• bejjan

mamma misshandlad?

Hej.

Under snart ett och ett halvt år så har min mamma dejtat en man, vars identitet hon noga hemlighåller. Jag har försökt gång på gång att fråga henne om mannen som hon träffar, vad han heter, hur gammal han är, var han bor, hur han ser ut och så vidare… Ganska normala frågor anser jag. Men hon svarar bara argt; ”Jag vill inte säga det” eller ”Men sluta tjata”. Jag tycker att om man umgåtts i ett och ett halvt år så torde man vara så pass säker i sin relation att man kan avslöja åtminstone hans namn. Vi har haft många (arga) diskussioner kring denna man, jag och min mamma. Vad jag vet så har hon inte berättat att hon träffar någon till sina väninnor, inte ens bästa väninnan. Och när jag fick reda på det, så sa hon att jag absolut inte fick berätta det för någon, inte mormor och morfar (hennes mamma och pappa) och inte ens min egen pappa (hennes ex.).

Det som gör mig mest förbannad är dock att HAN vet vem JAG är. Vad jag heter, hur gammal jag är, var jag bor och han har sett fotografier på mig som mamma har på väggen hemma. Det gör mig allra mest upprörd. Mamma har alltså berättat allt detta för honom, men totalvägrar säga något om honom till mig. När jag frågar henne om VARFÖR hon INTE vill berätta, får jag inget svar. Är han en brottsling? Är det någon jag känner? Är han gift? Är han yngre än vad jag är? Har han annan etnicitet? Är han en kändis? Jag har frågat ett oändligt antal frågor men hon vägrar svara. Om hon inte vill svara på VARFÖR hon INTE vill berätta… skäms hon då för honom? Dessutom har hon sagt på fullaste allvar att jag INTE bara får dyka upp hemma hos henne, eftersom han kan vara där. Utan jag måste ringa i förväg och kolla först så han inte är där. Så har det aldrig varit förut, jag har alltid kunnat åka hem till min mamma, utan att ringa och ”boka tid”. När jag ringt hem till henne så har han i nio fall av tio varit där hos henne och hon har bara svarat kort på mina frågor, ungefär som om han stått en decimeter ifrån henne och tjuvlyssnat.  

Jag och mamma umgicks ganska ofta, innan hon träffade denna man. Men under denna tid (18 månader) som hon dejtat honom har vi inte ens träffats 5 gånger. Hon är alltid upptagen på helgerna (med honom) och hon har slutat ringa hem till mig, som hon brukade göra förut. Hennes liv tycks alltmer styras av denne mystiske man som jag ännu inte vet vem han är. De få gånger som vi faktiskt umgåtts, så har hennes mobil gått varm av SMS från just denne man. När jag frågar om hon inte kan låta mobilen vara och umgås med mig (när det är hon och jag som träffas) får jag bara till svar att hon ”måste” svara.

Och så var det den där semesterresan. Mamma fyllde jämnt i somras så jag köpte denna resa till henne som en present. Hon blev givetvis jätteglad över detta. Jag beställde alltså resan långt i förväg, redan innan hon började dejta denna man. När det så småningom började närma sig avresa hade hon börjat träffa den här mannen och hon började tveka på resan (som hon blev så jätteglad över). ”Tänk om planet störtar” eller ”Tänk om det blir jordbävning”, ”Tänk om…”, ”Tänk om…” började ursäkterna växa fram. Till slut blev jag så trött på alla ursäkter så jag sa till henne att ”Nu får du bestämma dig! Ska du åka eller inte? Annars avbokar jag resan!” Då backade hon ur och jag fick avboka resan. Nu efteråt, misstänker jag starkt att det var HAN som inte ville att mamma skulle åka.

Det var nu i veckan som en kollega på mitt jobb sa att det nästan verkar som om min mamma blir misshandlad av honom. Kanske inte rent fysiskt, men psykiskt. Jag ville först inte tro på henne när hon sa så, men nu när jag googlat på internet om när kvinnor blir misshandlade och hur man kan se mönster, så börjar jag inse att det faktiskt kan vara så i detta fall… Jag hoppas innerligt att jag har SÅ FEL om att just min mamma blir misshandlad, av en man som jag fortfarande inte vet något om.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har inga konkreta bevis på någon form av misshandel, men mönstret talar för det. Hur ska jag fråga min mamma om hon blir misshandlad av denna man? Hur ska jag få reda på mannens identitet? Jag och mamma bor på olika orter och eftersom jag förbjudits att ”bara dyka upp” hemma hos henne, så kan jag ju inte bara åka dit om jag tror att han är hemma hos henne. Jag vill ju inte börja ”spionera” på henne! Och vad händer om han skulle upptäcka mig? Han vet ju vem jag är, hur jag ser ut och var jag bor!

Snälla, hjälp mig! Vad ska/kan jag göra?

• Svar på tråden mamma misshandlad?
  • Tommy parterapeuten

Hej
    Du och din mamma har verkligen hamnat i något som inte är lätt. Din mamma måste tycka det är jobbigt att behöva hålla en distans till sin dotter på så många olika sätt. Det du alltid kan göra är att beskriva det du ser och upplever och sen fråga mer rakt ut vad det kan bero på. Även om hon inte vill gå in på några detaljer behöver du få veta mer kring hur det ligger till. Du ska också beskriva din oro även kring de delar som handlar om att hon kanske blir styrd på ett negativt sätt av sin partner, vilket kan innebära att hon blir psykiskt misshandlad. Om hon känner att hon blir för begränsad i sitt liv är hon definitivt misshandlad psykiskt. Det lömska med psykisk misshandel är att den ofta maskeras med kärleksfulla uttryck. Hur resultatet än blir är det bra om du finns tillgänglig, vilket du tycks vara.
    Hälsningar
    Tommy 

Svar på tråden mamma misshandlad?