• Foodlover

Någon med barn som bor i Barcelona?

Funderar starkt på att flytta till barcelona med familjen man & 6-årig dotter. Har så mycket frågor och funderingar så det skulle vara kanon att få kontakt med andra svenska mammor & pappor som bor där. Hör gärna av er! Har bland annat frågor om skolor till min dotter, boende ect?

• Svar på tråden Någon med barn som bor i Barcelona?
  • Pistou

Så härligt att flytta till Barcelona - det är en underbar stad! Fantastiskt klimat, god mat, trevliga människor!
    Jag och min man bodde där innan vi fick barn och jag hade gärna flyttat dit igen (bor numera i Schweiz). Eftersom min man jobbade på ett katalanskt företag och jag frilansade hemifrån umgicks vi mest med makens kolleger, som var av alla möjliga nationaliteter (dock inga svenskar). Däremot vet jag att det finns en skandinavisk klubb i Barcelona, och precis som i alla europeiska storstäder är jag säker på att det kryllar av svenskar där. Jag tror att det finns minst en tjej här på FL som bor i Barcelona , men kommer tyvärr inte ihåg hennes nick (gör en avancerad sökning bland medlemmarna) .

Men genom skandinaviska klubben kan du säkert hitta fler:
    http://www.clubescandinavo.com/

Lycka till!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Uskus

Jag har bott i Barcelona i 7 år och har en dotter på 5 år (och alldeles snart en son också). Det är bara att fråga om du vill veta nåt! Kan en hel del om skolor och boende här.

• hannajo73

Hej,

Vi är också på väg till Barcelona och letar förskola till barnen (5 och 3 i höst). Vi vill gärna hitta en där man pratar så mycket castillano som möjligt eftersom min man är från Mexico och gärna vill att vi tar tillfället i akt och förbättrar deras spanska. Verkar vara svårt att hitta! Toppen om Uskus eller annan kan ge lite tips på bra förskolor. Är det dyrt? Vi funderar på att leta lägenhet runt Diagonal del Mar. Är det bra?

Tack på förhand!

• Uskus
    hannajo73 skrev 2011-04-12 21:43:10 följande:
    Hej,

Vi är också på väg till Barcelona och letar förskola till barnen (5 och 3 i höst). Vi vill gärna hitta en där man pratar så mycket castillano som möjligt eftersom min man är från Mexico och gärna vill att vi tar tillfället i akt och förbättrar deras spanska. Verkar vara svårt att hitta! Toppen om Uskus eller annan kan ge lite tips på bra förskolor. Är det dyrt? Vi funderar på att leta lägenhet runt Diagonal del Mar. Är det bra?

Tack på förhand!
    Vi bor i Diagonal mar och trivs jättebra. Mycket utlänningar och många pratar spanska eller engelska. I Barcelona är det jättesvårt att få kommunalt dagis. Det kostar 300€, finns få och är nästan bara till för de med 3 barn eller mer. Privat kostar mellan 300€ och 500€ ungefär beroende på hur många timmar barnen stannar. Dagis är till för 4 månader till 3 år (finns ett par få upp till 6) efter 3 år börjar de skolan. Den kommunala skolan är ganska lätt att få plats på, kostar 150€ i mån ung. men spanska börjar de lära sig först vid 6 års ålder. Min dotter pratar spanska, katalanska och svenska flytande och komunicerar på engelska med kompisar.

I närheten av Diagonal mar finns ett dagis som heter kinder kinder-barcelona.blogspot.com/ som har dagis upp till 6 år. De har grupper på spanska.
  • hannajo73

1000 tack för info! Jag återkommer säkert med andra frågor!

• roxylady

Ser att det här tråden är ganska gammal.. till och med ett år. Men kanske någon fortfarande använder familjeliv av er och ser detta  

Fundrade på en sak. Jag har en vän som arbetar på ett företag som behöver rekrytera många. Både jag och min sambo har mkt erfarenhet inom detta yrke. Men nu är frågan. Om han skulle söka och få jobbet tex i sommar, dvs för tidigt för mig att jobba då min son bara kommer att vara 6mån då. Vill inte att han ska vara på dagis eller liknande förens han är över ett år.

Då till den stora frågan. Får man FP när man bor där nere? I med att det är inom EU osv? 

• Foodlover

roxlady: Det blev aldrig Barcelona för vår del. Vi bor nu sedan 8 månader tillbaka i Fuengirola på Costa del Sol kusten och har aldrig trivts bättre. Helt klart det bästa vi någon gjort. Nu har jag inte själv så små barn längre men jag har flera vänner här nere och alla som har små barn har föräldrapenning från Sverige så det ska inte vara några problem alls. Tvärt om. Passar på medans han är liten så att du kan vara ledig med honom. Lycka till!

• Daniela

Hej Foodlover

Vi är en familj som planerar att flytta till Palma de Mallorca efter årsskiftet
    och jag såg att vi har ungefär samma ålder på våra barn. Är ju såklart lite orolig
    för hur det ska bli med deras skolgång då vi inte har råd att ha dem i svenska skolan
    (skulle kosta oss ca 7000 kr i månaden) Går era barn i spansk skola? Och hur har
    den omställningen fungerat i så fall? Är det något särskilt man bör tänka på?
    Vad kul att höra att ni trivs i Spanien, jag kan knappt vänta tills det blir vår tur!

mvh Daniela 

• Foodlover

Hej Daniela!

Vad roligt att ni ska flytta. Vi var också "på väg" till Mallorca ett tag men ändrade oss sedan till Costa del Sol. Vi hade satt in vår dotter i den svenska skolan i Mallorca men eftersom vi valde att flytta hit till spanska solkusten istället så blev det svenska skolan här i Fuengirola. Vi hade henne där fram till jullovet men kände sedan att världen blev lite väl liten för henne där. Hon hade bara sina svenska kompisar och det var väldigt svårt att hitta aktiviteter till henne. Nästan alla var på engelska eller spanska och hon kände sig obekväm och ledsen när hon inte förstod vad dom sa. Så vi tog tjuren vid hornen och flyttade henne till en privat engelsk skola. Första månaden var fruktansvärd och hon grät nästan varje dag för hon förstod ju inte vad dom sa eller vad som hände. Skoldagarna här är långa. Dom går mellan 9-16 varje dag mån-fre, så det var väldigt tufft för henne. Men sakta och säkert blev det bättre och bättre. Nu har hon gått där i snart 4 månader och hon pratar inte flytande engelska än men hon är på god väg och även lite spanska.
    Men jag vet inte hur det är med det spanska systemet. Vi var i valet och kvalet när vi skulle flytta över henne, om vi skulle välja en spansk eller engelsk skola men jag hade vänner som hade sina barn i den här engelska skolan och som var mycket nöjda med den så därför valde vi den engelska skolan. Samt att eftersom varken jag eller min man kunde spanska när vi flyttade hit så kände vi att det var viktigt att vi kunde kommunicera med lärarna. 
    Men vad gäller barnen så tror jag inte det är några problem. Dom anpassar sig. Visst är det en väldigt stor skillnad från den svenska skolan men står man bara ut med om första månaderna så kommer dom att lära sig språket, få kompisar och då brukar allt lösa sig. När flyttar ni? Kan bara säga att det är det bästa vi någonsin gjort. Som jag känner just nu så kommer vi inte att flytta tillbaka till Sverige igen. Vi stormtrivs verkligen här. Lycka till med era flyttplaner!  

Svar på tråden Någon med barn som bor i Barcelona?