• Sassahed

Ge Tips? Torr på natten!

Hej.

Min son blev 4 i januari och nu kan jag tycka det är dags att  försöka bli av men blöjorna om natten,  mest för att jag är så trött på att det varje morgon är blött i sängen.  Han har varit torr dagtid sen han var 3 år och jätte duktig med att gå på toaletten på dagarna. Så nu tänkte jag att det borde ju finnas en hel del kunskap här om vad man kan göra eller inte göra.

Ska man bara vänta? löser det sig själv? Väcka och ta på toa om natten? Hur många gånger i så fall?
    Hjälp är helt tom på information ang detta.

Använder för till fället liberos up and go på natten, men tycker inte dom är bra (dom heller), när det blir för mycket kiss så läcker dom. Tips sökes också efter en bättre blöja nattetid som klarar mycket kiss gärna en byxblöja.

Har den senaste månaden tagit sonen på toaletten när han sovit 1½-2 timmar och därför är det smidigast med en byxblöja. Då kissar han alltid och somnar lung om igen. Sen jag började göra detta så har även hans nattskräck försvunnit eftersom jag avbryter djupsömnen, så detta har jag tänkt fortsätta med.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ge Tips? Torr på natten!
  • Birgitta2

Jag tog upp en nästan sovande unge och lät honom kissa när vi själva gick och lade oss vid 23-tiden. Då var han oftast torr på natten. Jag skyddade dock madrassen med plastad frotté under lakanen. För olyckor händer då och då. Min son var också kring 4 när han blev nattorr.

• Tonx

Jag har burit upp och kissat min tjej. I början två gånger sen en gång.

• Super blondinen

Byt blöja till Libero nr7 comfort fit fungerar de inte så har Abena Förstärknings skydd som är gjorde för både vuxna och barn blöj de passar till måda och går även att lägga i byxblöjor.
    en av sorterna är tunnare en en binda men suger upp som en blöja.
    Lycka till.

• PerG

Har du provat helt utan blöja nattetid under en period? Sonen (3 år) valde själv att sova med kalsonger på natten (han har varit torr dagtid ett tag nu) och de första nätterna var det typ 90% av gångerna han kissade i sängen (vi hade plastad frotté och tvättade som tokar) men efter ett tag sjönk det till 50% av gångerna och senaste veckan har han inte haft en enda olycka! Det har väl tagit 1½ månad ungefär att komma dit från det att han började sova utan blöja...

Dels försöker vi få honom att kissa innan läggdags, men sen tror jag också att han "lär" sig... Finns säkert andra förutsättningar (hormoner har jag hört om) men man kan ju alltid prova några veckor (se till att ha tvättstugan bokad konstant bara! ;)...

• Enensammamma

Ta bort den bara. Han kanske är lat och kissar i blöjan bara för att.

Dricka senast 2 timmar innan läggdax

• KasperSixten

Jag upplever det som om vanliga blöjor läcker mindre på natten än byxblöjor.

• kokos

Någon som hört om att ta bort blöja först på natten?? Erfarenheter?

• MIC

Anso81; Min kille började att vara helt torr på nätterna. När han varit torr en vecka så tog vi bort blöjan på dagen och då fungerade det också...nattblöjan hade vi kvar en vecka till för säkerhets skull men han blev torr med en gång. Var väl redo helt enkelt.

Isak - min solstråle - 080701
  • kokos
    MIC skrev 2011-04-21 15:47:59 följande:
    Anso81; Min kille började att vara helt torr på nätterna. När han varit torr en vecka så tog vi bort blöjan på dagen och då fungerade det också...nattblöjan hade vi kvar en vecka till för säkerhets skull men han blev torr med en gång. Var väl redo helt enkelt.
    Okej jag har nämligen hört folk som tagit bort blöjan på natten direkt och tagit upp på toa 2-3 gånger på natten. Alltså innan de ens pottränat dagtid och då har de automatiskt blivit helt torra både dag och natt. Funderar bara på hur man ska få dom att kissa i sömnen på toa liksom
Svar på tråden Ge Tips? Torr på natten!