• Anonym (fattar ingenting)

Vad tycker du (om surrogatmammor)?

Jag har ingen egen erfarenhet, vill inte ha barn och har alltså inte gått igenom den sorgen att inte kunna få dem på naturlig väg. Kampen, besvikelsen osv.

Läste det här och tyckte det lät så jäkla hemskt. Vad är problemet??? Det är ju FRIVILLIGT att bli surrogatmamma!

www.aftonbladet.se/wendela/article12617361.ab

(hoppas länken funkar nu...) 

• Svar på tråden Vad tycker du (om surrogatmammor)?
  • Anonym

Jag har två egna barn och det skulle vara en sån otrolig sorg om någon skulle ha tagit dem ifrån mig och gett mig betalt för dem efter att jag hade burit och fött dem.
    Fruktansvärt!

• Längtarefterliten

jag tycker att dom gör en bra sak.. tycker dom bara det är helt ok själva att göra en sån sak så är det ju deras sak. Jag personligen skulle aldrig kunna föda någon annans barn..

• Tinnys

Jag tycker artikeln var fånig. Jag kan se att det kan bli problem om det skulle bli lagligt, en sorts handel, men det är ju även adoption. Man kan donera ägg, spermier, varför skulle man inte kunna hyra ut livmodern i 9 månader till någon som inte har den möjligheten. Men det måste väl styras på något sätt. Jag skulle kunna tänka mig att ställa upp i fall min brors flickvän inte skulle kunna bära ett barn men inte till vem som helst. Det borde ju vara mitt val. Sen finns det ju de kvinnor som älskar att vara gravida och mår som bäst då, det är ju en sorts välgörenhet.

• LivL
    Anonym skrev 2011-03-27 21:52:17 följande:
    Jag har två egna barn och det skulle vara en sån otrolig sorg om någon skulle ha tagit dem ifrån mig och gett mig betalt för dem efter att jag hade burit och fött dem.
    Fruktansvärt!
    Men det handlar ju inte om dig, utan en kvinna som vill hjälpa ett par att få ett barn. Helt frivilligt. Det är inte samma sak som att ta dina ifrån dig.
    Moderator skrev 2011-03-27 21:51:18 följande:
    Tråden har flyttats ut ur Känsliga Rummet. Det går inte längre att vara anonym.
    /Moderator
    Det var för andras skull jag valde Känsliga Rummet...
  • Sephrenia

Detta beror ju helt på hur man är som person, jag hade kunnat vara surrogat mamma, mest för att jag inte vill ha barn längre (efter en abort av ett barn jag ville ha och 1 år av skärseld i ett förhållande), känner inget sug alls (vet att jag är ung och att det kan komma tillbaka) men skulle gärna donera ägg, så varför inte surrogatmamma?

Har faktiskt fått frågan en gång för några år sedan, att ligga med pappan och adoptera bort barnet till mamman.. det lät ju inte helt okej, jag vill isåfall att det ska vara en annan kvinnas ägg, för annars så adopterar man ju verkligen bort sitt egna barn.. att donera ägg är ju inte samma sak. 

• enmamma

Tror jag skulle klara av att bli surrogatmamma. om det gällde någon mycket närstående som var i behov av den hjälpen. Skulle inte kunna tänka mig att ta betalt, men om en kvinna i tredje världen kan använda de pengar hon får till att betala en bra utbildning åt sina barn så hoppas jag bara att hon får så mycket betalt att hon inte blir utnyttjad.

• Marie Curie
    Jag kan inte säga att jag håller med Kajsa Ekis Ekman som skrivit debattartikeln, även om jag förstår hennes poäng. Det är såklart lätt att surrogatmödraskap missbrukas och om det kommer in stora summor pengar i bilden kan man ju likna det vi prostitution iom att kvinnan säljer utnyttjanderätten av sin kropp till de blivande föräldrarna. En graviditet är dessutom aldrig riskfri och kan lämna många oönskade spår efter sig. 

Samtidigt måste jag säga att jag kan se många fördelar med surrogatmödraskap och jag tycker inte det är något som bör motverkas och förbjudas med alla medel. Hon skriver i sltet att vissa saker ska man inte kunna köpa däribland barn, vad kallar hon de som med egna pengar betalar IVF-behandlingar eller insemination etc? de "köper" ju också sina barn. Ska vi förbjuda det också? Hur är det med ägg och spermiedonation? Jag undrar också vad hennes stårnpunkt är när det gäller vem som eg är mamma till ett barn, är det alltid kvinnan som burit barnet i sin livmoder oavsett varifrån ägget kommer? Eller är det alltid kvinnan som är genetisk och biologisk moder? Själv tycker jag ändå att den som tar hand och uppfostrar barnet bör betraktas som den riktiga föräldern oavsett om den är genetisk mamma, "livmoder-mamma" eller tex adoptivmamma. Sedan ska barnet ha rätt att veta sitt genetiska ursprung men det är en helt annan frågeställning. 

Att tillåta surrogatmödraskap tror jag inte alls skulle vara någon hemsk idé, det skulle underlätta väldigt mycket för de kvinnor som ej har möjlighet att föda sina egna barn. Sedan tror jag att det främs skulle handla om släktingar och närstående som skulle fungera som surrogatmammor. Att detta skulle kunna utvecklas till en form utav handlel där fattiga kvinnor känner sig tvingade att låna ut sina kroppar åt de rika, ja visst det är en risk att det går åt det hållet men då får man göra sitt bästa för att motveka de tendenserna när man ser dem. Man behöver inte straffa alla i klassen för att en har fuskat på provet.
  • birk

Vi använder oss av en surrogatmamma i USA, börjar behandling nästa vecka. Hoppas att det föds ett barn under nästa vår.  Allting är ju kontrollerat, båda "sidor" har advokat, det skrivs kontrakt osv. Har enbart haft positiva erfarenheter av detta, det är ju väldigt vanligt i USA. Vi använder mina ägg och min mans sperma.

• puss
    Anonym skrev 2011-03-27 21:52:17 följande:
    Fruktansvärt!
    sorrugatmammor tas inte ifrån sina barn. vilken dum jämförelse.
    up yours
  • LivL
    birk skrev 2011-03-28 10:51:52 följande:
    Vi använder oss av en surrogatmamma i USA, börjar behandling nästa vecka. Hoppas att det föds ett barn under nästa vår.  Allting är ju kontrollerat, båda "sidor" har advokat, det skrivs kontrakt osv. Har enbart haft positiva erfarenheter av detta, det är ju väldigt vanligt i USA. Vi använder mina ägg och min mans sperma.
    Är inte det superkrångligt??

Hoppas allt går bra.  
  • hervor

Jag skulle aldrig klara av det. Inte ens till en släkting eller nära vän. Donera ägg möjligen, om det inte var så krångligt. (Med hormonbehandling, äggplock mm). Genetiska band är inte det viktgaste, enligt mig. 

Men bära ett barn i nio månader, föda det och sedan lämna bort det? Inte en chans. Bara om jag var absolut tvungen. Spelar ingen roll vems ägg eller spermier det var - jag skulle inte fixa det utan att må piss.

MEN, jag inser att alla kvinnor inte känner som jag och att en del faktiskt VILL, samt har haft lätta gravisiteter och förlossningar etc. Då borde det gå att genomföra surrogatmödraskap på laglig väg. Man kan ju se det som en form av "förbeställd" adoption. Bara man kan styra det så att det inte leder till ekonomiskt utnyttjande av fattiga kvinnor etc. Det ska vara en välgärning, inget man gör för pengarna. Självklart ska man få alla omkostnader betalda osv, men det är en annan sak.

• hervor

Jag anser att man kan se surrogatmödraskap på samma sätt som att ge eller få organ. 

Båda innebär vissa medicinska risker för donatorn, och är inget man gör i en handvändning direkt. (Som att lämna blod t ex).

Organdonation är tillåtet - organhandel däremot inte. Du ska inte kunna köpa någons njure. Donation däremot (vilket i praktiken betyder att de flesta bara gör det, för att rädda livet på någon nära anhörig.)

Detsamma med surrogatmödraskap.  

• Dr Mupp

Jag kan se flera problem med surrogatmammor.

Vad händer om de blivande föräldrarna tex dör, vem tar hand om bebisen när den föds?
    Vad händer om de blivande föräldrarna ångrar sig, vem tar hand om bebisen då?

Vad händer om surrogatmamman blir så pass dåligt under graviditeten att läkare anser att bebisen måste plockas ut prematurt med alla de risker som det innebär för bebisen?
    Vad händer vid fosterdöd, missfall och missbildat/sjuk barn?
    Vem bestämmer hur förlossningen ska gå till?
    Vad händer om surrogatmamman missköter sig under graviditeten och tex tar droger, alkohol osv?

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • sammajag

Jag förstår inte varför det skulle vara ett större problem att föräldrarna dör, ångrar sig osv bara för det gäller surrogatmammor? Menar du att problemet är lättare löst om föräldrarna dör, ångrar sig, får missfall om de planerat att själv behålla barnet vid graviditet?

Det är inte direkt meningen att det skall fungerar som att gå att köpa en tv, man får ett kvitto med öppet köp sedan är det klart... Det är väll så att när barnet föds så har de nya föräldrarna samma skyldigheter som vilka andra föräldrar som helst? Att allt ska ske efter kontrollerade lagar där det finns rättigheter och skyldigheter? Att som vid en adoption fast vid detta fall att båda partnerna måste genomgå lämplighetsundersökningar osv?

Som Ts säger, det är FRIVILLIGT att bli surrogatmamma.. Att det innebär en risk? Ja vad gör det inte att arbeta som sjuksköterska med smittspridningen? Polis? Brandman? Osv.... Varför är denna risk mer accepterad? 

Man är för t.ex. abort för kvinnan skall bestämma över sin egen kropp, gör vi det?

• Pentagram
    Dr Mupp skrev 2011-04-02 03:43:51 följande:
    Jag kan se flera problem med surrogatmammor.

Vad händer om de blivande föräldrarna tex dör, vem tar hand om bebisen när den föds?
    Vad händer om de blivande föräldrarna ångrar sig, vem tar hand om bebisen då?

Vad händer om surrogatmamman blir så pass dåligt under graviditeten att läkare anser att bebisen måste plockas ut prematurt med alla de risker som det innebär för bebisen?
    Vad händer vid fosterdöd, missfall och missbildat/sjuk barn?
    Vem bestämmer hur förlossningen ska gå till?
    Vad händer om surrogatmamman missköter sig under graviditeten och tex tar droger, alkohol osv?
    "Vad händer om de blivande föräldrarna tex dör, vem tar hand om bebisen när den föds?"

Samma som händer vid traditionella födslar om modern dör i barnsäng och fadern redan är död (eller okänd).

"Vad händer om de blivande föräldrarna ångrar sig, vem tar hand om bebisen då?"

Samma personer som tar hand om en bebis efter en traditionell födsel om föräldrarna ångrar sig.

"Vad händer om surrogatmamman blir så pass dåligt under graviditeten att läkare anser att bebisen måste plockas ut prematurt med alla de risker som det innebär för bebisen?"

Man plockar ut bebisen prematurt, varfter surrogatmamman gjort sitt.

"Vad händer vid fosterdöd, missfall och missbildat/sjuk barn?"

Föräldrarna får inget barn, alternativt ett missbildat/sjukt barn. Sådant händer även vid traditionella födslar...

"Vem bestämmer hur förlossningen ska gå till?"

Surrogatmodern - hennes kropp.

"Vad händer om surrogatmamman missköter sig under graviditeten och tex tar droger, alkohol osv?"

Det finns risk för skador på barnet... kontraktet mellan surrogatmoder och biologiska föräldrar kan reglera detta men det borde i vilket fall som helst finnas fog för en stämning. Vad det nu hjälper barnet, förvisso...
  • Maddex

tycker det är super att det finns dom kvinnor som faktiskt kan eller allra helst VILL ställa upp med en sån sak.

• lennartsdotter

Jag är positiv till surrogatmödraskap och anser att det bör vara möjligt i Sverige. Det är hemskt att kvinnor i tex. Thailand och Indien utnyttjas som surrogatmödrar men surrogatmödraskap i Sverige skulle regleras. Det skulle gå att förebygga ett industriliknande system mycket lätt. Att det pågår svart organhandel i världen har inte hindrat oss från att ha legal organdonation i Sverige.

Jag är inte helt främmande för surrogatmödraskap om det skulle gälla nära vänner eller släkt, men jag vill ha fler egna barn först.

• Mollzor

Det ser ju fint ut på papperet att man ska kunna ställa upp för sina medsystrar osv, men i verkligheten kommer det inte vara så.
    Det är inte många kvinnor i Sverige som kommer vilja vara surrogater, speciellt inte i jämförelse med hur många som vill få barn men inte kan.
    Så vad gör man då?
    Jo, då kommer kvinnor i andra världen utnyttjas, för det går fortare och är billigare.

Det är inte vackra, nordiska, starka kvinnor som kommer stolt bära på ditt barn i nio månader "för den goda sakens skull".
    Det är fattiga kvinnor som lever under dåliga förhållanden och inte kommer ha något val. 

Svar på tråden Vad tycker du (om surrogatmammor)?