• JVA81

Nyss fyllda 3 år och NOLL intresse.

Vi har en kille som blev 3 här i början av mars.
    Har sedan han var 1,5 år haft potta framme och erbjudit honom att sitta där (eller testa toaletten) och det har varit blankt nej. Har i perioder tagit undan den och ej nämnt toaletten och sen tagit upp det igen men ingen skillnad.
    Han har inget problem med att vi tar av honom blöjan men det kissas på golvet gång på gång - men fortfarande inte tal om toaletten...
    Han är medveten om att det kissas och kan säga stolt i duschen: KISS och peka när han kissar.
    Kan då smyga in att han kanske vill testa att stå upp och kissa i toaletten men då blir det NEJ NEJ NEJ igen.

Jag tycker det är svårt för vi kan ju inte fysiskt TVINGA honom att sätta sig på toaletten nu (det lär ju bli helt fel i slutänden och låsa sig totalt) men samtidigt hur länge ska man vänta på att de själva ska börja visa intresse?

Jag hoppas ju att det blir annat till sommaren men vet inte hur vi ska göra annars :S

Ursäkta rörigt inlägg men har en vild 9 månaders här ;)

• Svar på tråden Nyss fyllda 3 år och NOLL intresse.
  • nian74

Det är helt enkelt väldigt olika det där...

Min trea fyller snart tre år och han är inte heller speciellt intresserad. Han skulle absolut klara av det för han är väldigt medveten om att han är kissnödig. Om vi är ute och går tex kan han stanna upp och säga " vänta mamma jag ska bara kissa" så stannar han upp och kissar och går vidare Glad

När han ska bada brukar han kissa på toaletten för jag har äntligen fått honom att förstå att det är äckligt med kiss i badvattnet - så himla frustrerande att han inte vill göra det annars, han blir ju så glad och känner sig duktig när han väl gör det.

• Eisa
    nian74 skrev 2011-03-26 08:04:25 följande:
    Det är helt enkelt väldigt olika det där...

Min trea fyller snart tre år och han är inte heller speciellt intresserad. Han skulle absolut klara av det för han är väldigt medveten om att han är kissnödig. Om vi är ute och går tex kan han stanna upp och säga " vänta mamma jag ska bara kissa" så stannar han upp och kissar och går vidare Glad

När han ska bada brukar han kissa på toaletten för jag har äntligen fått honom att förstå att det är äckligt med kiss i badvattnet - så himla frustrerande att han inte vill göra det annars, han blir ju så glad och känner sig duktig när han väl gör det.
    haha jag känner igen det där med "vänta, jag ska bara kissa"

på kvällarna i sängen kan min son (3 i maj) säga "åh nej, jag måste kissa" och så kliver han upp och ställer sig vid sidan om sängen och kissar, hahahahahaha. I blöjan alltså.

Det är väl åtminstone en början till rumsrenhet
  • Rödtott

Här är en till. Hon fyllde 3 förra veckan och hon har kissat på pottan vid enstaka tillfällen. En gång på dagis gjorde hon till och med nr 2 på deras lilla toalett. Då trodde vi att det var igång på allvar, men nejdå hemma har hon vägrat toaletten och pottan.. Hon säger till när hon ska bajsa och går iväg, men hon vill inte göra det på toaletten! Det verkar som att hon även börjar känna när kisset kommer och säger till om det med ibland. När hon får gå utan blöja så brukar hon be om en blöja när hon är nödig istället för att sätta sig på toan  
    Kanske dags att pröva såna där pott-träningsblöjor? Någon som testat?  

• nian74
    Rödtott skrev 2011-03-26 08:10:30 följande:
    Här är en till. Hon fyllde 3 förra veckan och hon har kissat på pottan vid enstaka tillfällen. En gång på dagis gjorde hon till och med nr 2 på deras lilla toalett. Då trodde vi att det var igång på allvar, men nejdå hemma har hon vägrat toaletten och pottan.. Hon säger till när hon ska bajsa och går iväg, men hon vill inte göra det på toaletten! Det verkar som att hon även börjar känna när kisset kommer och säger till om det med ibland. När hon får gå utan blöja så brukar hon be om en blöja när hon är nödig istället för att sätta sig på toan  
    Kanske dags att pröva såna där pott-träningsblöjor? Någon som testat?  
    Jag köpte såna blöjor till min son. Han tycker de är häftiga för det är bilar på dem men han tycker inte att det är det minsta obehagligt att de inte är lika torra som de vanliga. 
    Så jag har alltså betalat mer för blöjor som fungerar sämreObestämd

Jag har köpt tuffa kalsonger med bilar på också men de lockar inte det minsta. Det bästa är nog bara att lägga ner, de vet ju att potta och toalett finns men har ingen lust att ta det steget än.
    Min son har nyligen slutat med både napp och välling också så nu får vi nog ta det lilla lugnaGlad 
  • JVA81

Skönt att höra att man inte är ensam.
    Får ofta gliringar om att man skulle vara "lat och inte tag i det" men ja menar.. tvinga funkar ju inte.

• ann0rlunda

Min kille har inte visat intresse för pootan över huvud taget förens nu. han fyllde tre för en vecka sedan och i lördags satt han och badade sen när han hade badat klart gick han naken en sväng och så plötsligt sa han att han ville kissa på pottan. Sagt och gjort. Han fick några russin som belöning och efter detta satt han på pottan hela dagen och kissade några gångr till för att få russin. (bra början).

Det kommer av sig självt. Erbjud pottan. Tvinga inte. Det kommer när de känner sig redo.
    Vi har haft många anhöriga som tjatat hål i huvudet på oss att vi måste börja med potträning men jag har försvarat mig med att det kommer när han visar intresse. Och så bra som det går just nu är han i princip torr på bara några dagar.
    Han hade inte ens kissat i blöjan inatt.

Ett första steg kan vara att gå och köpa kalsonger tillsammans och säga att stora killar har kallingar på sig. Han kommer kissa ner dom och så småningom känna att det är väldigt obekvämt och jobbigt att torka upp kiss.

det kommer när det kommer. Dock krävs uppmuntring, belöningar och ge honom chansen till pottan. Kanske han vill sitta på pottan och kolla på tv samtidigt? Muta med en belöning, någor han gillar?

Lycka till!

• Finesse

Dottern började kissa på pottan vid 2,5 års ålder.. då erbjöd vi klistermärken efter varje gång hon kissat.. å vi hade även ett sånt där roligt klistermärke i pottan som var svart från början å sedan blev en bild när man kissade.. det var så hon började.. innan var hon inte alls intresserad..

Nu är hon helt torr på dagen.. men bara med kisset.. bajsar gör hon fortfarande i blöja hon VÄGRAR bajsa på toaletten å jag vill inte tvinga henne. Hon vet när hon blir bajsnödig och har aldrig bajsat i trosorna utan säger alltid till å ber att få en blöja. Så jag hoppas snart det släpper så att hon kan börja bajsa på toaletten oxå. 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Göteborgstjej
    Finesse skrev 2011-03-29 18:32:51 följande:
    Dottern började kissa på pottan vid 2,5 års ålder.. då erbjöd vi klistermärken efter varje gång hon kissat.. å vi hade även ett sånt där roligt klistermärke i pottan som var svart från början å sedan blev en bild när man kissade.. det var så hon började.. innan var hon inte alls intresserad..

Nu är hon helt torr på dagen.. men bara med kisset.. bajsar gör hon fortfarande i blöja hon VÄGRAR bajsa på toaletten å jag vill inte tvinga henne. Hon vet när hon blir bajsnödig och har aldrig bajsat i trosorna utan säger alltid till å ber att få en blöja. Så jag hoppas snart det släpper så att hon kan börja bajsa på toaletten oxå. 
    Vad är det för klistermärke!? Låter ju super! Berätta mer!
    Låter kanske som något som min snart 3åring skulle köpa, han är heeeeeelt ointresserad av potta. Fast senaste veckan har han gått flera gånger på förskolan - men det kommer inget! Hemma vill han inte alls..
  • nian74

Vi köpte små klistermärken (traktorer och andra fordon) som sonen skulle få och sätta på pottan, som belöning varje gång han kissat. Han har varit totalt ointresserad iaf. Så nu i helgen har han helt plötsligt kissat hur mycket som helst, hela pottan är full med klistermärken och han ville tom ha kalsonger på sigGlad

Mit råd till alla föräldrar till pottvägrare ä: backa! Låt pottan stå framme, så kommer det när det kommer.

• Finesse
    Dr Mupp skrev 2011-04-04 06:51:58 följande:
    Så går det när man börjar så sent.

Min 15 månaders går blöjlös här hemma och han kissar i pottan.
    Självklart vet du ju bäst.. 
  • Finesse
    Göteborgstjej skrev 2011-04-03 23:11:58 följande:
    Vad är det för klistermärke!? Låter ju super! Berätta mer!
    Låter kanske som något som min snart 3åring skulle köpa, han är heeeeeelt ointresserad av potta. Fast senaste veckan har han gått flera gånger på förskolan - men det kommer inget! Hemma vill han inte alls..
    Jag köpte dom på babyproffsen.. man klistrar dom i pottan å då är den svart.. sen när man kissar på den (eller varmt vatten) så blir det en bild
  • nian74

Hur kan du säga så? Bara för att det blivit så för er betyder inte det att alla barn funkar så.
    Vi började inte sent med pottan men barn är helt enkelt olika.

• Kya

åhh...

inkompetens.
    F och L, mina stjärnor :)
  • Calles matte

"Börjar så sent"...??? Min drygt 2-åriga dotter har varit medveten om vart pottan finns och hur den skall användas sedan hon började krypa ungefär. Hon ha studerat ingående hur brorsan gör och vi har erbjudit henne att prova osv. Men hon är och har varit väldigt bestämd med att hon inte är intresserad av att prova. Likadan var sonen fram tills ungefär 2,5 års ålder, då släppte det plötsligt och liksom av sig självt. Alltså kommer vi att avvakta tills detsamma händer för dottern. Det är ju knappast så att man kan tvinga dem!
  • JVA81

Haha jag har ju haft den framme och erbjudit LÄNGE...
Svar på tråden Nyss fyllda 3 år och NOLL intresse.