ploten skrev 2011-03-23 14:31:10 följande:
Men frågan som ts ställde var ju om det finns en stol som man kan använda från födseln och tills barnet är 3-4 år, och då räcker ju en stol upp till 18 år för det allra flesta. Både vår son och min systerdotter har haft ActaGraco DuoLogic från födseln, och nu börjar de båda närma sig 4-årsdagen (och har en bra bit kvar till 18-kg-gränsen). Därefter tycker både jag och min syster att det känns OK att byta till en framåtvänd stol direkt.
Och som någon annan skrev är det väl egentligen bara den här stolen som är direkt avsedd att användas från födseln och flera år framåt. Den innehåller ett integrerat babyskydd, som kan lyftas ur som ett vanligt babyskydd, och så plockar man ur de vadderade kuddarna och rätar upp stolen allteftersom barnet växer och behöver mer utrymme. De flesta andra stolar som är godkända från "0 år" eller från "0 kg" är, vad jag förstår, inte anpassade efter en nyfödd utan passar egentligen bäst från typ 6 månader och uppåt, när barnet kan sitta lite mer själv.
Jo men en del kanske bara kan ha den till 3 år. Sen är det ju olika när man tycker det är ok att vända framåt, jag hade tex aldrig någonsin vänt mina barn framåt vid 4 års ålder när det finns stolar med längre användningstid än så. Helst bakåt till 5 år är rekommendationerna. Och det går, jag har min 122 cm 6-åring bakåt.
Å andra sidan skulle jag mycket väl kunna tänka mig en stol till 18 kg (har haft en) eftersom vi sedan köpt en Britax Two Way till 25 kg. Ursäkta om jag kom in på detta, det kanske är en annan diskussion. Dock vet jag i alla fall en familj där barnet inte kunde ha denna stol mer än till 3 år.