• Happymom

Hur tidigt kan man börja pottträna?

Jag undrar därför att vår tjej på 9 månader alltid bajsar igenom sina blöjor. När hon helammade, rann det igenom på sidorna av blöjan och nu när bajset är fastare så åker det upp mot ryggen (hög skåra) och hamnar överallt om hon hinner röra på sig.

Hon började tidigt att använda EC potta på morgonen. Nu har hon en vanlig potta och sitter ofta på den och leker när vi är inne i badrummet, men någon regelbundenhet har vi inte.

Kan man börja med riktig potträning så här tidigt?

• Svar på tråden Hur tidigt kan man börja pottträna?
  • Nattviolen

VI ställde in pottan på toa runt 8 månader. Hon fick sitta där när hon ville och vi frågade som på lek. Har det kommit något kiss "skramlat" i pottan? De gånger de gjort det lite ståhej, men de gånger det inte hände - fine, inget mer med det. Nu var vår dotter så bra att hon visade tydligt när det var bajs på gång, så vi satte henne på pottan sådana gånger. Jag tror hon bajsade i blöjan max 10 ggr efter 10 månaders ålder. Så nog går det, om man inte lägger press på att använda pottan.

• isisisis

En kompis till mig började så fort han kunde sitta.Vid 6 mån.
    Nu är han 15 månader och bajsar alltid på pottan.
    Själv har jag tvillingar och det får bli som det blir

• Happymom

Då verkar det ju som att det ska gå Glad Min pappa menade på att om man börjar för tidigt med potträning så kan det låsa sig totalt.

Nu märker inte jag på vår dotter när hon tänker bajsa.

Några tips på hur de brukar bete sig när det är dags?

• Nattviolen

Min tjej var helt underbar, hon satte handen bakom ryggen och sa "ba" - så det var solklart. Annars är det ju stillheten och den där minen, halvflin som kommer som är rätt avslöjande, men då brukar det redan vara på väg ut sas och då hinner man nog inte fram. Men försök lägga på minnet när, dom brukar ju vara ganska regelbundna, och ta en stund på pottan, kanske läs en bok när det brukar vara dags - kan funka om barnet vill sitta där. Vår dotter ville alltid sitta på pottan när vi satt på toa.

• PruttPottan

Jag undrar om du har för liten storleek på blöjan?  Vi har alltid legat 2 stl över och visst läcker det ibland men det beror på hur löst det är =)

• aprilsill

Min svåger och hans syster var pottränade och blöjfria vid ett års ålder.

• Happymom

Wow, sådär kommunikaiv är inte vår dotter än, men det där med att notera tiden ska jag försöka komma ihåg.

• HannaE
    Nattviolen skrev 2011-03-27 11:37:16 följande:
    Min tjej var helt underbar, hon satte handen bakom ryggen och sa "ba" - så det var solklart. Annars är det ju stillheten och den där minen, halvflin som kommer som är rätt avslöjande, men då brukar det redan vara på väg ut sas och då hinner man nog inte fram. Men försök lägga på minnet när, dom brukar ju vara ganska regelbundna, och ta en stund på pottan, kanske läs en bok när det brukar vara dags - kan funka om barnet vill sitta där. Vår dotter ville alltid sitta på pottan när vi satt på toa.
    Oj! Vi försöker litet med att dottern skall sitta potta men några sådana tydliga signaler har hon inte. Vi sätter henne där ibland och hon tycker det är jätteskoj, men det är ju slump om det kommer något i pottan.
    Man lever så länge man lär.
  • Happymom

HannaE: Det är samma sak för oss, men nu har jag och min kille bestämt att vi ska börja skriva upp när, hur och var hon gör sina behov och så ska vi titta efter tecken.

T.ex så blir hon väldigt rastlös strax innan. Precis som en hund När hon väl har uträtt det hon ska skriker hon alltid, för hon tycker inte om att ha kladdet i blöjan.

Så jag hoppas att detta kan lära både oss och henne att läsa/avge signaler Glad

• Happymom

Måste få tala om att vi började leta efter tecken och gjorde ett litet "bajsscema" som vi kryssade i. T.ex så hade vi en kolumn för "efter frukost" och så noterade vi tiden och eventuella tecken hon gett oss. Tog en vecka ungefär så bajsade hon bara på pottan. Hon var 9 månader då, nu är hon 14 månader. Vi har knappt bytt en bajsblöja sen för någon månad sedan. Det har blivit en liten tillbakagång sen hon började på dagis, men dagiset är bra och låter henne sitta på pottan lite då och då.

• Hannathu

Vår grabb sitter på potta sen ca 5 månader tillbaka, dvs när han var ett halvår och kunde sitta ordentligt.
    Han får sitta där direkt på morgonen och efter varje måltid och ibland emellan när han säger till....

Nattblöjorna är nästan alltid torra och rena På dagarna varierar det. Fick tipset av hans läkare att sätta honom på pottan så tidigt som möjligt för att underlätta för magen eftersom det är en bra ställning att bajsa i.

• Happymom

Kul,
    Vår tjej bajsade bara på potta från det att vi började ECa, men på dagiset funkade det inte och hon slutade med det hemma också, men satt ändå på den varje dag. Nu är hon 17 månader och har åter börjat göra det på "rätt ställe", säger dessutom till innan

Svar på tråden Hur tidigt kan man börja pottträna?