• Två ska bli tre

Hjälp! Måste man KOKA vattnet när man gör ersättningen?

Vi ska börja med ersättning.
    Måste man koka vattnet eller kan man lika gärna tillaga ersättningen i mikron?

Hur gör ni!

• Svar på tråden Hjälp! Måste man KOKA vattnet när man gör ersättningen?
  • 3 barns mamma84

Här kokar jag te vatten sen blandar jag varmt vatten med lite kallt vatten tillsammans.
    På natten har jag inne i micron i en kopp och sen värmer jag.

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • våranstjärna
    Linda1976 skrev 2011-03-28 15:33:07 följande:
    Vem fick du rådet att inte micra av? En spåtant? Medicinman?
    BVC fick jag höra det, pga att mickron tydligen utsöndrar något giftigt ämne.... minns inte exakt men det var vad jag fick höra då (2006) så jag har aldrig mickrat.
  • La Lola
    våranstjärna skrev 2011-03-28 19:23:19 följande:
    BVC fick jag höra det, pga att mickron tydligen utsöndrar något giftigt ämne.... minns inte exakt men det var vad jag fick höra då (2006) så jag har aldrig mickrat.
    Du micrar ingen mat alltså?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Bonanza

Men alltså. NI som pratar om kontaminerad ersättning, bakterier i vattnet och allvarliga sjukdomar - det är ert första barn va?

För annars känns det rätt absurt att koka vårt rena vatten pga obefintliga bakterier, när man har syskon som är veritabla bakteriehärdar som pussar och gosar med bebisen.

• Dr Mupp
    Bonanza skrev 2011-03-28 19:25:48 följande:
    Men alltså. NI som pratar om kontaminerad ersättning, bakterier i vattnet och allvarliga sjukdomar - det är ert första barn va?

För annars känns det rätt absurt att koka vårt rena vatten pga obefintliga bakterier, när man har syskon som är veritabla bakteriehärdar som pussar och gosar med bebisen.
    Jag har fyra barn. Men du kanske tror att småsyskon inte kan bli uttorkade av diarré.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Lindreas
    våranstjärna skrev 2011-03-28 19:23:19 följande:
    Säkert sa de så på grund av att det då fanns bpa i nappflaskorna. Sen kan man diskutera strålning från micron i all evinnerlighet, men strålningen hamnar ju inte i maten.
  • Bonanza
    Dr Mupp skrev 2011-03-28 19:26:53 följande:
    Jag har fyra barn. Men du kanske tror att småsyskon inte kan bli uttorkade av diarré.
    Varför den otrevliga tonen? Självklart kan småsyskon bli uttorkade av diarré, men det är ungefär en miljon gånger troligare att diarrén kommer från bakterier som storasyskonen drar hem från förskolan än okokt vatten i Sverige.
  • Dr Mupp
    Bonanza skrev 2011-03-28 19:27:53 följande:
    Varför den otrevliga tonen? Självklart kan småsyskon bli uttorkade av diarré, men det är ungefär en miljon gånger troligare att diarrén kommer från bakterier som storasyskonen drar hem från förskolan än okokt vatten i Sverige.
    Men det betyder inte att det är helt riskfritt. Alla gör ju som sagt som de vill. Oftast går det ju bra. Fast ska man tänka att risken är ju så liten så kan man ju skita i bilstol också. Det är ju så liten risk att det smäller
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Bonanza
    Dr Mupp skrev 2011-03-28 19:29:26 följande:
    Men det betyder inte att det är helt riskfritt. Alla gör ju som sagt som de vill. Oftast går det ju bra. Fast ska man tänka att risken är ju så liten så kan man ju skita i bilstol också. Det är ju så liten risk att det smäller
    Japp. Helt jämförbart!

My god.
  • HejaFreja

Vårt bvc rekommenderade att koka vattnet om man hade egen brunn, annars var det inte nödvändigt.

Ang. att använda varmvatten från kranen har jag hört att man ska undvika det. Minns tyvärr inte varför, men det hade något med nån bakterie att göra.

• La Lola
    Bonanza skrev 2011-03-28 19:30:06 följande:
    Japp. Helt jämförbart!

My god.
    Drömmer
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Jenny Hä
    Bonanza skrev 2011-03-28 19:25:48 följande:

Där har du fel i mitt fall för det är mitt tredje barn som flaskmatas ...
    Är inte samma bakterier som sykonen kommer hem från skolan med som kan finnas i vatten. O dessutom så äter inte min bebis syskonen så att hon får det i kroppen heller. 
  • vetvadjagvill
    HejaFreja skrev 2011-03-28 19:30:16 följande:
    Vårt bvc rekommenderade att koka vattnet om man hade egen brunn, annars var det inte nödvändigt.

Ang. att använda varmvatten från kranen har jag hört att man ska undvika det. Minns tyvärr inte varför, men det hade något med nån bakterie att göra.
    Varmvatten
    Det är inte bra att dricka varmvattnet eftersom det kan innehålla värmetåliga bakterier och negativa effekter av koppar. Värm kallvatten i stället för att dricka varmt kranvatten.
    http://www.lulea.se/forinvanare/vattenochavlopp/kommunaltvatten/vattenanalyserochvattenkvalitet.4.6ebed23a109d954a359800027368.html
  • HejaFreja
    vetvadjagvill skrev 2011-03-28 19:43:17 följande:
    Varmvatten
    Det är inte bra att dricka varmvattnet eftersom det kan innehålla värmetåliga bakterier och negativa effekter av koppar. Värm kallvatten i stället för att dricka varmt kranvatten.
    www.lulea.se/forinvanare/vattenochavlopp/komm...
    Tack för kompletteringen :)
  • BeccaStina
    HejaFreja skrev 2011-03-28 19:30:16 följande:

det kan vara för att rost lättare följer med i varma temperaturer än i kalla
    beccastina.blogg.se - mamma till två fantastiska pojkar <3
  • Alisa

Vi kokade vattnet första månaderna, värmde i micron. Efter ett par månader körde vi kallt från kranen, värmde i micron.

Svar på tråden Hjälp! Måste man KOKA vattnet när man gör ersättningen?