• lillasötarara

Hur gör man för att få sina tonåringar att göra som man ber dem om?

Det är så här att min sambos dotter på 13 år har det senaste börjat visa sig väldigt vuxen. Hon pratar väldigt bestämmande och vuxet. Jag vet att detta hör tonåren till, att frigöra sig osv, men hur gör man som föräldrer för att få sina barn att hjälpa till hemma, sköta sina läxor, göra vad man ber dem om.

När min bonusdotter inte vill något så blir det en maktkamp vilket jag börjar känna att min bonusdotter har fått mer och mer stryka i. Att pappan inte kan göra så mycket åt det längre. Bonusdottern säger bland annat åt honom att lägga av, varför gör han så för, varför är han elak, förstör så för henne, att hon inte vill och kan han inte förstå det. Hon säger att hon minsann bestämmer över sig själv och han ska skita i henne och vad hon gör. Att hur ska han kunna tvinga henne.

Så hur gör man för att få sina tonårinar att hjälpa till hemma, att följa med och handla vad de nu än ville ha osv, att för en gångs skull göra vad man ber dom om?

• Svar på tråden Hur gör man för att få sina tonåringar att göra som man ber dem om?
  • Majsan70

Man lägger grunden INNAN de har blivit tonåringar sen faller det sig naturligt att fortsätta i den andan även om man vill o känner för att protestera ibland.

Har man inte lagt grunden tar det ju självklart tid att grunda en helt ny sak o därmed får man ha tålamod att förklara vad man vill uppnå samt modet att kompromissa med tonåringen.

Jag tror på så få regler som det bara  går och sen diskussioner om de enskilda sakerna man vill uppnå.

• Tessaa89

Känner igen mig i det där, mina föräldrar försökte få mig till att göra både läxor städa rummet o äta deras man men jag vägrade till slut fick jag pengar för "bra" betyg på läxor o när det blev som stökigast valde jag själv att städa o aldrig låta det bli så igen . Maten är jag fortfarande dålig med , själv tror jag inte man kan göra så mycke åt sånt , bara låta tonåringar vara tonåringar typ :)

• snillis

Samma som med små barn - locka med morötter i stället för att hota med straff.

• lovenotyou

Har en tonåring här varannan vecka.

När hon e hos sin mamma så lyssnar hon inte alls och hjälper inte till. Ber dom att hålla sig utanför hennes liv och bir hon straffad blir det ju bara värre..

Här hemma sköter hon sig fint. Är läxorna klara innan hon går ut kan hon stanna ute en halvtimme längre. Tar hon kattlådan varannan dag och diskar när det är hennes tur stänger vi inte av internet på kvällen vilket vi normalt sett alltid göör. Hon får beröm och ev. någon liten belöning när hon gör nått bra. Istället för skäll och straff när hon gör nått dåligt. Eller det där lät fel självklart straffas hon om hon inte sköter sig. Men det e inget vi nämner innan för att hon ska göra nått..

Det funkar jättebra och har lett till att vi har en glad och hjälpsam tonåring här varannan vecka som verkligen lyser upp tillvaron för oss. :)

Svar på tråden Hur gör man för att få sina tonåringar att göra som man ber dem om?