• Lillifee

Du flerbarnsförälder, hur mycket egen tid har du och din partner?

Jag och min man har två barn, 2 och 6. Vi brukar oftast prata nån kvart per kväll, en tim en kväll i veckan och nån gång på helgen nån tim. Jättesvårt att hitta mer tid då barnen och allt annat kräver sitt. Jag speciellt har stort behov att få iaf en tims EGEN tid när barnen somnat. Sex har vi vart sjätte v ungefär min man menar att det är bara att gilla läget och att det kommer bli bättre men jag mår dåligt av att bara "vänta". Har tyckt att minstingen har känts för liten att lämna bort tillsammans med stora syskonet över en helg men det är nog dags snart.... Drunknar snart av alla krav! kan säga att vi iaf får lite hjälp med barnen och jag har väldens bästa man men jag mår dåligt av allt stress och tidsbrist. Varken jag el min man trodde det skulle vara så här jobbigt med två barn!

• Svar på tråden Du flerbarnsförälder, hur mycket egen tid har du och din partner?
  • LSalander

Vi har tre timmar ca när barnet sover.

Har ni mycket hobbyer som tar tid? I så fall får ni börja prioritera er tid så att ni får mer tid tillsammans!

• Saaaraa

Det känns som om att ni har väldigt lite tid för varandra...
    VI har två barn, 1 och 3 år gamla. Barnen somnar 19 så vi har en hel del timmar varje kväll att umgås.
    Vi lämnar aldrig bort barnen bara för att umgås, eftersom att vi känner att vi kan göra det hemma.

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • RedTopaz

Barnen sover 19.30 och vi sover normalt vid 23- 24 någon gång, där emellan tar vi lite tvätt eller fix med huset men vi får iaf 1 timme tillsammans i soffan (tyvärr blir det lätt att vi sitter med varsin dator dock). På helgerna försöker vi göra lite tillsammans hela familjen så att vi i alla fall umgås.

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med pojke nr 3 (Mio?) BF 110828
  • Camilla D

Vi har 4 barn, 10 år, 8 år, 5 år och 9 mån, + att vi renoverar hela vår övervåning (ALLT! 5 rum totalt) men jag tycker ändå vi får en del tid ihop. Någon timme på kvällen när alla lagt sig, små stunder på dagen. Sen sitter vi alla tillsammans och äter middag varje dag, då hinner vi prata med, i bilen osv. Gäller att ta vara på alla stunder man får.
    När renoveringen väl är klar kommer vi få mycket mer tid ihop igen!

• ploten

Vet inte vad du menar med egentid, men vi har tid tillsammans från när båda barnen somnat (ca 20) och tills vi själva går och lägger oss (ca 22-23). Men om du menar tid när vi kan göra vad vi vill tillsammans, utan att behöva ta hänsyn till barnen - jag menar, vi kan ju inte direkt gå på bio när barnen sover - handlar det väl om en eller ett par gånger om året som vi får en kväll eller i bästa fall en helg (lördag till söndag) för oss själva.

• millchan

Vi har 4 barn varannan vecka och två den andra veckan!
    Dom två minsta har handikapp så det blir inte mycket egen tid här!
    Vi har ingen som kan ställa upp som barnvakt så på 5år har vi haft barnvakt 2ggr!
    Det slite på oss som föräldrar och som par och nu har vi tänkt gå i terapi för det!
    Senast för 30 minuter sen ran tårarna ner för kinderna för allt känns så ovisst om förhållandet!

• rockermom79

Hej som 4,5 barns mamma kan jag säga att den där lilla tiden för sig själv eller med partnern är jätteviktig att ta till vara på! Och jag förstår dig, man behöver det dels för att bygga relationen o dels för att kunna få egen tid att ta hand om sig själv en stund... Mår man skit som människa i vardagen orkar man inte länge med de andra där man behövs... Har en son som blir 3 år, var ensam med honom första året tills jag träffade min man. Grabben hade kolik o de timmar jag sov första 6 månaderna var lätt räknade. TACK O LOV fanns min mamma o en god vän som avlöste mig då o då från det att grabben var knappt 2 månader, ammade inte, så jag fick sova o hämta krafter.. Hade aldrig överlevt utan den vila..

Så jag säger som så din minsting är INTE för liten för att lämnas bort! H*n kommer inte att få några men för livet o ni kan med gott samvete lämna denne hos någon ni vet att barnet känner o gillar, givetvis :)
    Ni behöver, o DU behöver få en paus från ansvar o stress och det är nog enda sättet att få det på..

• Shirin85

Våra barn brukar sova vid 19.30, och jag går och lägger mig vid 22 så vi får lagom med egentid.
    Ta vara på alla stunder, och försök varva ner på kvällen och umgås med din sambo.

• o0Misan0o

Vi har några timmar på kvällarna när barnen somnat vid 19 (5 och 2 år), sedan har vi nån kväll då och då som vi hittar på nåt bara vi, för oss är det viktigt med den egentiden, vi är inte bara föräldrar utan även man och fru.

• 7 michelingodingar

vi har 7 barn och våran tid vi får tillsammans är oftast på kvällarna när de 4 misnat somnat och de 3 stora själva kollar på tv på övervåningen eller sitter vid sina datorer så vi får väl mellan 3-4 timmars tid på kvällen 7 dagar i veckan. de små lägger sig mellan 18-18.30 och de stora runt 21

• Hormigita

Ensamstående på vardagar med fyra barn 10, 9, 2 och 5mån. Dom lägger sig senast 21. Så egen tid tar jag på kvällen ( har inte behov av att gå på krog eller spa) Min älskling kommer hem på fredag kväll och åker måndag morgon. Då är han med tjejerna under dagen och gör saker tillsammans så har vi på kvällarna för oss själva. Våra barn lägger alltid kring nio.

• Lizette4barn

Vi har 5 barn mellan 1-7 år, När vi lagt alla runt 20 har vi resten av kvällen ihop. Jag tycker vi har gott om tid att umgås varje dag med tanke på att vi ändå har så många små barn.

• Mamma till Philip Nova Elliot

Vi har två gemensamma barn, 4 år och 1 år sen har jag min son på 9 år sedan tidigare som bor hos oss varannan vecka. Vår tjej på 4 år har precis börjat sova själv i egen säng och eget rum (!) Vi har ca 2 timmar efter att barnen lagt sig när vi då inte jobbar kväll vilket händer 2-3 ggr i veckan. Sen börjar jag tidigt så jag går upp kl 5 men relationen måste prioriteras, det är jätteviktigt.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Mamma till Philip Nova Elliot

Vi har typ aldrig barnvakt, bor en bit ifrån de minsta barnens farmor som är den enda som kan passa. Dottern är där dock nu i en hel vecka eftersom maken är bortrest. Vi ska boka en weekend snart har vi bestämt

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
Svar på tråden Du flerbarnsförälder, hur mycket egen tid har du och din partner?