• Anonym

Att prata med min sambo är som att prata med en vägg...blir så jäkla trött!!

Min sambo är helt ointresserad av att allt jag säger. Ofta svarar han bara JA och lyssnar inte, sen kommer han och upprepar det jag har sagt! Annars svarar han i samma jävla fras varenda gång jag klagar på skolan eller på att nåt är jobbigt - a fan va jobbigt älskling, han låtsas bry sig men han lyssnar ju inte. När jag ber honom om hjälp med något så säger han JA, eller att han ska göra det. Men det blir ju inte gjort....tog upp detta med honom idag men då blev han sur vilket jag inte tycker han har rätt att bli!! Är det bara jag som är tillsammans med en vägg??? älskar honom men jag vill kunna ha en vettig dialog med den jag delar mitt liv med och jag känner att jag inte kan dela varken roliga eller jobbiga saker med honom på grund av hans ointresse, han försöker bara säga det jag vill höra så att han snabbt kan gå därifrån!

• Svar på tråden Att prata med min sambo är som att prata med en vägg...blir så jäkla trött!!
  • Anonym

Jag älskar honom, därför vill jag leva med honom. Han är oerhört snäll och omtänksam...men på ett annat vis, han talar inte mycket men visar det på annat vis många gånger. Han ställer alltid upp när jag verkligen behöver honom och jag vet att jag kan lita på honom i vått och torrt...så han äri inte på något vis en dålig människa, en elak pojkvän eller något liknande, jag bara önskar att jag kunde få honom att intressera sig mig för våran relation och för mig som person.

Jag vill nå fram till honom mer, jag ser ju när han är intresserad av nåt...då pratar han på riktigt, han rycks med och beskriver...men då handlar det oftast om hans jobb eller om fotboll och även om jag inte tycker det är världens mest intressanta ämnen så lyssnar jag, ställer frågor och intresserar mig eftersom det är något han vill dela med sig av...tyvärr tänker han inte likadant.

• Idiolatri

Är det så att han inte bryr sig (på riktigt, trots att han säger det) och därför aldrig kommer på någon följdfråga, eller har han svårt för att generellt för att föra samtal, dialoger? 

Pratar han någonsin om något han finner intressant? Är det med dig eller med andra, hur låter han då, ställer han följdfrågor, deltar aktivt i samtalet? Om inte, så kanske han inte riktigt behärskar samtalet och det sociala spelets ädla konst. Om det är så eller om det bara är dig och dina saker han inte bryr sig om genuint kan bara du avgöra.

Jag hade inte heller kunnat leva med någon jag inte kan ha en dialog med, men jag hade även varit mycket tydlig med vad jag saknar hos min sambo. Att säga att han inte bryr sig eller är intresserad räcker nog tyvärr inte då han uppfattar sig som han gör just det. Du måste exemplifiera exakt vad som gör att du inte känner att han bryr sig. Här i tråden har du gett flera bra exempel ta dom för din sambo med.  

• Idiolatri

Ah, såg nu att du redan svarat på att han kan ryckas med i samtal (om honom själv eller fotboll). Säg till honom att du saknar att han inte ställer några följdfrågor, att det inte räcker att han bara säger vad kul baby utan att ens fråga hur det känns, om det är nervöst osv. 

Du måste få honom att förstå att du behöver mer engagemang från hans sida, att han anstränger sig lite för din skull. 

• AnnelieE
    Anonym skrev 2011-03-22 23:27:14 följande:
    Jag älskar honom, därför vill jag leva med honom. Han är oerhört snäll och omtänksam...men på ett annat vis, han talar inte mycket men visar det på annat vis många gånger. Han ställer alltid upp när jag verkligen behöver honom och jag vet att jag kan lita på honom i vått och torrt...så han äri inte på något vis en dålig människa, en elak pojkvän eller något liknande, jag bara önskar att jag kunde få honom att intressera sig mig för våran relation och för mig som person.
    Så i krissituationer och vid speciella tillfällen när du behöver honom till något konkret ställer han upp?
    Uppväger det verkligen att inte kunna föra en dialog med varandra?
    Jag vill nå fram till honom mer, jag ser ju när han är intresserad av nåt...då pratar han på riktigt, han rycks med och beskriver...
    Vad säger det dig om hans syn på dig och er relation?

Jag lovar att jag inte är ute efter att döma eller racka ner. Jag vill bara så gärna förstå vad som gör att man stannar när det är så här.
  • Anonym

Idolatri - där gav du mig en rejäl funderare...kan bli så frustrerad att jag känner att han inte bryr sig, men han har kankse lite svårt för det sociala, när jag tänker efter så har han inte så mycket att komma med i samtal med vänner heller...om det inte handlar om sport ;) Han säger ofta rätt saker men det låter liksom inövat, kommer man utanför ramarna så får man ingen respons...låter kanske konstigt. Om jag säger att något är jobbigt så säger han ju inte ryck upp dig, eller det är väl inte så farligt...utan han säger ju å vad typsikt eller förstår dig men det stannar där och sen känns det som om det räcker...medan jag kankse är i behov av att dela med än ett ord med honom.

Kanske ska sätta mig och vara tydlig med det jag känner och säga mer exakt hur jag ser på det...men när jag väl talar med honom på allvar och säget att det här tynger då börjar han överkompensera med annat men bättrar sig liksom inte...och våra problem handlar alltid om kommunikation tyvärr.

• Anonym
    AnnelieE skrev 2011-03-22 23:37:02 följande:
    Så i krissituationer och vid speciella tillfällen när du behöver honom till något konkret ställer han upp?
    Uppväger det verkligen att inte kunna föra en dialog med varandra?
    Jag vill nå fram till honom mer, jag ser ju när han är intresserad av nåt...då pratar han på riktigt, han rycks med och beskriver...
    Vad säger det dig om hans syn på dig och er relation?

Jag lovar att jag inte är ute efter att döma eller racka ner. Jag vill bara så gärna förstå vad som gör att man stannar när det är så här.
    ingen fara, jag tar det inte på fel sätt och tar till mig av det du skriver. Jag har väl tyckt att det har vägt upp på nåt sätt men jag har ju tröttnat på det här nu och jag har ofta sagt till honom att jag inte kan dela mitt liv men någon som inte vill kommunicera med mig, men han säger att han tycker att han gör det så jag vet inte hur jag ska nå honom riktigt...han verkar inte förstå varför jag känner som jag gör
  • AnnelieE
    Anonym skrev 2011-03-22 23:42:06 följande:
    ingen fara, jag tar det inte på fel sätt och tar till mig av det du skriver. Jag har väl tyckt att det har vägt upp på nåt sätt men jag har ju tröttnat på det här nu och jag har ofta sagt till honom att jag inte kan dela mitt liv men någon som inte vill kommunicera med mig, men han säger att han tycker att han gör det så jag vet inte hur jag ska nå honom riktigt...han verkar inte förstå varför jag känner som jag gör
    Hur skulle han reagera om du föreslog familjerådgivning med motivateringen att du inte känner att han förstår vad du säger och vilka dina behov är?
  • AnnelieE

Hehe, börjar visst bli lite trött.

"Motiveringen" ska det ju stå så klart! 

• Anonym
    AnnelieE skrev 2011-03-22 23:44:16 följande:
    Hur skulle han reagera om du föreslog familjerådgivning med motivateringen att du inte känner att han förstår vad du säger och vilka dina behov är?
    han skulle gå med på det...det vet jag. Han går liksom med på det mesta, och vet han att nåt är viktigt för mig så ställer han upp...alltid!  tycker inget är jobbigt och är nöjd med tillvaron. Han är en väldigt härlig på det sättet så jag förstår inte att han inte tar mina känslor på allvar gällande det här, eller gör han det men har svårt för att kommunicera helt eneklt, jag vet inte?
  • Anonym
    AnnelieE skrev 2011-03-22 23:45:54 följande:
    Hehe, börjar visst bli lite trött.

"Motiveringen" ska det ju stå så klart! 
    börjar nog också bli det eftersom jag inte ens reagera på det :)
  • Idiolatri

Att han överkompenserar, om än med fel saker, visar ju faktiskt att han bryr sig. Han blir säkert så ivrig att göra rätt att han genast sätter igång och försöker åtgärda det han tror är fel att han inte tar sig tid att lyssna på vad du egentligen säger och egentligen behöver. Otroligt frustrerande ja, men säkert lika frustrerande för honom om han känner att han försöker och försöker, men det aldrig duger.

Om det bara är kommunikationen som brister och ni både vill hitta en lösning, dvs att han verkligen bryr sig om ert förhållande och att det ska vara bra, så tycker iaf jag att det är något som är värt att kämpa för. Det gäller att vara övertydlig och ge flera konkreta exempel på vad man menar. Ett annat tips är att när du känner att du förklarat klart, fråga honom om han förstått vad du saknar/vill ha, be honom upprepa det. Hitta sedan på ett "fall", (en situation som skulle kunna uppstå) och fråga honom hur han skulle agera i denna, då märker du om han förstått hur du tänker. Tro mig, har man problem med att man pratar förbi varandra är det inte alls säkert att han verkligen förstår vad du menar även om han lyssnat och kan återupprepa allt du sagt.

Det kan även vara så att han har svårt att sätta sig in i hur du tänker, känner och resonerar och därför utgår ifrån hur han själv fungerar och därmed agerar utofrån hur han själv skulle vilja bli bemött och inte utifrån hur du vill bli bemött. 

• AnnelieE

Då skulle jag nog föreslå familjerådgivning.
    Dels för att han då lär förstå hur viktigt det här är för dig, men även för att jag faktiskt tror att ni behöver hjälp utifrån. Någon som kan hjälpa er att förmedla det ni själva inte klarar av.

Du skriver att du tagit upp det flera gånger och det blir ingen förbättring. Att han blir sur när du tar upp det tyder också på att du på något sätt framför det så att det inte låter bra för honom.

Därmed inte sagt att någon av er gör fel. Ni behöver nog bara lite hjälp för att förstå hur den andra tänker och resonerar. 

• Anonym

Tack för era råd...har fått mig att inse att han visst bryr sig...det visste jag väl redan men jag blir så frustrerad när jag känner att jag inte får repsonsen. Måste bli tydligare, har insett att jag kanske inte är det och istället surnar till och säger att han aldrig är intresserad och då blir han sur för att han tycker jag är orättvis. Sen är det ju ändå han på på något vis ber om ursäkt så bryr sig gör han ju. Imorse hade han gjort frukost och talade om att han var stolt över mig som kommit så långt som till intervju och även om jag inte får jobbet så tycker han att jag är skitduktig som pluggar pendlar och vill jobba....blev helt chockad över hans fina ord kan jag säga. Känns som han hade tänkt till och förstått varför jag blev besviken. Men med det sagt ska jag ändå på ett lugnt sätt tala om hur jag känner...att jag inte känner att jag får så mycket responds ibland och att jag upplever det som att han inte är intresserad när vi talar med varandra, jag ska försöka ta upp detta på ett bra sätt och fråga hur han ser på det. Vi får väl börja där, tror ändå att jag måste få honom att inse att det får mig att tvivla på förhållandet lite, det är viktigt för mig att ha en partner som man kan dela vardagen med.

• Idiolatri
    Anonym skrev 2011-03-23 13:48:28 följande:

Tack för era råd...har fått mig att inse att han visst bryr sig...det visste jag väl redan men jag blir så frustrerad när jag känner att jag inte får repsonsen. Måste bli tydligare, har insett att jag kanske inte är det och istället surnar till och säger att han aldrig är intresserad och då blir han sur för att han tycker jag är orättvis. Sen är det ju ändå han på på något vis ber om ursäkt så bryr sig gör han ju. Imorse hade han gjort frukost och talade om att han var stolt över mig som kommit så långt som till intervju och även om jag inte får jobbet så tycker han att jag är skitduktig som pluggar pendlar och vill jobba....blev helt chockad över hans fina ord kan jag säga. Känns som han hade tänkt till och förstått varför jag blev besviken. Men med det sagt ska jag ändå på ett lugnt sätt tala om hur jag känner...att jag inte känner att jag får så mycket responds ibland och att jag upplever det som att han inte är intresserad när vi talar med varandra, jag ska försöka ta upp detta på ett bra sätt och fråga hur han ser på det. Vi får väl börja där, tror ändå att jag måste få honom att inse att det får mig att tvivla på förhållandet lite, det är viktigt för mig att ha en partner som man kan dela vardagen med.

Gör det, samtal är jättebra, glöm inte bort att berätta för honom att det han sa och gjorde vid frukosten var jättebra och att det är mer sånt du behöver. Lika viktigt att du som att du tar upp det du saknar är det att återkoppla till honom när han gör något bra så att han inte tror att det inte heller dög. 
  • Anonym
    Idiolatri skrev 2011-03-23 15:19:23 följande:
    Gör det, samtal är jättebra, glöm inte bort att berätta för honom att det han sa och gjorde vid frukosten var jättebra och att det är mer sånt du behöver. Lika viktigt att du som att du tar upp det du saknar är det att återkoppla till honom när han gör något bra så att han inte tror att det inte heller dög. 
    Det tar jag till mig, ska verkligen tänka på det! När du skriver det verkar det så självklart men när man pratar och kanske blir lite frustrerad så är det lätt att glömma att inte bara "gnälla" utan att även visa vad han gör rätt och att jag uppskattar det.
  • Idiolatri
    Anonym skrev 2011-03-23 15:35:17 följande:
    Det tar jag till mig, ska verkligen tänka på det! När du skriver det verkar det så självklart men när man pratar och kanske blir lite frustrerad så är det lätt att glömma att inte bara "gnälla" utan att även visa vad han gör rätt och att jag uppskattar det.
    Jag vet, Flört är likadan själv, så jag tänkte att jag skulle påminna om det jag själv alltid glömmer bort när jag känner frustrationen komma krypande. Sedan vet jag att min sambo blir ledsen om jag inte uppmärksammar  (dvs säger det till honom) när han har ansträngt sig för att förbättra sig. Då känner man sig ganska värdelös, först gnäller man om att han ska bättra sig och sedan får han inget postivt tillbaka när han gör detRynkar på näsan
  • Anonym (tjej)
    Anonym skrev 2011-03-22 23:11:35 följande:
    Nje han pratar inte jättemycket och att ha djupare samtal med honom är väldigt svårt och han är nöjd med tillvaron som den är, visst vi kan prata men jag känner oftast att det är jag som pratar och att han motvilligt lyssnar, det märker man på hans svar. Nu låter det kanske som jag hela tiden vill ha respons och att han ska lyssna på en massa men så är det verkligen inte...men om jag någon gång säger att jag har suttit med det här problem en timme nu och jag kan inte förstå det, så vill jag lited mer än - fan va jobbigt för dig, typsikt (och sen går han). Idag fick jag reda på att jag blivit kallad till en arbetsintervju...var såå himla glad och bara satt och vänta på att han skulle komma hem så att jag fick berätta den stora nyheten - fan va kul baby fick jag til svar...inga frågor, inget intesse av vidare samtal om det verkade det som. känns skittråkigt.

När jag tar upp det här så säger han sig inte förstå vad jag pratar om, han lyssnar visst säger han...jag svarar ju eller hur. Visserligen gör han det men jag önskar jag någon gång kunde känna något genuint intresse från hans sida. Och idag tyckte jag han gick för långt när jag blivit kallad på en intervju och vill prata om det och han säger fan va kul baby och sen går å kokar kaffe.
    Kan känna igen det där med att inte ställa frågor. Min kille påpekar då och då att jag är dålig på att fråga honom saker, hur han har haft det på jobbet och så. Och det är inte så att jag inte frågar för att jag inte bryr mig, utan jag bryr mig hur mycket som helst! Bara det att jag funkar lite annorlunda tror jag, jag brukar berätta saker och ting utan att folk behöver fråga och jag förväntar mig lite att min kille ska berätta saker och ting utan att jag behöver fråga. Men eftersom han vill att jag ska fråga mer så har jag försökt att göra det också, det gäller ju att hitta lösningar och anpassa sig lite så att båda trivs i förhållandet.
  • Anonym (Samma här)

Hej! Jag förstår precis din frustration. Jag är också sambo med en vägg. Jag själv är en person som behöver prata av mig, och inte alls mår bra av att bara låta problem flyga förbi. Min sambo däremot är tvärtom, har vi några problem vill han helst bara blunda, och gå vidare. Det har hänt saker för många år sen i vår relation, som jag tänker på än idag- för att vi aldrig pratade om det. Jag har försökt, av hela mitt hjärta men det går inte, jag får inga svar. När vi träffade varandra flyttade jag från alla mina vänner, och jag har ingen relation med min familj. Mins gamla vänner har nu nya liv, flyttat eller på annat sätt växt ifrån varandra. Jag har försökt få nya vänner men det är svårt som vuxen, så jag har bara min sambo, vilket han vet om.. Därav blir det såklart extra jobbigt för mig att inte ha någon annan att ventilera med heller, 

Han trivs med att sitta tyst på andra sidan soffan, och svarar bara - ja, nej, eller vet inte, när jag ställer frågor eller försöker prata om något. Kollar vi film så suckar han och pausar när jag säger något, minsta lilla, som om jag vore besvärlig om störde hans filmtittande. Han var Inte såhär när vi träffades, då var han rolig, pratsam och sprallig, vilket han fortfarande kan vara när han pratar med andra än mig. Jag kan ligga och gråta, hyperventilera eller få en ångestattack framför hans ögon, och han säger ändå ingenting. Han bara sitter där och ser lite sorgsen ut. 

Jag skulle råda dig till att prata med någon vid sidan av, någon professionell, som kan hjälpa dig nå fram till honom innan du hamnar där jag hamnat. Kanske kan ni gå till en terapeut tillsammans, men också du själv vid sidan av. Man blir galen av att aldrig få svar, av att vara med någon som HÖR men inte LYSSNAR. Hade jag insett tidigare var min relation var på väg hade jag gjort så iallafall.. Ta hand om dig. 

• Anonym (Big dick)

Som man kan jag relatera till det någon skrev ovan, kvinnor pratar om allt och ingenting vilket gör att man till slut tappar intresset. 

Svar på tråden Att prata med min sambo är som att prata med en vägg...blir så jäkla trött!!