• Morötter

Döpas vid 2 års ålder?

Hej!

Jag har en liten fråga om det här med dop. Jag tycker att det är fint och vill ju att min son ska vara döpt men jag har lite frågor till er om detta. Ni som har döpt era barn eller ska göra det, vad va det som fick er att göra det? Och ni som inte döpte era barn vad fick er att avstå det? Vår son är 2 år så det blir det ett annorlunda dop då? Fler som dopt sina vid den åldern?
    Tacksam för svar... Mvh

En fråga till, någon som haft bröllop samtidigt? Har läst lite och det finns par som haft bröllop/dop samtidigt eller dop/dop eller bröllop/bröllop finns det några?

• Svar på tråden Döpas vid 2 års ålder?
  • VildVittra

Hallo =)

Vi döpte vår 3 månaders OCH gifte oss sammtidigt förran somaren. Helt underbart, gick hur bra som helst.
    Hade en trädgårdsceremoni och grillfest efteråt. Bebis sov genom det mesta haha.

Var den bästa dagen i mitt liv tror jag.

Kram och lycka till.

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Mini BF 18 aug 2011
  • ploten

Vår son döptes när han var 2 och och 5 månader, samtidigt med lillasyster, som då var 3 månader. Han fick stå på en pall vid dopfunten och böja fram huvudet.

• Fija m 2 pojkar

Som präst har jag döpt flera barn mellan ett och tre år. De är ju rörligare och kan själva förflytta sig och jag som präst håller inte dem, utan antingen får de stå på pall eller så får någon de känner hålla dem. Ofta plaskar de i vattnet ;)

Jag har också haft dop och bröllop samtidigt. Då måste man bestämma sig för vad som ska komma först (om vigseln är en överraskning kommer dopet först, som exempel).

Lycka till nu!

/ Skånepräst

• skoladan

Det är inget fel att döpa en tvååring. Man kan låta döpa sig som vuxen också. Min kusin döpte sina pojkar när de var 4 och 2 kanske. Dom hade jättefina blåvita sjömanskostymer på sig. Och stod själva vid dopfunten kanske på nån pall.

Svar på tråden Döpas vid 2 års ålder?