• Greta

Någon som vet vad namnet STEIRA betyder?

Jag är lite nyfiken på vad namnet Steira betyder. Är det någon som vet?

Det finns ju en norsk skidåkerska som heter detta i efternamn. Är det ett vanligt efternamn i Norge? Vad kommer namnet ifrån? Vad betyder namnet?

• Svar på tråden Någon som vet vad namnet STEIRA betyder?
  • mullenupp

Efter en snabb googling verkar det som att det finns flera företag som heter det.

• Greta
    mullenupp skrev 2011-03-24 10:13:01 följande:
    Efter en snabb googling verkar det som att det finns flera företag som heter det.
    Jasså! Jag hittar bara info och nyheter om skidåerskan Kristin Steira när jag googlar.
  • Greta
    Paincake skrev 2011-03-24 14:29:02 följande:
    10 spänn på att det är ett orts- eller gårdsnamn.
    Är det en vild gissning? Glad
  • Paincake

mnja,jag  är norsk i grunden tycker det låter ju lite som ett orts- eller gårdsnamn. Men jag har ingen källa på mina påståenden.

• mamma till tre busungar
    Jag sätter emot
    Attans nu när jag läser noggrannare verkar det ju vara ett gårdsnamn!

Det verkar betyda, kanske, "en öppning i sten eller mellan stenar".

• Greta
    mamma till tre busungar skrev 2011-03-24 14:44:24 följande:
    Det verkar betyda, kanske, "en öppning i sten eller mellan stenar".
    Ja jag lyckades få fram det nu också när jag googlade på Steira gård.
    Paincake skrev 2011-03-24 14:40:04 följande:
    mnja,jag  är norsk i grunden tycker det låter ju lite som ett orts- eller gårdsnamn. Men jag har ingen källa på mina påståenden.
    Du som är norska, hur tycker du namnet Steira skulle göra sig som ett förnamn på en flicka? Vad tycker ni andra? Hittade 67 st i Norge som hette detta i efternamn.
  • Paincake

Hmm, alltså. Det är väl vanligare att svenska flicknamn slutar på "a" än norska, eller är jag helt ute och cyklar? Det låter snyggare på svenska än norska i alla fall

• Greta
    Paincake skrev 2011-03-24 15:00:37 följande:
    Hmm, alltså. Det är väl vanligare att svenska flicknamn slutar på "a" än norska, eller är jag helt ute och cyklar? Det låter snyggare på svenska än norska i alla fall
    Det stämmer att svenska flicknamn slutar mer på "a" än norska. Det är ett namnförslag till vår ofödda dotter. Man vill ju gärna ta reda på vad det betyder innan så att det inte blir helt galet.
  • Paincake

Det är ju rätt så ovanligt men precis som med många andra namn blir det fint när det används. Ni kanske startar en trend?

• skoladan

Norska flicknamn: Turid, Björg, Randi, Ragnhild, Ragnvi, Sissel.
    Steira låter som något i bestämd form kanske stein. Ofta i norska så säger man ju ex. bok i obestämd form och boka i bestämd form.
    Men jag tycker inte Steira är nåt vidare namn.  Om Du vill ha norska influenser så ta Solvej eller Solveig. Namnet förekommer väl i Peer Gynt.
    GLITTERTIND är ju annars en bergstopp i Norge. Oslo hette ju fr början KRISTIANIA.

Svar på tråden Någon som vet vad namnet STEIRA betyder?