• Toppenloppan

Vi med endometrios som äntligen är gravida efter IVF

Hej!

Vi har hängt ihop i medgång och i motgång i kampen mot endometriosen och för att få barn med hjälp av IVF.
    Nu äntligen har det efterlängtade plusset kommit men resan slutar ju inte där!

Här skriver vi om vår glädje över att ha lyckats, vår oro, rädsla och våra framtidstankar.
    Alla tankar, symtom, klagomål och funderingar är tillåtna!

Välkomna in!

2011 ska bli ett bättre år!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-08 08:42
    Ursprungstråden där vi alla träffades och kämpade för vårt plus;

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51036674.html
  • Svar på tråden Vi med endometrios som äntligen är gravida efter IVF
  • Hjärtat78

Hej hoppas allt är bra med er och tänk våra 1 åringar ????

Jag kommer ihåg Vindla att du hade väldigt ont under din graviditet pga cysta får jag fråga var smärtan satt. Vi har bokat in syskonförsök till hösten och allt klart inför det, fast i måndags plussade jag efter 4 försök hemma men har en chokladcysta på höger sida som jag fick kontrollerat förra veckan på vul och nu smärta det mkt från och till hela tiden. Är även rädd för ett utomkved som jag haft tidigare men hoppas verkligen att det inte är så...

Kram

Vår prins 130521
  • Hjärtat78

Tack Mumwannabe79!! Hoppas få en tid snart och kolla så det sitter på rätt ställe.

Allt bra med dig ?

Vår prins 130521
  • Vindla
    Hjärtat78 skrev 2014-06-19 04:29:53 följande:

Hej hoppas allt är bra med er och tänk våra 1 åringar ????

Jag kommer ihåg Vindla att du hade väldigt ont under din graviditet pga cysta får jag fråga var smärtan satt. Vi har bokat in syskonförsök till hösten och allt klart inför det, fast i måndags plussade jag efter 4 försök hemma men har en chokladcysta på höger sida som jag fick kontrollerat förra veckan på vul och nu smärta det mkt från och till hela tiden. Är även rädd för ett utomkved som jag haft tidigare men hoppas verkligen att det inte är så...

Kram

Vår prins 130521
    Grattis!!! Fasen vad häftigt att ni lyckats på egen hand!

Vi törs inte prova på egen hand pga mina smärtor och vi skjuter även upp IVF ett år pga samma orsak... Jag får ingen ordning på det. Smärtorna är kroniska och just nu väntar jag på att få komma till Uppsalas smärtklinik och till Endometrioscentrum för mer hjälp. Har gått igenom ett helvete.

Men nu till din fråga: Jag hade fruktansvärt ont under min graviditet! Det satt i hela buken, mest i livmodern samt urinblåsan. Det flyttade sig till att göra mer ont på vänster sida där det senare hittades en stor cysta (vecka 22 tror jag) som läkte blod ut i bukhinnan. Jag hoppas din cysta inte växer och att du slipper få ont!!! Uppdatera gärna när ni gjort VUL!

Kram på er!
  • klown

Hej!

Jag är 37 år, har svår endometrios. Jag och min man har genomgått fem ivfer under de senaste två åren.
    Det har känts helt hopplöst och jag har ställt in mig på att jag helt enkelt inte kan bli gravid.

I våras, inför det som skulle bli vårt sista försök ändrade jag på min kost helt.
    Jag slutade med mjölk, vetemjöl, socker, kaffe, kött, sojaprodukter och baserade min kost på grönsaker, fisk, baljväxter, nötter och frukt. 
    Det är inte lätt, men jag kände att jag inte hade ngt att förlora. Ni som genomgår det här vet vad jag pratar om. Depression, ångest, smärtorna, barnlöshet osv..

Redan efter en vecka så märkte jag av skillnad i magen. Svullnaden som annars är konstant hos oss med Endometrios gick ner och framförallt så försvann smärtan helt. Jag är fortfarande förbluffad över hur det kan ändras så snabbt. Från att ha ont konstant till att känna mig som jag gjorde innan endon tog över min kropp.
    I vilket fall så genomgick vi vår sista behandling i början av Juni. Jag hade inga som helst förhoppningar utan var inställd på ett minus på stickan. Som vanligt.
    Men så blev det ju inte. Det blev ett plus. 
    Vi är fortfarande helt chockade och kan nästan inte tro att det är sant. Men det är det. Nu är det fortfarande väldigt tidigt in i graviditeten men vad som en händer, så kan jag bli gravid! Och bara det är fantastiskt och ger oss hopp.

Jag önskar att läkarna här i Sverige hade mer kunskap om Endometrios och vad som faktiskt kan göras med att enbart lägga om sin kost. 
    Till alla kvinnor i samma situation som jag är och har varit i. Prova! Det kommer att ge resultat och ni kommer att må så mycket bättre. 

Vänligen

Clown

Några länkar till bra sidor om Endometrios, kost och graviditet
    natural-fertility-info.com/endometriosis

www.womentowomen.com/sex-fertility/endometriosis-start-with-a-natural-approach/

diet.lovetoknow.com/wiki/Diet_for_Endometriosis

• Hjärtat78

Tack så jätte mycket Vindla!!! Vi fick se förra veckan att det sitter på rätt ställe men för tidigt för att se hjärtslagen så jag ska tillbaka på fredag igen. Är idag 6+3 och allt känns bra förutom smärtan i cystan. Idag hade jag så ont att det kändes som nu spricker den snart. Efter vila så släppte smärtan. Min cysta är inte så stor men ger mkt smärta i sidan och neråt i ljumsken.

Grattis klown till plusset!!! ????

Vår prins 130521
  • Hjärtat78

Hej, tyvärr så gick det inte helavvägen. Fick missfall ihelgen efter varit på vul i fredags och då syntes inga hjärtslag ????

Kram på er

Vår prins 130521
  • Mumwannabe79

Grattis Clown! Tack för att du delat med dig av dina erfarenheter. Jag föll tillbaka till en kost innehållande mjölk, vete o kaffe, ska ta mig i kragen snart..

• Vindla

Men nej Hjärtat Hjärtat78!!! Jag beklagar verkligen! Stor kram till dig <3

• Längtar12345

hej
    Jag är gravid i vecka 24 mha äggdonation. Jag har endometrios och har sedan ca 6 veckor tillbaka redigt ont där jag har mina sammanväxningar på höger sida. Orkar jobba halva dagen men sedan måste jag vila mig ett par timmar innan jag orkar göra något igen. Det strålar och har sig ner mot benet och ljumsken. Förövrigt har jag inga känningar från min endo. Någon annan som känner av sina sammanväxningar under graviditet?

• Hjärtat78

Tack fina Mumwannabe79 och Vindla ?? Det var en jobbig händelse och var på första försöket efter jag slutade amma. Vi åkte iväg och hade en underbar semester på Rhodos och plussade igen 2 veckor efter vi kommit hem.. Så nu går jag in i vecka 11 på torsdag och fick se ett tickande hjärta 1 oktober. Så pyret är beräknad på Lukas födelsedag ??

Kram på Er!!

Vår prins 130521
  • Mumwannabe79

Grattis Hjärtat! Glad

Vi ska försöka göra ett syskon, slutade med Visanne för några dagar sedan.
    Fast just nu är man inte så sugen på ett till barn, dottern fick magsjuka igår och idag var det mannens tur Kräks

• Hjärtat78

Tack Mumwannabe!! Idag var vi och gjorde kub och allt såg jätte bra ut. Syskonet är beräknad på storebrors födelsedag haha :)

Håller tummarna att ni lyckas med syskon, ska ni göra Ivf eller försöka själv? Usch magsjuka är inget skoj, krya på familjen <3

Vår prins 130521
  • Hjärtat78

Hoppas allt är bra med er Vindla och Mumwannabe79 :)

Vi var på Rul precis innan jul och fick se en lugn liten lillebror som är beräknad 18 maj. Nu längtar vi bara att vinter ska gå över till vår och vi snart får träffa vår andra prins. Lukas springer runt och säger bebis <3

Vår prins 130521 Lillebror 150518
Svar på tråden Vi med endometrios som äntligen är gravida efter IVF