• Mayen

    Marsvinen kom idag - en gronsaksfraga!

    Hej!
    Marsvinen kom idag. Har inte haft detta djur tidigare.
    En fraga - hur gor ni med gronsaker, ger 1-2 typer varje dag,
    eller ska man manga sorter, men lite av varje.

    Idag har jag gett en morot, lite sallad, gras, kronartskocka, en bit apple. Blev det helt fel?
    Ar det battre tex att ge

    Dag 1: morot och sallad
    Dag 2: zucchini och blomkal
    Dag 3: paprika och farnkal

    Typ sa, varierat?

    Hur gor ni?

  • Svar på tråden Marsvinen kom idag - en gronsaksfraga!
  • ELHU

    Vi har visserligen kanin..

    Men vi ger det vi har hemma.. vilket är oftast sallad, gurka eller morot. Nån knäcke ibland.
    ALLTID fri tillgång till hö och vatten.

    På morron får de frö, mestadels pellets, ibalnd lite gnagarblandning i... på em/kväll får de grönsaker.

  • Lady without tattoo

    Sallad är ingen bra c-vitaminkälla utan den innehåller istället nästan bara vatten. Men marsvin älskar sallad och man kan ge det som godis till dem.

    inte ge för mycket paprika då detta är en syrlig grönsak vilket kan orsaka munsvamp hos vissa marsvin.

    http://www.marsvinssidan.se/marsvinsmat.html
    Hur mycket läste du på innan du skaffade marsvinen?


    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Mayen
    Lady without tattoo skrev 2011-03-26 16:31:28 följande:
    Sallad är ingen bra c-vitaminkälla utan den innehåller istället nästan bara vatten. Men marsvin älskar sallad och man kan ge det som godis till dem.

    inte ge för mycket paprika då detta är en syrlig grönsak vilket kan orsaka munsvamp hos vissa marsvin.

    www.marsvinssidan.se/marsvinsmat.html
    Hur mycket läste du på innan du skaffade marsvinen?
    Kan tala om att jag har last hela den sidan du ger mig har, plus sidor pa italienska (da jag bor i Italien).
    Dock framgar det inte exakt hur mycket man ska ge, darav min fraga.
  • Lady without tattoo
    Mayen skrev 2011-03-26 21:30:53 följande:
    Kan tala om att jag har last hela den sidan du ger mig har, plus sidor pa italienska (da jag bor i Italien).
    Dock framgar det inte exakt hur mycket man ska ge, darav min fraga.
    Det stod inget i trådstarten att du redan läst sidan el att du bor i Italien
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Mayen
    Lady without tattoo skrev 2011-03-26 21:57:37 följande:
    Det stod inget i trådstarten att du redan läst sidan el att du bor i Italien
    Nej, allt kan man ju inte skriva

    Hur som helst - jag fragar garna folk som faktiskt HAR djuren hemma, hellre an "bara" laser pa internet.

    Kan man "overdosera" med gras? De verkligen alskar gras. Nu har jag de inne i buren, vill att de ska bekanta sig bra med den, innan jag tar ut dem (har annu inte kopt en utebur heller). Men nar de val kommer ut pa graset kommer de val nastan "ata ihjal sig" pa gras, sa mycker verkar de gilla det.

    Idag har de fatt ett blad gronkal, det verkar de INTE gilla. Har 2 vaningar i buren, men an sa lange vagar de sig inte upp pa vaning 2.
  • LuMa

    Var försiktig när du vänjer dom vid gräs.
    Ge lite första dagen och öka lite varje dag.

  • Mayen

    Jag gav 1 nave i fredags, 2 navar med gras i gar och idag har de fatt 4 navar (de ar 2 marsvin)

    Bajset ser ut som vanligt .

  • LuMa

    Det låter helt okej. Fortsätt så du och öka en vecka eller så innan du släpper ut dom så dom har fri tillgång.

    Kom ihåg att ge dom hö bara fast dom är ute på gröngräs.

  • Ma Baker

    Var försiktig med gräset också så du inte får med någon växt i en knippe som inte är bra för dem. Vårat marsvin dog av att vi var lite oförsiktiga med det. De fick springa fritt på en äng vi hade i närheten nämligen och tuggade ju i sig det de kom åt.

  • Mayen
    Ma Baker skrev 2011-03-27 18:59:40 följande:
    Var försiktig med gräset också så du inte får med någon växt i en knippe som inte är bra för dem. Vårat marsvin dog av att vi var lite oförsiktiga med det. De fick springa fritt på en äng vi hade i närheten nämligen och tuggade ju i sig det de kom åt.



    I våran gräsmatta växer i princip bara gräs, men här och där växer det även påskliljeblad. Hur är de? Giftiga?
    Inte för att jag tänkte ge de det, men OM de skulle få i sig nåt när de är ute och springer... ?

    EN FRÅGA TILL:
    De verkar INTE ha hittat till vattenflaskan än. Jag har satt de precis framför, men de verkar inte ha förstått att man kan dricka vatten där. Ska man vara orolig? Ska jag sätta en en liten skål med vatten, eller får de det de behöver genom gräs och grönsaker?
  • isisisis

    man ska vara lite försiktig med att ge för mycket FÄRSK mat.
    Grunden ska vara pellets och hö.

    De kan få diarre,och matsmältninsproblem.

  • Mayen
    isisisis skrev 2011-03-28 10:29:33 följande:
    man ska vara lite försiktig med att ge för mycket FÄRSK mat.
    Grunden ska vara pellets och hö.

    De kan få diarre,och matsmältninsproblem.
    Ja, det har jag läst. Idag har de fått en liten morot att dela på 2 samt en liten bit broccoli.
    Därutöver har de alltid hö och pellets.

    Men när de är i en utebur, är inte risken då att de föräter sig på gräs?
  • isisisis
    Mayen skrev 2011-03-28 11:10:26 följande:
    Ja, det har jag läst. Idag har de fått en liten morot att dela på 2 samt en liten bit broccoli.
    Därutöver har de alltid hö och pellets.

    Men när de är i en utebur, är inte risken då att de föräter sig på gräs?
    Man får ta det lite pö om pö.
    Så att de vänjer sig.
    Men det kan hända att de föräter sig om man inte är försiktig.
    Särskilt med det färska gräset som kommer om våren.
    Det är så mycket näring i det,så det kan bli FÖR bra.
    Precis som för hästar.

    Pass upp också för fästingar på sommaren.
    De kan sätta sig på magen,de har ju så korta ben.
    Bra att kolla regelbundet.
    De får inte stå i blåst heller.
    De är mycket känsliga för blåst.
  • Nala

    Ge c-vitaminrika grönsaker, tex vitkål, broccoli. De skall alltid ha tillgång till hö, tänk 80 % hö, 20 % grönsaker/gräs. Marsvin behöver inte pellets, det gör dem bara tjocka. Får de c-vitaminrika grönsaker och fritt med hö så mår de bäst.....

  • emchristina

    Jag ger alltid morötter som basföda dagligen med något tillbehör som varierar, t.ex. persilja, basilika osv.

    Rekommenderar inte sallad och gurka som daglig föda då det är mer passande som godis.  

  • Mayen

    Hej!
    Nu har det gått en tid och jag är mera säker på det här med grönsaker.
    Eftersom vi äter mycket grönsaker i familjen har vi alltid mycket hemma. Varje kväll gör jag ordning en påse med grönsaker som jag lägger utanför kylen och på morgonen får de sina grönsaker i rumstemperatur.
    Det brukar ligga följande i påsen (med lite variation)

    -catalogna/cicora (en besk italiensk "sallad" som de rek att man ska ge marsvinen (italiensk rek)
    -radicchio (rosensallad) / rucola
    -broccoli/blomkål
    -kronärtskockor
    -ravanelli (tror det är rödbeta på sv, de där pyttesmå färska ger jag)
    -morot
    -Selleri
    -paprika

    De äter allt! De gillar faktiskt inte vanlig sallad, den brukar de lämna. De gillar allt som är beskt!

Svar på tråden Marsvinen kom idag - en gronsaksfraga!