• MattiasFru

erfarenhet av stödfamilj?

Jag har en väninna som under flera år var stödfamilj åt en liten tjej. Hon kom varannan helg och så träffades dom en gång i veckan och hittade på något. Och jag och min man har länge funderat på att göra något liknande. Vi vill ha barn, men det går inte just nu. Men vi känner båda att det vore roligt att ha någon liten att ta hand om och hitta på saker med ibland. Vi har tänkt boka ett samtal hos socialtjänsten och se vilket behov dom har och om vi ens är lämpliga. men jag undrar om det finns fler som har varit stödfamiljer? Eller om det är någon som har koll på vad som krävs för att bli det?

• Svar på tråden erfarenhet av stödfamilj?
  • Anonym

Erfarenhet? Jo tack jag blev som 6åring våldtagen av den 13åring vi var stödfamilj åt, fast det var kanske inte de erfarenheter du var ute efter?

• MattiasFru
    Anonym skrev 2011-03-28 12:31:55 följande:
    Erfarenhet? Jo tack jag blev som 6åring våldtagen av den 13åring vi var stödfamilj åt, fast det var kanske inte de erfarenheter du var ute efter?
    Oj fy. Ja nej det var inte riktigt sånt jag tänkte på. Men vad hemskt att sånt sker hoppas du fått hjälp med att bearbeta det.
  • morochmer
    Anonym skrev 2011-03-28 12:31:55 följande:
    FruktansvärtRynkar på näsan hoppas du har fått upprättelse och kan gå vidare och njuta av livet.

Ts- Det krävs inte så mycket mer än att ni är en stabil och fungerande familj/ensamstående med tid och utrymme för ett eller flera barn. Men det ingår oftast mer i uppdraget än att hitta på roliga saker.
    Ring idag-behovet är stort!
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-03-29 08:05:11 följande:
    FruktansvärtRynkar på näsan hoppas du har fått upprättelse och kan gå vidare och njuta av livet.

Ts- Det krävs inte så mycket mer än att ni är en stabil och fungerande familj/ensamstående med tid och utrymme för ett eller flera barn. Men det ingår oftast mer i uppdraget än att hitta på roliga saker.
    Ring idag-behovet är stort!
    Och större lär det bli med tanke på dagens samhälle..... =/
  • morochmer
    Anonym skrev 2011-03-29 11:23:38 följande:
    Och större lär det bli med tanke på dagens samhälle..... =/
    Jag tror att det tvärtom kommer att minska.
Svar på tråden erfarenhet av stödfamilj?