• GrodanHopp

Snälla hjälp!! Kan ja få doneradeägg?

Hej! Då jag lider av både Bioläritet typ2 samt MS så vill jag av natruliga skäl inte riskera att mina barn får det. Med mediciner så mår jag bra. Min sambo är helt frisk. Och jag vet att jag kan ta hand om ett barn. Dessutom så har ju barnet även en far. Så till frågan... Skulle jag kunna få ta emot donerade ägg? Min mans spermier så klart.

• Svar på tråden Snälla hjälp!! Kan ja få doneradeägg?
  • Dustpuppy

Det där är omöjligt att svara på. Du måste ta kontakt med sjukvården och fråga dem, äggdonationer i Sverige utförs i princip bara för kvinnor som inte kan få barn på annat sätt. Jag kan tänka mig att vissa ärftliga sjukdomar kanske ingår, men jag gissar på bara direkt livshotande sådana. Köerna är långa!

Det som kan vara värt att ta reda på är om du kan få en äggdonation på en utländsk privatklinik, speciellt om du betalar själv kanske det är möjligt.

Men börja med att prata med din gynekolog eller läkare och fråga.

/Dustpuppy

• GrodanHopp

Tack så jätte mycket för svaret!:) nu är det ju ett par år kvar innan det är dags för knoddar, men det är skönt att ta reda på så mycket så möjligt innan det är dags!

• villsågärna38

Det besked vi fick var att det bara är om man inte har ägg, kommit i för tidigt klimakterie eller liknande som man får göra ÄD via landstinget i Sverige. Utomlands på privatkliniker däremot så finns ju alla möjligheter. Googla t ex på AVA eller EGV i Riga.

• GrodanHopp

Villsågärna38: jag har läst ngn stans att man kan få om man har nått som e genetiskt ärftlig och dåligt. Men de kan ju vara super lågt prioriterat.
    Jag har precis börjat kolla upp sånt, so i am à rookie;)
    Men är det lika bra/säkert i tex Riga?

• villsågärna38
    GrodanHopp skrev 2011-03-28 21:32:46 följande:
    Villsågärna38: jag har läst ngn stans att man kan få om man har nått som e genetiskt ärftlig och dåligt. Men de kan ju vara super lågt prioriterat.
    Jag har precis börjat kolla upp sånt, so i am à rookie;)
    Men är det lika bra/säkert i tex Riga?
    Klinikerna i Riga är jätteduktiga så du behöver inte vara orolig för att ta hjälp där FInns även bra klinier i Finland, Polen och Tjeckien. Smart dock att börja spara för det kostar en hel del. Men kolla upp med landstinget, kanske är det som du skriver. Ca ett års väntetid sen man fått remiss brukar det vara för ÄD i Sverige och helst ska man ju ha egen korsdonator, annars kan det ta ännu längre tid.
  • GrodanHopp

Villsågärna38: tack så jätte mycket för tips och info! Bestämde mig för fyra dagar sen att jag inte vill riskera att mina barn blir bipolära, så jag håller på och smälta allt ihop nu. Det är ganska omvändande.
    Så tack för alla svar, tips och råd!! Det betyder massor!!

• Tistel

Hej!
    Vi står i kö till Sahlgrenska i GBG för ÄD och här är väntetiden minst 18 månader.  Kan vara bra att veta.
    Vi får 1 försök, då man konstaterat efter misslyckade IVF att mina ägg var skadade och därför inte kunde delas som de skulle.

Väntetiderna i Sverige beror på att det inte går att donera anonymt.  Därav många som inte vill donera.
    Finland har numnera väntetider på ca 8 månader. Antagligen för att man inte kan donera anonymt där heller  längre.

Vi bestämde oss för att åka till Riga i Lettland. Den 6/4 bär det av för ett första besök då vi inte orkar vänta 18 månader.... åldern 36+41 tränger på snabbare handlande.Glad Och AVA i Riga har ca 1-2 månader, beroende på hur "kräsen" man är av donator Flört.

Kan berätta mer när vi varit där.
    Kram till alla er som kämpar som vi!

• Nahoj23
    Tistel skrev 2011-03-29 15:04:42 följande:
    Hej!
    Vi står i kö till Sahlgrenska i GBG för ÄD och här är väntetiden minst 18 månader.  Kan vara bra att veta.
    Vi får 1 försök, då man konstaterat efter misslyckade IVF att mina ägg var skadade och därför inte kunde delas som de skulle.

Väntetiderna i Sverige beror på att det inte går att donera anonymt.  Därav många som inte vill donera.
    Finland har numnera väntetider på ca 8 månader. Antagligen för att man inte kan donera anonymt där heller  längre.

Vi bestämde oss för att åka till Riga i Lettland. Den 6/4 bär det av för ett första besök då vi inte orkar vänta 18 månader.... åldern 36+41 tränger på snabbare handlande.Glad Och AVA i Riga har ca 1-2 månader, beroende på hur "kräsen" man är av donator Flört.

Kan berätta mer när vi varit där.
    Kram till alla er som kämpar som vi!
    Får ni bara ett försök?
    Varför inte tre?
Svar på tråden Snälla hjälp!! Kan ja få doneradeägg?