Josie100 skrev 2011-03-27 00:09:36 följande:
Är inte förälder ännu men jag är vuxen adopterad från Syd Korea och vill bara tala om hur jag ser det från mitt perspektiv.
Vill inte på några sätt ge dig kritik! Tycker att du verklar vara en väldigt kärleksfull mamma som bara bryr dig om och vill din dotters bästa! Alla barn borde ha rätt till att få såna föräldrar!
Men vad man ofta glömmer är att adoptivbarn liksom alla andra barn också är individer med egna personligheter. Nu säger jag inte att man som förälder ska "acceptera" allt men din dotter måste också tillåtas få utbrott precis som vilken unge som helst, och du som vilken mamma som helst måste då sätta gränser och säga ifrån. För din dotters eget bästa måste hon få lov att visa ilska, sorg och rädlsa precis som alla andra barn utan att ni vuxna runt om henne börjar visa oro och gå på helspänn.
Det är en balansgång det där, beror det på adoptionen och "bagaget" hon hade med sig som 1 åring? Beror det på att barnet har temperament, eller beror det på vanlig trots? Tror att du måste försöka följa magkänslan!
Uppför man sig inte som Guds bästa barn som adopterad, ja då får man direkt en stämpel på sig! Det har jag erfarenhet av själv! Vi adopterade är inga robotar, vi är människor med känslor precis som alla andra. Och vi måste få tillåtas må dåligt någon gång ibland utan att man direkt drar upp adoptionen som anledning.
Minns när jag var i 16 års åldern. Jag och mina kompisar var inne i en "rebellisk" period. Det var mycket smink, pojkar, kläder, kaxighet och skolk! Vi var ett litet kompisgäng och ingen var värre än den andra. Under ett kvartssamtal fick jag starka rekommendationer att uppsöka psykolog pga mitt beteende. De tyckte att jag var tvungen att få bukt på mina personliga problem. Jag var den enda som fick dessa rekommendationer, mina kompisar kom undan med ett "ja du måste nog skärpa dig nu annars ringer vi dina föräldrar" och jag var ju såklart den enda adopterade... Jag blev ganska tidigt (runt 16-17) medveten om hur samhället ser på adopterade vs. biologiska barn. Sedan dess har jag varit livrädd att folk ska se på mig annorlunda och livrädd att folk ska beskylla mina älskade föräldrar för att vara "dåliga adoptivföräldrar" ifall jag skulle göra minsta snedsteg i livet. Jag vet att jag låter paranoid, men har alldeles för mycket negativa erfarenheter av samhällets fördommar (eller välmening?? eller vad man nu ska kalla det???)
Vill som sagt inte ge dig någon kritik, det är jätte bra att du som förälder är extra uppmärksam vad gäller tänkandes "problem" som kan dyka upp då din dotter är adopterad, för ja det förekommer!
Men jag ville bara visa saker ur en annan synvinkel, ur mitt perspektiv som adopterad och vuxen. Jag vet att det ofta är av ren välmening men ibland gör man mer skada än nytta!
Kramar