• Anonym

Flytningar hos 3,5-åring

Hej,
    min dotter som är 3,5 år har börjat få något som ser ut som små flytningar i snippan. Det är vitt "klegg" på de inre blygdläpparna på kvällarna ibland. Är det normalt? Hon säger ibland, men inte alltid, att det kliar och vill ha salva (smörjer då med lillebrors blöjexemkräm). Vi tvättar henne med våtservett varje kväll eller med vatten om hon hellre vill det, samt badar 2 ggr/vecka. Ska vi tvätta henne mer/mindre/på annat sätt?

• Svar på tråden Flytningar hos 3,5-åring
  • BVC Sköterskan

Hej!

Utifrån texten, så utgår jag ifrån att er dotter är blöjfri och att hon får hjälp att torka sig. Om det är fallet tycker jag att ni inte behöver tvätta hennes underliv varje kväll.

Vid behov kan ni dock tvätta med ljummet vatten och eventuellt bad/tvätt olja (hellre än tvål) om det behövs. Hur ofta man badar barn kan se olika ut. Jag brukar dock rekommendera 1-2 ggr i veckan i den åldern, men naturligtvis bör man göra det efter behov.

När flickor har klåda i underlivet, kan det hjälpa genom att man smörjer. Jag skulle dock helllre använda en mjukgörande kräm för att få den återfuktande effekten. I vissa fall kan man även behöva smörja med mild kortisonsalva (under några dagar) för att få bukt med klådan.

Förmodligen kommer flytningarna/klådan av att hon är torr, men det kan även finnas andra orsaker som bakterietillväxt eller svampangrepp. I dessa fall brukar dock flytningarna se annorlunda ut och framför allt lukta illa.

Ta gärna kontakt med VC för att kunne ge en mer tydligt bild, så att er dotter får rätt behandling.

MVH Christine

Svar på tråden Flytningar hos 3,5-åring