov
    ♥~*~♥ Längtan ♥~*~♥
  • skoteroverall

hur gick det för TS?

• Kattflickan

TS: SKönt att det gick bra för er i kromosomanalysen. Jag fick också 1:2 på KUB, MKP visade på DS och vi valde abort.  Risken 1:2 innebär ju 50 % risk men beror den höga siffran på nackspaltens bredd är det troligare att det är något hjärtfel eller organfel. Men jag har också läst om flera som det gått bra för, deras barn har varit friska! Så om ni varit på ultraljudet och det såg bra ut så tycker jag ni ska försöka slappna av.

Förresten, jag är nu gravid igen och kommer att gå direkt på MKP om graviditeten går så långt.

Millan 

Svar på tråden Beslut om man har fått 1:2 på Kub testet