• emmiiz

Hur blir man familjehem?

Hejsan!

Jag har försökt hitta info, men hittar ingenting.

Jag skulle vilja bli familjehem åt en nära släkting då hennes föräldrar konstant bråkar, dom anmälder varandra höger till vänster. Dom har varit uppe i tängsrätten ett x antal gånger. Mamman ljuger konstant, och behåller barnet fastän dom har gemensam vårnad. Min farbror står maktlös då varken soc eller polisen gör något när mamman sätter igång.

Nu har min lilla kusin blivit "bråkig" och jag tror hon behöver uppmärkasamhet, kärlek, en trygghet. Och jag VET att jag kan ge henne det. Hon gör inte sina läxor och har börjat rymma. Hon har även börja ljuga för att få föräldrarna mer osams, då hon vet att när föräldrarna bråkar, då får hon mer uppmärksamhet.

Jag vill inte att min lilla kusin ska bli ett problembarn, jag vill att hon ska få en bra uppväxt, precis som jag själv haft som barn.

Tacksam för alla snabba svar om hur man går tillväga.

//Emma

• Svar på tråden Hur blir man familjehem?
  • morochmer

Vill föräldrarna att barnet ska placeras i familjehem?
    Är socialen inblandad?
    Har du gjort en oros anmälan till soc?

• emmiiz

Har pratat med min farbror om det, och han vill, om tjejjen blir plaserad att hon kommer till mig. Socialen är inblandad. Har inte gjort en oros anmälan. Borde man göra det först?

• morochmer
    emmiiz skrev 2011-03-24 13:14:35 följande:
    Har pratat med min farbror om det, och han vill, om tjejjen blir plaserad att hon kommer till mig. Socialen är inblandad. Har inte gjort en oros anmälan. Borde man göra det först?
    Ja, om du oroar dig för barnen så bör du göra det. Även om en utredning redan är på gång, så du får redovisa för det du känner till om barnets situation. Båda vårdnadshavarna måste vilja att barnet blir placerat.
Svar på tråden Hur blir man familjehem?