• Trivelina

Otrohet, ibland ok och ibland inte? Hur ska man ha det???

Jag blir inte riktigt klok på det här med otrohetens olika glasögon och att ibland är det ok och ibland inte.

Om min väninna är otrogen så är det ok, eller grannen ja även dotter, men om min man är otrogen då jävlar! Är det samma människor som tycker det är ok och inte deras sak o bry sig om deras vän är otrogen, men i samma andetag bli skogstokig ifall ens enga parnter bedrar?

Är det verkligen samma mäniskor som tycker så olika? Det är ok om jag eller min vän är otogen, eller mitt barn eller mina föräldrar, borde det inte vara ok för ens parnter oxå få vara otrogen?

Ibland misstänker jag att människor är så barnsliga att de bara ser om sitt, så länge de inte själv blir sårade så gör det inget om vännen/kusinen/mamma/pappa/ sårar sin man/fru. Varför saknar folk ryggrad för att verkligen även markera mot vänner/familj och samhälle att otrohet är inte ok?

• Svar på tråden Otrohet, ibland ok och ibland inte? Hur ska man ha det???
  • Fru Kwasthilda

För mig är ett förhållande ett form av ett avtal mellan två parter (det brukar bara vara två). Om en av parterna bryter avtalet så är det verkligen inget jag har med att göra.

Däremot om någon har ett avtal med mig och bryter det så påverkas jag direkt.

• bullingen

Kan det vara samma personer som inte vill donera organ,men som vill ha ett när det gäller, hm?

• Fru Kwasthilda
    bullingen skrev 2011-03-24 15:02:59 följande:
    Kan det vara samma personer som inte vill donera organ,men som vill ha ett när det gäller, hm?
    Njä, den likheten ser jag inte någonstans.
  • Trivelina
    Fru Kwasthilda skrev 2011-03-24 15:01:26 följande:
    För mig är ett förhållande ett form av ett avtal mellan två parter (det brukar bara vara två). Om en av parterna bryter avtalet så är det verkligen inget jag har med att göra.

Däremot om någon har ett avtal med mig och bryter det så påverkas jag direkt.
    Men ser du inte mönstret? Dest fler vilka rycker på axlarna för att någon annan blir bedragen, slår tillbaka mot en själv. För betenden vilka är ok eller inte ok styrs av de flesta och om de flesta rycker axlarna åt någon annans olycka och otrohet, rycker även det åt din. Men om många ser hårt på någon annans otrohet så blir benägenheten för otrohet mindre, eftersom folk ser hårt på en då. Men så länge man inte blir dömd av massan så är det större sannolikhet att man chansar. 
  • Fru Kwasthilda
    Trivelina skrev 2011-03-24 15:16:06 följande:
    Men ser du inte mönstret? Dest fler vilka rycker på axlarna för att någon annan blir bedragen, slår tillbaka mot en själv. För betenden vilka är ok eller inte ok styrs av de flesta och om de flesta rycker axlarna åt någon annans olycka och otrohet, rycker även det åt din. Men om många ser hårt på någon annans otrohet så blir benägenheten för otrohet mindre, eftersom folk ser hårt på en då. Men så länge man inte blir dömd av massan så är det större sannolikhet att man chansar. 
    Jag tycker inte att det är "massans skyldighet" att lägga sig i, otrohet är inte brottsligt. Jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där andra människor lägger sig i mitt liv utifrån SINA värderingar. Med mina värderingar och i min värld kanske det är ok med otrohet så länge man sköter det snyggt och ens familj inte blir lidande.

För mig blir det lite (religiös) sekt över att "se hårt på någons beteende". I sekter finns det massor av levnadsregler för hur man ska vara och där man riskerar att bli utfryst ifall man bryter mot dessa. Nej tack.
  • Trivelina
    Fru Kwasthilda skrev 2011-03-24 15:23:03 följande:
    Jag tycker inte att det är "massans skyldighet" att lägga sig i, otrohet är inte brottsligt. Jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där andra människor lägger sig i mitt liv utifrån SINA värderingar. Med mina värderingar och i min värld kanske det är ok med otrohet så länge man sköter det snyggt och ens familj inte blir lidande.

För mig blir det lite (religiös) sekt över att "se hårt på någons beteende". I sekter finns det massor av levnadsregler för hur man ska vara och där man riskerar att bli utfryst ifall man bryter mot dessa. Nej tack.
    Själv säger jag upp vänskap, ifall jag kommer på att en av mina vänner skulle bedra sin partner. För om sex med andra ska vara ok så ska det även vara något som man inte behöver smyga med inför sin partner. Jag har inga problem med polly eller öppna relationer även om det är något jag inte själv vill ha.
    Sant otrohet är inte brottsligt men det är dålig exempel, det är inte tidelag heller. Är de rätt för det? Även där går åsikterna skilda från person till person. Men tankarna är lika, så länge den som blir bedragen inte vet om det så är det inte till någon skada, på samma sätt menar man att ett djur förstår inte vad man gör mot denne så den blir inte skadad av detta.
  • Fru Kwasthilda

Vad jag vet så är inte tidelag lagligt längre.

• Fru Kwasthilda

Elle nähä, det verkar inte som att lagen gått igenom än. Det fanns en lag innan som togs bort eftersom den även innefattade homosexualitet, sen har det tydligen inte kommit någon ny. Men det var ju ett sidospår....

• Trivelina
    Fru Kwasthilda skrev 2011-03-24 15:35:16 följande:
    Vad jag vet så är inte tidelag lagligt längre.
    Har de gjort lagändring under veckan?
  • Fru Kwasthilda
    Trivelina skrev 2011-03-24 15:33:39 följande:
    Själv säger jag upp vänskap, ifall jag kommer på att en av mina vänner skulle bedra sin partner. För om sex med andra ska vara ok så ska det även vara något som man inte behöver smyga med inför sin partner. Jag har inga problem med polly eller öppna relationer även om det är något jag inte själv vill ha.
    Sant otrohet är inte brottsligt men det är dålig exempel, det är inte tidelag heller. Är de rätt för det? Även där går åsikterna skilda från person till person. Men tankarna är lika, så länge den som blir bedragen inte vet om det så är det inte till någon skada, på samma sätt menar man att ett djur förstår inte vad man gör mot denne så den blir inte skadad av detta.
    Ok, ja det gör du ju som du vill.

Det är i vilket fall som helst förbjudet att utsätta djur för fysiskt eller psykiskt lidande.
  • Trivelina
    Fru Kwasthilda skrev 2011-03-24 15:42:50 följande:
    Ok, ja det gör du ju som du vill.

Det är i vilket fall som helst förbjudet att utsätta djur för fysiskt eller psykiskt lidande.
    Vad säger att de ens fattar vad som sker, och gör det ens ont på en ko tex? är det inte oxå värderingar som spelar in? Varför är det mer ok att låta en person svika sin partner och slå dennes själ/liv/dröm i spillror men att låta ett djur genomgå något den inte ens förstår vidden av och mest troligt inte tar varken fysisk eller psykisk skada av?

Och nej, jag är inte för tidelag. Lika lite så som för att otrohet är ok.. Vill bara få dig att förstå etik rätt och fel är inte alltid fråga om lag utan om känsla och empati mot´sin näste, och ja även mot djur.
  • Fru Kwasthilda

Jag hålller helt med om att etik inte är en fråga om lag och jag tycker att man ska leva efter sina etiska övertygelser.

Min övertygelse är att man inte ska lägga sig i ifall någon är otrogen.

• Velour
    Trivelina skrev 2011-03-24 15:16:06 följande:
    Hur kan mitt axelryckande åt någon annans otrohet slå tillbaka mot mig själv, om jag på intet sätt är inblandad?

Jag har naturligtvis en åsikt om otrohet och det är att jag helt enkelt fördömer otrohet, men jag kan väl inte tränga mig in i folks liv och hytta med fingret? Dock kanske jag kan ta ett snack med personen om han/hon står mig väldigt nära. Annars är det verkligen inte mitt problem, så som jag ser det. 
  • Trivelina
    Fru Kwasthilda skrev 2011-03-24 16:05:29 följande:

Jag hålller helt med om att etik inte är en fråga om lag och jag tycker att man ska leva efter sina etiska övertygelser.

Min övertygelse är att man inte ska lägga sig i ifall någon är otrogen.

Nej, jag är inte heller för att lägga mig i och härja. Men vänskap säger jag upp om jag kommer på en vän/väninna vara otrogen. Så som jag skulle bryta vänskap med någon som knullar djur.
Svar på tråden Otrohet, ibland ok och ibland inte? Hur ska man ha det???