• Grillspettet

Vapenträna sina barn (5-10 år)

Läste att en 7-åring fått tillstånd för hagelgevär i England:
    www.newzglobe.com/sv/artikel/20110325/7-aring-fick-licens-hagelgevar

Tydligen har det blivit en diskussion om det lämpliga i detta. För mig känns det som att om man litar på sina barn och bedömer att dem är mogna så är det väl ändå ovidkommande om ungen är 5 år eller 14 för att få skjuta skarpladdat.

Som jag tidigare berättat har jag en son som snart fyller fyra år. Än är det lite tidigt att börja vapenträning eftersom han rent fysiskt inte är redo, även om han är stor och stark.
    Men motoriskt är han inte där och det ökar risken för misstag.

Vad tycker ni är en lämplig ålder att börja leka med vapen och bekanta sig med konsten att exempelvis jaga eller bara skjuta för att det är kul?

• Svar på tråden Vapenträna sina barn (5-10 år)
  • Stårscha
    Grillspettet skrev 2011-03-25 13:56:25 följande:
    Lägg av med personangreppen bara för att du och jag inte delar samma syn på livet och barnuppfostran.

Jag anser inte att vapen är farliga. Däremot är dåligt bruk av vapen farligt.
    Men min son kommer att bli en god skytt eftersom jag har stor vapenvana, dock utan licens.

Men jag kanske borde skaffa så man kan ha ett lagligt vapen hemma.
    Luftgevär känns inte som ett bra och roligt startvapen. Vad finns det i övrigt?
    Ett tips är att du flyttar till Texas, där utbudet är så mycket större. Duger detta som startvapen? http://changesgood.wordpress.com/2007/11/05/deadly-style-hello-kitty-ak-47s/

I övrigt tar jag tillbaka mitt tidigare seriösa bemötande och sällar mig till skaran som ropar "troll".
    Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • Grillspettet
    Stårscha skrev 2011-03-25 14:02:52 följande:
    Ett tips är att du flyttar till Texas, där utbudet är så mycket större. Duger detta som startvapen? changesgood.wordpress.com/2007/11/05/deadly-s.../

I övrigt tar jag tillbaka mitt tidigare seriösa bemötande och sällar mig till skaran som ropar "troll".
    Jag har en son. Tror inte han skulle uppskatta den där designen.
  • Grillspettet
    förvirrande skrev 2011-03-25 14:00:20 följande:
    Luftgevär är det enda vapen du får inneha utan licens. Det är jägarexamen som gäller för tyngre kalibrar.

Vill du att sonen ska få skjuta är det möjligt i skytteklubb där man kan låna vapen och få hjälp av duktiga instruktörer
    Ok. Skytteklubb kan absolut vara ett alternativ. Vad har dem för vapen?
    Känns som att det inte får vara för mycket rekyl i tidig ålder i alla fall.
  • Mälaröbo
    Grillspettet skrev 2011-03-25 13:56:25 följande:
    Lägg av med personangreppen bara för att du och jag inte delar samma syn på livet och barnuppfostran.

Jag anser inte att vapen är farliga. Däremot är dåligt bruk av vapen farligt.
    Men min son kommer att bli en god skytt eftersom jag har stor vapenvana, dock utan licens.

Men jag kanske borde skaffa så man kan ha ett lagligt vapen hemma.
    Luftgevär känns inte som ett bra och roligt startvapen. Vad finns det i övrigt?
    Så vapenhantering ligger i generna?? Intressant, jag trodde det var nåt man lärde sig
    Men du, för ett par somrar sen var det ju en vapenvan 9-åring som sköt sin farmor av misstag, är kärringen jobbig kanske du skulle lära barnen redan nu??
  • Grillspettet
    Mälaröbo skrev 2011-03-25 14:09:33 följande:
    Så vapenhantering ligger i generna?? Intressant, jag trodde det var nåt man lärde sig
    Men du, för ett par somrar sen var det ju en vapenvan 9-åring som sköt sin farmor av misstag, är kärringen jobbig kanske du skulle lära barnen redan nu??
    Menade givetvis att jag kommer att lära honom hur man hotar och skjuter.

Min mor är dock snäll så hon får han inte skotträna på. Även mormorn är snäll.
    Däremot är väl mitt ex ett lämpligare mål.

Men så tur han man knappast...
  • förvirrande
    Grillspettet skrev 2011-03-25 14:08:40 följande:
    Ok. Skytteklubb kan absolut vara ett alternativ. Vad har dem för vapen?
    Känns som att det inte får vara för mycket rekyl i tidig ålder i alla fall.
    Nej, ett vapen anpassat både efter ålder och kunskap ska det ju vara. Skytteklubbar runt om har olika  vapen i en massa olika kalibrar. Men de är ju bara till låns på klubben - alltså inget man lånar hem. Vill Du ha vapen hemma får du snällt ta din egeen examen
  • Grillspettet
    förvirrande skrev 2011-03-25 14:14:00 följande:
    Nej, ett vapen anpassat både efter ålder och kunskap ska det ju vara. Skytteklubbar runt om har olika  vapen i en massa olika kalibrar. Men de är ju bara till låns på klubben - alltså inget man lånar hem. Vill Du ha vapen hemma får du snällt ta din egeen examen
    Ok. Jag har redan en Magnum och en halvautomatisk men både dessa är "oreggade" så det känns inte helt bra att dra ut och övningsskjuta med sonen.
    Kommer ordningsmakten har man ju ingenting att skylla på.

Har jag åtminstone reggat en puffra på sig själv kan man ju alltid säga att man själv skjuter och sonen bara tittar.
    Går det att köpa en licens någonstans?
  • förvirrande
    Grillspettet skrev 2011-03-25 14:19:25 följande:
    Ok. Jag har redan en Magnum och en halvautomatisk men både dessa är "oreggade" så det känns inte helt bra att dra ut och övningsskjuta med sonen.
    Kommer ordningsmakten har man ju ingenting att skylla på.

Har jag åtminstone reggat en puffra på sig själv kan man ju alltid säga att man själv skjuter och sonen bara tittar.
    Går det att köpa en licens någonstans?
    ha ha ok...
  • Emmi27

varför vill man ens att ens barn ska lära sig hantera vapen är min fråga?

• morochmer
    Emmi27 skrev 2011-03-25 17:06:29 följande:
    varför vill man ens att ens barn ska lära sig hantera vapen är min fråga?
    Det är av samma anledning som tycker att de ska röka och drickaSkål

Kika runt på forumet så ser du det.
  • Emmi27
    morochmer skrev 2011-03-25 17:12:14 följande:

vaddå, det är väl ingen som tycker att ens barn ska röka och dricka? Menar du dom som röker medan de är gravida och tar nåt glas vin eller? Om nån tycker att ens barn ska dricka och röka så blir jag mörkrädd. Men vapen till det också.. Förstår inte alls varför man vill vapenträna ett barn.
  • Mysanochmimer
    morochmer skrev 2011-03-25 17:12:14 följande:

Men nej..

Min son kommer få lära sig att hantera vapen, eftersom både jag och hans far jagar, betyder det att vi tycker att han ska röka och dricka också...

Jaja..
  • förvirrande
    Mysanochmimer skrev 2011-03-26 13:55:27 följande:
    Men nej..

Min son kommer få lära sig att hantera vapen, eftersom både jag och hans far jagar, betyder det att vi tycker att han ska röka och dricka också...

Jaja..
    är liksom dig, men vissa saker ska man visst bara inte diskutera med de som inte förstår det...
  • Mysanochmimer
    förvirrande skrev 2011-03-26 14:35:33 följande:
    är liksom dig, men vissa saker ska man visst bara inte diskutera med de som inte förstår det...
    Tydligen inte...

Nog för att jag inte delar just TS åsikter ang. vapen men att likställa att man vill/kommer lära sitt barn hantera vapen med att man vill att dom ska röka och dricka alkohol tycker jag är löjligt rent ut sagt..

Inte direkt så jag sätter studsarn i händerna på ungen när han är 4 men nog kommer han säkert få skjuta luftgevär tidigare och riktiga skarpladdade vapen när vi ser att han är mogen för det, kommer för den delen behandla en dotter likadant.

Är av den åsikten att det blir mindre risk för dumheter om dom får lära sig vapenvett från tidig ålder.
  • förvirrande
    Mysanochmimer skrev 2011-03-26 22:58:47 följande:
    Tydligen inte...

Nog för att jag inte delar just TS åsikter ang. vapen men att likställa att man vill/kommer lära sitt barn hantera vapen med att man vill att dom ska röka och dricka alkohol tycker jag är löjligt rent ut sagt..

Inte direkt så jag sätter studsarn i händerna på ungen när han är 4 men nog kommer han säkert få skjuta luftgevär tidigare och riktiga skarpladdade vapen när vi ser att han är mogen för det, kommer för den delen behandla en dotter likadant.

Är av den åsikten att det blir mindre risk för dumheter om dom får lära sig vapenvett från tidig ålder.
    Helt enig...

Men diskussionen blir till något som passar i sandlådan tyvärr...
Svar på tråden Vapenträna sina barn (5-10 år)