• Maeva

kan man "gåträna" sitt barn?

Min lille skrutt fyllde ett år för att par veckor sedan och har ännu inte lärt sig att gå själv. Han kryper sedan han var 9 månader, går med gåvagn och ställer sig upp och går utmed möbler. Han kan också stå själv, men så fort han kommer på att han inte håller i något sätter han sig snabbt. Min mamma menar att han är sen (hennes andra barnbarn började gå vid 10 månader) och att jag borde uppmuntra honom och träna mer, men hur gör man det?

• Svar på tråden kan man "gåträna" sitt barn?
  • Stårscha

Antingen ställer du dig framför barnet en bit ifrån så att han uppmuntras att släppa taget och gå till dig. Eller så går du bakom honom och håller honom i händerna (som stöd), men vägrar att gå så fort som han vill, så att han till slut blir frustrerad och släpper taget för att kunna gå i sin egen takt.

Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • Flickan och kråkan

Nej, man kan inte lära barn att vare sig krypa eller gå. Barn gör detta när de är fysiskt och psykiskt mogna för det. Om du inte låser in honom i en garderob eller binder fast honom någonstans så kommer han att göra det när han utvecklingsmässigt är redo.

Du har en okunnig mamma och du ska inte bry dig om hennes besynnerliga kommentare att han är sen - jösses!

• Fiyali

Samma som ovan :)
    MEN, varför stressa? Och om han är senare i utvecklingen än andra barn spelar det väl ingen roll? :)
    Han kommer ju dit förr eller senare, eftersom han inte har något fel på motoriken som sådan(går med vagn mm).

Jag har en dotter som pratade 20 ords meningar runt två, sina första ord vid 8 månader, gå vid 10 m.m.
    Och en som är ett och inte gör något annat än hasar rundor på rumpan för att ta sig fram :)

• Snabeldrake

Ditt barn kommer säkerligen gå alldeles själv när det är redo för att gå. Helt enkelt. Vår son gick vid 14 månader. Kom på en gång, ena dagen ville han inte släppa sitt stöd alls, dagen efter så släppte han och gick till mig. Gick stadigt och bra på en gång. Så det kommer när det kommer. Barn som tar lite längre tid på sig att gå själva, dom går oftast lite stadigare med detsamma.

• käärlek

Känns inte nödvändigt att gåträna sitt barn?! Eller? Barn lär sig olika och dem lär sig själva när dem är redo. Klart man kan gå och hålla händerna och sådär - men om det verkligen får barnet att lära fortare det vet jag inte om jag tror.
    Min dotter fyllde precis 1år och hon gör som din son, går med stöd och står - men kommer hon på att hon står själv så sätter hon sig. Helt klart är hon inte redo att börja gå än, vilket är helt okej.
    Slappna av och njut av dagen - just idag kommer aldrig mer.

♥ K född 10-03-18 & BF 11-05-15 ♥
  • LEJN

Enligt statistik från BVC så går ca 50 % av alla barn innan ettårsdagen. Övriga 50 % efter alltså. Detta betyder alltså att din mamma har fel som säger att din son är sen! Om han inte börjat gå förrän han är 18 månader är han SEN. 

Som ovanstående skriver. Njut av din son i stället för att träna honom till att passa in i mormors "barnbarnsmall".

• FinastE2010

Min son gör likadant, han började krypa vid 9,5 mån, ställde sig upp mot möbler och började gå utefter möbler mellan 11- 11,5 mån och nu när han blev 13 mån har han börjat släppa taget och står själv 5-10 sek tills han kommer på han inte håller i något o då sätter sig ner. Han vill inte ens gå med hjälp av mina händer, håller upp benen som en kattunge. :P Känns som han alltid varit väldigt bestämt av sig o vill göra på sitt vis.

• mianf

Tycker det låter som din son har en helt normal utveckling och han är absolut inte sen. Vill ni ändå "träna" honom så sätt er mitt emot varandra och håll i honom lätt vid midjan medans den andre kallar på honom att komma. Ni ska inte sitta längre ifrån varandra än att ngn utav er kan fånga upp när han faller.

• Maeva

Tusen tack för era inlägg! Ja, min kära mor är lite speciell...men jag förstår att det är svårt att undvika att jämföra barnbarnen då det bara skiljer 4 månader mellan dem.

LEJN skrev 2011-03-23 20:20:20 följande:
    Enligt statistik från BVC så går ca 50 % av alla barn innan ettårsdagen. Övriga 50 % efter alltså. Detta betyder alltså att din mamma har fel som säger att din son är sen! Om han inte börjat gå förrän han är 18 månader är han SEN. 

Som ovanstående skriver. Njut av din son i stället för att träna honom till att passa in i mormors "barnbarnsmall".
    Oj, det hade jag ingen aning om, trodde att fler gick tidigare. Där ser man...:)
  • Flickan och kråkan
    Maeva skrev 2011-03-23 22:40:06 följande:
    Tusen tack för era inlägg! Ja, min kära mor är lite speciell...men jag förstår att det är svårt att undvika att jämföra barnbarnen då det bara skiljer 4 månader mellan dem.Oj, det hade jag ingen aning om, trodde att fler gick tidigare. Där ser man...:)
    Låt ditt barn få vara den HAN är. Jag har två pojkar tätt. De är väldigt olika på alla sätt och vis........och världsbäst alldeles som de är . Jag tycker faktiskt att det är rätt förfärligt att din mamma jämför barnbarnen på det viset.......jämngamla eller inte........

Tycker du ska prata med henne om det. Barn ska inte bedömas och värderas efter vad de presterar.......vad gör det för självkänslan?
  • Mossbo

Han är inte sen, han är fullständigt normal skulle jag vilja säga! Jag läste någonstans att de allra flesta lär sig gå efter ettårsdagen (50% före, 50% efter var det också någon som skrev). Mina tre barn har lärt sig krypa och gå helt olika: en tidigt, en sent och en "mitt-i-mellan".

Synd att din mamma ska hålla på och jämföra. Hon förstår kanske inte hur stressad och ledsen man kan bli. Din son är väl bra som han är, misstänker jagGlad 

• Alexe

Instämmer med alla tidigare. Och vill också säga att du kanske ska vara glad för att han inte släpper taget förrän han är redo. Min kille hade absolut inte balansen klar och kunde inte stå stilla utan att hålla i sig när han började släppa och gå iväg på egen hand. Gick i golvet med buller och bång många gånger och i typ två veckor fick jag och pappan springa efter honom och fånga upp för att han inte skulle slå sig alltför mycket. Han fattade nämligen inte heller att han skulle vika ihop sig och sätta sig på ändan om han föll bakåt utan trillade raklång med taskig utgång för bakhuvudet.

• xXMaLoXx
    LEJN skrev 2011-03-23 20:20:20 följande:
    Enligt statistik från BVC så går ca 50 % av alla barn innan ettårsdagen. Övriga 50 % efter alltså. Detta betyder alltså att din mamma har fel som säger att din son är sen! Om han inte börjat gå förrän han är 18 månader är han SEN

Både ja och nej. Går barnet med hjälp av något, te x gåvagn eller liknande så anser man inte på BVC att de är "sena" direkt. Har barnet däremot inte visat några direkta tendenser på att praktisera sin gång, så brukar man vilja kika lite på det. Jag vet barn som passerat 18 månader innan de börjat gå helt utan stöd ( nu menar jag alltså att använda gång som huvudsakligt sätt att ta sig fram), utan att BVC har reagerat. Detta eftersom barnen faktiskt har haft motoriken till att gå, men inte riktigt velat släppa tryggheten i att ha ett visst stöd.

Om barnet verkar vilja gå utan stöd, men kanske inte riktigt vågar så kan man testa att låta det hålla något i båda händerna. Våran son ville gärna gå och hålla i leksaker när han började gå, ungefär som att det fungerade lite som "stöd".
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • KlasStures mamma

För det första så är barnet INTE sent. Fullt normalt skulle jag säga Man kan träna barnet, tex locka om barnet redans tår upp vid soffan. Men det kommer automatiskt med tiden. Min dotter gick längs möbler när hon var ett år. två veckor senare släppte hon helt plötslit och gick. Finns inget att stressa över innan de är två

• jennie88

Hehe låter som min son ungefär. Han kröp när han var 9 månader och reste sig för första gången när han var 8 månader. Han stod själv utan stöd vid 11 månaders ålder. Därför trodde vi att han skulle gå innan 1 år. Han tog sina första steg när han var runt 1 år men ju mer vi lockade honom till att gå desto mindre ville han. Nu är han 14 månader och vi har gett upp med att locka honom, DÅ börjar han gå på allvar och går nu mer och mer för varje dag. Mest går han när han tror vi inte ser. Som om han ville bestämma själv när det var dags!

Så min slutsats är Nej, man kan inte gåträna dom. Inte om dom är som min iaf. Jag tror det har med personlighet att göra, vissa barn är mer medgörliga och bryr sig om vad andra tycker och andra är egensinniga och går sin egen väg;)

• jennie88

Han är förresten INTE sen! Kanske senare än vissa andra. Men det vanligaste är att barn går mellan 10-14 månaders ålder. Så han är fortfarande som de allra flesta din son. Inte förrän på 18-månaders kontrollen på BVC så kollar dom om barnet kan gå. Och då kan man kolla upp eventuella muskelsvagheter. Så var lugn!

Jag gick när jag var 10 månader, min bror också och min kusin redan när hon var 8 månader. Därför trodde jag det var normalt och att min son var sen, men när jag läste på förstod jag att det var vi som var tidiga. 

Svar på tråden kan man "gåträna" sitt barn?