• Ria

Gravid, snart nyanställd. Mår apa varje dag!

Hej på er!

Jag är snart 2 hela månader in i graviditeten. Jag går på praktik som ingår i min utbildning, praktiken är slut i mitten på nästa vecka, sen väntar en anställning! MEN, nu har jag börjat må jätte dåligt, mår illa och orkar knappt stiga upp ur sängen.. Dom vet inte om på praktiken att jag är med barn, jag sa att jag var magsjuk då jag gick hem i mitten på förra veckan då jag var svimfärdig..
    Vad ska jag göra? Ska jag berätta att jag är gravid? Då är jag orolig för att anställningen går i stöpet, har juh inte skrivit på nå papper än.. Månadsanställning är de som gäller. Kan han neka mig då jag är gravid? Han berättade offentligt på arb.platsen att jag skulle börja där.

Vad tycker ni jag bör göra? Vad gäller?

• Svar på tråden Gravid, snart nyanställd. Mår apa varje dag!
  • Caroline

Jag fick veta när jag skulle få fastanställning att graviditet inte är en anledning till att inte anställa. Det räknas som diskriminering tydligen... sen kanske det är olika "regler" kommunalt och privat. Men så fick jag förklarat för mig iaf av min chef (jobbar kommunalt)

• Karro83

Jag var i samma sits som dir, Ria. Jag är anställd på bemanninsföretag och har varit stationerad på samma plats i 2,5 år. De är nöjda med mig och när jag var i v. 13 så erbjöd chefen på stället mig fast anställning. Jag sa att jag klart var intresserad, sen gick jag runt o hade dåligt samvete för att jag inte berättade då att jag var gravid.
    För att stilla mitt eget sinne berättade jag för chefen där att jag är gravid och kommer gå hem i mitten på Maj i år. Han gratulerade så klart och sa att det inte hade någon betydelse för anställningserbjudandet. Det gjorde mig så lättad att jag nästan började gråta mitt framför ögonen på honom. Glad

Nu har jag skrivit på papprena och kommer att bli anställd 1:e april. Runt 20:e Maj kommer jag gå hem på mammaledighet och vara borta ett år.

Har du bra kontakt med den ansvarige för anställningen tycker jag absolut att du ska berätta. Han/hon gör fel om de inte skulle anställa dig för att du är gravid. (Det är ju ändå naturens gång). Det klassas som diskriminering om de inte vill anställa dig pga det.
    Sen är det ju skönt att slippa ljuga om att du är sjuk (vilket jag också gjorde i början).

De kommer säkert förstå dig!
    Lycka till!

• Ria
    Karro83 skrev 2011-03-28 08:44:11 följande:
    Jag var i samma sits som dir, Ria. Jag är anställd på bemanninsföretag och har varit stationerad på samma plats i 2,5 år. De är nöjda med mig och när jag var i v. 13 så erbjöd chefen på stället mig fast anställning. Jag sa att jag klart var intresserad, sen gick jag runt o hade dåligt samvete för att jag inte berättade då att jag var gravid.
    För att stilla mitt eget sinne berättade jag för chefen där att jag är gravid och kommer gå hem i mitten på Maj i år. Han gratulerade så klart och sa att det inte hade någon betydelse för anställningserbjudandet. Det gjorde mig så lättad att jag nästan började gråta mitt framför ögonen på honom. Glad

Nu har jag skrivit på papprena och kommer att bli anställd 1:e april. Runt 20:e Maj kommer jag gå hem på mammaledighet och vara borta ett år.

Har du bra kontakt med den ansvarige för anställningen tycker jag absolut att du ska berätta. Han/hon gör fel om de inte skulle anställa dig för att du är gravid. (Det är ju ändå naturens gång). Det klassas som diskriminering om de inte vill anställa dig pga det.
    Sen är det ju skönt att slippa ljuga om att du är sjuk (vilket jag också gjorde i början).

De kommer säkert förstå dig!
    Lycka till!
    Vad sjysst!! Jag tänker berätta idag.. Eller imorgon.. :-P Men jag vet bara inte hur jag ska palla med då jag mår så dåligt som jag gör, mår illa hela dagarna.. Vet inte om jag vågar fråga om dom kan skjta upp anställningen, kan väl va lite spydigt då det är fler som vill in å jobba där... What to doo?
  • Caroline

Vad är det för jobb? Det kanske går att lösa att få in vikarie för dig när du inte kan jobba?
    Prata med din chef så kan ni nog komma fram till något bra Glad

Svar på tråden Gravid, snart nyanställd. Mår apa varje dag!