• 120126 B

Om FSK nekar sjukskrivning, blir SGI påverkad?

Hej

Om man blir sjukskriven av läkaren, men FSK godkänner inte detta, men man ändå väljer att jobba mindre och då får man inte ersättning..(det förstår jag)
    Men när man sen går på sin föräldrarledighet, blir ens SGI förminskad...
    Om man nu får nedsatt 25%, utan att FSK godkänner det, får man SGI efter de 75% eller är det 100%

Svårt at förklara, hoppas ngn förstod där ute

Tack

• Svar på tråden Om FSK nekar sjukskrivning, blir SGI påverkad?
  • Hoppfull84

om du är gravid och om du inte har mer än 6månader kvar till beräknad förlossning så har du rätt att gå ner i tid eller sluta jobba helt utan att det påverkar din SGI. var det så du menade?

• 120126 B

ja, glömde skriva att jag var gravid
    OK, tack för ditt svar
    Så även om jag går ner till 75%, (har kvar 4 mån till förlossning) så räknas det som om jag jobbat 100% hela tiden
    KANON!!

Tack ska DU ha

• Hoppfull84

japp så sade dom till mig iaf innan jag sade upp mitt extrajobb, och jag har nu fått min ersättningsberäkning och de har tagit med inkomsterna från extrajobbet trots att jag inte ens är anställd på det företaget längre.

men jag skulle ändå ringa till FK och bekräfta och skriva ner vem man pratat med osv. sedan när du skickar in papprena för inkomstberökningen måste du komma ihåg att pååpeka att de ska räkna på din inkomst innan du gick ner i tjänst, för har hört folk de missat det på.

tror dock det var nån regel att man måste ha jobbat minst 8 månader stadigvarande innan man går ner i tid el nåt sånt också..kommer inte riktigt ihåg. så ring FK och få det bekräftat personligen. de ringer upp dig så du slipper sitta i kö supersmidigt och man kan få ett rakt besked direkt.

• IsabelleLi
    Hoppfull84 skrev 2011-03-23 21:49:58 följande:
    om du är gravid och om du inte har mer än 6månader kvar till beräknad förlossning så har du rätt att gå ner i tid eller sluta jobba helt utan att det påverkar din SGI. var det så du menade?
    Ja, det stämmer OM du har jobbat heltid i minst 6 månader innan du går ner i tid eller väljer att sluta jobba helt.

Den som redan är inne i en "SGI-skyddande period" måste fortsätta fylla ut tills barnet föds. Med det menas t ex den som har barn sedan innan och är helt föräldraledig, då måste man ta fp 5 dagar/v. Eller jobbar deltid samt fyller ut med FP till heltid.
  • 120126 B

Har pratat med de.
    Om FSK INTE godkänner sjukskrivningen, så måste man återgå till arbetet 100%. Om man ändå väljer att vara sjukskriven, låt oss säga 25%, då ändras SGI till 75%
    Under den tiden, det tar de att behandla ansökningen, så är man skyddad.

• 120126 B

Vad konstigt egentligen, då går det inte ihop med att man får gå ner i tid 75%,
    När man har mindre än 6 mån kvar till förlossning utan att SGI ändras!!!

• Hoppfull84

jag skulle ringa igen och börja fråga om man har rätt att gå ner i tid/sluta arbeta helt inom 6 månader från förlossning, (för det VET jag att man får), så när de bekräftat det så kan man ju ta upp sjukskrivningen och vad som händer om den inte blir godkännd det borde ju då räknas som om man frivilligt går ner i tid och det får man ju göra bara man är inom de 6månaderna, samt att man då jobbat minst 6månader innan det.
    tycker det låter som dom snöat in på sjukskrivning och inte tänkt på att man som gravid har just den här rätten att jobba mindre mot sluten av graviditeten utan att det ska påverka sgi.

ring igen och ge dig inte!

• Hoppfull84

såhär står det på FK's egen hemsida

Du kan arbeta mindre före förlossningen utan att sänka din SGI
    Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks.
  • 120126 B

Tur att man själv kan lägga ihop två och två :)
    Förstår att de själva tycker det är förvirrande, med massa regler, men har ofta fått olika svar när man har ringt!!
    Ska ringa igen och fråga!

Svar på tråden Om FSK nekar sjukskrivning, blir SGI påverkad?