Tinnys skrev 2011-04-07 18:48:07 följande:
Jag är lärare i högstadiet och detta ser jag.
- lärare vänder ut och in på sig för att räcka till, klasser på upp till 30 elever med många barn med speciella behov i varje klass.
- Det finns resurser i form av specialpedagoger som träffar barn med diagnoser och som vill 1-2 timmar varje vecka.
- Specialpedagogerna försöker hinna med att handleda lärare.
- Inga resurer i klassrummen utan som lärare ska du se alla barnens behov och kunna köra 30 olika pedagogiska metoder. Du ska kunna hålla koll på 7 elever med koncentrationssvårigheter som springer omkring, sitta ner nästan hela tiden med de 2 väldigt svaga eleverna som behöver guidning hela tiden. Samtidigt ska du kunna utmana och uppmuntra de starka eleverna och hålla ordning så eleverna får en bra arbetsmiljö. Till din hjälp får du..... ingenting, ingen resurs, inga hjälpmedel som hörlurar, avskärming osv, inget material som är till din hjälp.
- Till detta har man föräldrar som ringer rektorn och klagar på att barnen inte får utmaningar eller att det är rörigt eller att man tagit någons telefon osv.
- Av rektorn får man bara skit, ingen uppskattning, en bra pedagog klara detta, du är ingen bra pedagog som inte kan klara av allt detta utan hjälp.
Kan säga att många orkar inte. Att vara lärare i dag är mycket otacksamt. Jag och mina kollegor önskar att alla barn får den hjälp och det stöd de behöver. Men tyvärr är det en ekonomisk fråga och detta är resultatet av att skolorna blev kommunala istället för statliga.
så vad kan man göra då? Det är våra barns framtid det handlar om, inte om dig eller mig eller rektorn, utan om dom.
Jag fattar naturligtvis också att det finns dom lärare som engagerar sig mycket o försöker, men på vår skola är det inte så. Som sagt.. vi ligger i botten över landets skolor. Just nu ska det satsa stort på att bygga ett glasmuseum för 20 miljoner kronor som kommunen betalar i en liten jäkla skithåla. Men några pengar till våra barn finns det inte. Det är så frustrerande när man inte kan göra något alls...