Begränsa lekytan? Krav på städning??
Jag har världens i-landsproblem som nästan växer mig över huvudet ibland.
Vi råkar ha ett stort hus med många rum och mkt skrymslen och vrår som kattvindar etc.
Våra barn har varsitt rejält rum och ett stort lekrum, men där leker de sällan.
Vi har ofta kompisar här vilket jag älskar, men jag börjar tröttna på att huset ser ut som ett bombnedslag efter varje dag. Det tar hur mycket tid som helst att plocka ifatt, sortera upp saker hjälpligt och få lite ordning.
Det leks i vardagsrum, tv-rum, kattvindar, hallar, under bord, i pysselrum - ja precis överallt.
Det är fantastiskt vilken fantasi som utbryter när barn får frihet - men jag känner att det här är lite över vad jag pallar med. Hur stora krav ställer ni andra på era 4 och 6 åringar om att röja upp efter sig. Ställer ni samma krav på kompisar? Det dras fram enorma mängder prylar, byggs kojor och görs fantastiska fantasivärldar precis överallt i huset och jag undrar om det är fel och fantastibegränsande att säja stopp - ni får vara typ på övervåningen men inte nere?? Jag känner mig lite vilsen i mitt föräldraskap i den här frågan och vill gärna bolla hur ni andra gör?? Förstår att det också beror på hur man bor och vilka ytor man har att förfoga över.
En sak är att jag oftast vistas på bottenvåningen dagtid och får känslan av att barnen gärna vill vara där jag är.
Det är ju i grunden bra och mysigt, men innebär också denna ständiga vandring av leksaker och andra prylar från öv och ner. Lekrum nere är tyvärr inte något bra alternativ med tanke på planlösningen.
Jaja... i-landsproblem kanske - men ngn som har lite input och kloka tankar kring detta??