• Stolt mamma till två

Ålder vid kub.

Anledningen till att jag frågar, är för att det verkar vara så himla olika beronde på vart man bor.  När jag ringde för att kolla möjligheterna till kub, så ansågs jag för ung för testet (jag är 31), men när man läser här så är många yngre än så och ändå fått kollat. Jag fick erbjudandet om ett trippeltest om jag var väldigt orolig, men jag tackade nej. Jag tillhör västra götaland.

Så, hur gammal var du när kub utfördes och varför ville du göra det?

• Svar på tråden Ålder vid kub.
  • Sofinka

Hm, är 31, går privat i Malmö och blev erbjuden det. Fick betala 150:- för analys av blodprovet, inget annat. Att det ska vara så olika?

• Stolt mamma till två
    Silvera skrev 2011-03-23 18:30:38 följande:
    Ts: Vad är ett trippeltest?
    Enligt bm så är det ett blodtest, som man gör sannolikhetsuträkning på.

Enligt min bm så skulle man kunna få genetisk rådgivning inkl kub nu oavsett ålder, men när jag ringde ner till de som utför rådgivningen så fick jag ändå till svar att kub erbjuds först när man är 35.

Nu är jag inte extremt orolig, men givetvis funderar man och detta hade väl varit ett sätt att få ett lugnande besked eller besked som kanske innebär andra beslut.. Nu blir det till att avvakta till RUL istället och hoppas att det ser ok ut.
  • Vickan I
    Silvera skrev 2011-03-23 18:30:38 följande:
    Ts: Vad är ett trippeltest?
    Ja som ts skrev så är det "bara" blodprovet man använder då. Vid KUB är det ju blodprov + ultraljud, dvs KUB ger en mer tillförlitlig risksiffra en enbart ett trippeltest.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Dixie

jag går hos en privat bm (i Malmö) och där får alla göra kub, med 1an gjorde jag inte det, men med tvåan (då var jag 29) och 3an har jag gjort kub-test. 

• Stolt mamma till två
    Silvera skrev 2011-03-23 22:13:28 följande:
    Tack, hade aldrig hört "trippeltest" förut. 

Inte jag heller, men alltid lär man sig nått nytt =)
  • eilien

Det är olika i olika landsting, jag tillhör örebro och här erbjuds alla gravida oavsett ålder, jag är 26 och gjorde KUB idag.
    Var väldigt kluven till att göra det men myfikenheten att få se sin lilla bebis tog överhanden, är glad att vi gjorde det.
    Vi betalde inget för testet, endast för de bilder vi ville ha.

• Snooze

Men va f*n...helt klart är Uppsala ett landsting som suger...alla andra verkar ju få sina mer eller mindre gratis.

• Ruggugglan

Här blir alla erbjudna Kub nu för tiden. Men vi tackade nej.

• Anna4

I Sundsvall måste man vara över 35 annars får man betala 1500 o åka till Stockholm :(

• Silvera

Mindre än 12h kvar nu tills jag ska göra mitt kubtest. Hoppas på bra siffror... 

• Fröken Susidus

Bor i Östergötland och vi har gjort kub, jag är 25. Behövde inte betala för något annat än ultraljudsbilden vi ville ha utskriven.

Märkligt att det kan vara så olika :-/

• Silvera

Fick risken 1:13809 så jag är nöjd. Glad 

Behövde inte betala för mina två bilder jag fick med mig hem, och inget för undersökningen. 

• Alexe

Förra gången bodde vi i Göteborg och där går gränsen vid 35. Vi valde att betala själva (1500 . Var då 33. Nu är jag 34 och bor i Malmö och här får man KUB efter 33. Dessutom har de 3d-UL. Irriterande att det ska vara så olika. Tänker att resten av vården ju också måste skilja sig åt och att man ska ha en jävla tur och bli sjuk på rätt ställe.

Svar på tråden Ålder vid kub.