Hej! Jag förstår precis din frustration. Jag är också sambo med en vägg. Jag själv är en person som behöver prata av mig, och inte alls mår bra av att bara låta problem flyga förbi. Min sambo däremot är tvärtom, har vi några problem vill han helst bara blunda, och gå vidare. Det har hänt saker för många år sen i vår relation, som jag tänker på än idag- för att vi aldrig pratade om det. Jag har försökt, av hela mitt hjärta men det går inte, jag får inga svar. När vi träffade varandra flyttade jag från alla mina vänner, och jag har ingen relation med min familj. Mins gamla vänner har nu nya liv, flyttat eller på annat sätt växt ifrån varandra. Jag har försökt få nya vänner men det är svårt som vuxen, så jag har bara min sambo, vilket han vet om.. Därav blir det såklart extra jobbigt för mig att inte ha någon annan att ventilera med heller,
Han trivs med att sitta tyst på andra sidan soffan, och svarar bara - ja, nej, eller vet inte, när jag ställer frågor eller försöker prata om något. Kollar vi film så suckar han och pausar när jag säger något, minsta lilla, som om jag vore besvärlig om störde hans filmtittande. Han var Inte såhär när vi träffades, då var han rolig, pratsam och sprallig, vilket han fortfarande kan vara när han pratar med andra än mig. Jag kan ligga och gråta, hyperventilera eller få en ångestattack framför hans ögon, och han säger ändå ingenting. Han bara sitter där och ser lite sorgsen ut.
Jag skulle råda dig till att prata med någon vid sidan av, någon professionell, som kan hjälpa dig nå fram till honom innan du hamnar där jag hamnat. Kanske kan ni gå till en terapeut tillsammans, men också du själv vid sidan av. Man blir galen av att aldrig få svar, av att vara med någon som HÖR men inte LYSSNAR. Hade jag insett tidigare var min relation var på väg hade jag gjort så iallafall.. Ta hand om dig.