• Tirem

Röka - Visa hänsyn

En vän har hamnat i en disskusion med en av hennes grannar...
    (Har skrivit historien somatt det är jag för att det inte ska bli så invecklat)

Bakgrundshistoria

Bor i ett flerfamiljehus sedan 8 år tillbaka. Grannar har kommit och gått men vi har alltid försökt visa hänsyn emot varandra. Vi har gemensamma balkonger i trapphuset där några av oss röker men vi har frågat de andra boende om detta är okej och alla tycker att det är det (så länge vi inte kastar ner fimapr på gården).

Nu har en ny granne flytatt in i huset (våning 3, jag bor på våning 2)
    Jag har alltid rökt på balkongen mellan våningarna 2-3 och denna nya grannen väljer att gå ut på balkongen mellan 5-6. Okej tänkte jag, vill hon gå upp en extra trappa får hon göra detta!

Nu till problemet:
    Grannen ringde på min dörr igår och klagade på att det luktade rök i hennes lägenhet!
    Hon anser att jag, precis som hon, ska gå upp till våning 5 och röka för att hon inte ska få in röken i sin lägenhet! Jag frågade henne om grannarna på våning 6 uppskattar att vi går upp dit så att våning 6 lägenhet luktar rök iställer för att hennes som redan röker gör det.

Vem har rätt:
    Vem anser ni har rätt i denna situation?
    Jag (person 1), som anser att jag inte behöver ta hänsyn till den nya grannen i och med att hon själv röker.
    Hon (person 2), för att hon har rätt itll en rökfri lägenhet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-28 16:32
    OBS
    Det är ingen av ickerökarna som bor i huset som störs av rökningen! Alla är tillfrågade och ingen hade något emot det.

Den person som klagar är själv rökare! Hon väljer själv att ställa sig utanför en annan grannes fönster och röka för att slippa sin egen rök i sin lägenhet! Känns lite som att kasta sten i glashus, klaga på cigarettrök när man själv bolmar friskt utanför någon annans fönster!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Röka - Visa hänsyn
  • Topcom
    Sthlmsparlan skrev 2011-03-28 14:46:52 följande:
    Håller med, om man nödvändigtvis måste röka och ha sig, får man faktiskt ta arslet ur vagnen och gå ut från bostaden, så att ingen annan drabbas, alla har rätt till rökfria lägenheter. Att sluta röka skulle lösa alla problem.. Dessutom är det ofräscht, särskilt om man är förälder.
    Oj, missade det första och såg att du inte är den som röker.. Men strunt samma, ge henne en bunt nikotinplåster i födelsedagspresent:)
  • Anton Chigurh
    Sthlmsparlan skrev 2011-03-28 14:50:56 följande:
    Oj, missade det första och såg att du inte är den som röker.. Men strunt samma, ge henne en bunt nikotinplåster i födelsedagspresent:)
    Skål
    Kill them all and let God sort them out. Arnaud Amalric.
  • Smultron ett

ingen av dem har rätt tycker jag.

Don't you dare criticize what you can-not understand!
  • Cloudy

Båda har fel, ut på en promenad istället för att förpesta tillvaron för andra boende i huset.

• Tirem
    Cloudy skrev 2011-03-28 16:23:01 följande:
    Båda har fel, ut på en promenad istället för att förpesta tillvaron för andra boende i huset.
    Men de andra störs inte! De har inga probelm alls med de röker på balkongerna!

Den enda i huset som störs är grannen om röker!!!
    Hon väljer att gå utanför en annans grannes fönster och röka bara för att hon inte vill ha sin egen rök i sin egen lägenhet... Sen har hon mage på att klaga för att någon röker utanför hennes ruta!

• BymBym

Men det är ju inget problem för de andra i huset, bara för den nya hyresgästen.

• Tirem
    BymBym skrev 2011-03-28 16:29:04 följande:
    Men det är ju inget problem för de andra i huset, bara för den nya hyresgästen.
    Precis.. Och hon klagar på cigarettrök när hon själv bolmar på balkongen..!

• oki

vad skulle hända om en ickerökande granne klagade på röken? Kommer din vän sluta röka på balkongen då?
    Av någon anledning tvivlar jag på det.
    Vill också tillägga att majoriteten av ickerökande faktiskt föredrar att ha rökfritt runt omkring sig men din väns grannar kanske håller tyst för att bevara grannsämjan. Säg till din bolmande vän att sluta vara självisk och att hon ska röka någon annanstans.
    Båda har fel, tycker du borde haft med det som ett alternativ

• Purpurbräcka
    Tirem skrev 2011-03-28 16:26:42 följande:
    Men de andra störs inte! De har inga probelm alls med de röker på balkongerna!

Den enda i huset som störs är grannen om röker!!!
    Hon väljer att gå utanför en annans grannes fönster och röka bara för att hon inte vill ha sin egen rök i sin egen lägenhet... Sen har hon mage på att klaga för att någon röker utanför hennes ruta!
    Om en person (rökare eller ej) störs av att man röker på balkong 2/3 men ingen störs av att man röker på balkong 5/6, så borde väl den senare vara den bästa platsen att röka på?

Eller har jag missförstått något?
  • Tirem
    oki skrev 2011-03-28 16:35:22 följande:
    vad skulle hända om en ickerökande granne klagade på röken? Kommer din vän sluta röka på balkongen då?
    Av någon anledning tvivlar jag på det.
    Vill också tillägga att majoriteten av ickerökande faktiskt föredrar att ha rökfritt runt omkring sig men din väns grannar kanske håller tyst för att bevara grannsämjan. Säg till din bolmande vän att sluta vara självisk och att hon ska röka någon annanstans.
    Båda har fel, tycker du borde haft med det som ett alternativ
    Ja, det tror jag faktiskt att hon skulle göra!

Angående ditt yttrande om majoritet...
    Om man får en direkt fråga om man störs sig på rökningen så svarar man väl för guds skull ja om man gör det! Eller? Alla boende i huset har fått yttra sig och man hade valet att svara anonymt om man föredrog det men det var ingen sin misstyckte till rökningen!

Jag personligen uppskattar inte rökning men jag tycker faktiskt att min vän, i detta fall, försöker via hänsyn.

• Tirem
    Purpurbräcka skrev 2011-03-28 16:37:13 följande:
    Om en person (rökare eller ej) störs av att man röker på balkong 2/3 men ingen störs av att man röker på balkong 5/6, så borde väl den senare vara den bästa platsen att röka på?

Eller har jag missförstått något?
    Ja, kan hålla med dig delvis...

Men, jag tycker fortfarande att det är konstigt att en person som själv röker på balkongen kan med att klaga på en annan rökare!

På den tiden när jag rökte hade jag inte kunnat med att klaga på någon om jag gjort samma sak som de!

• oki

Har grannen barn eller andra i sin lägenhet att ta hänsyn till? Hon kan även ha släkt eller vänner som är astmatiker och som därför inte kan komma och hälsa på om din vän håller på att röka i våningen under.
    Du skriver att du tror att din vän skulle visa hänsyn om någon klagade men första gången det hänt så har hon ju faktiskt inte gjort det.

• Tirem
    oki skrev 2011-03-28 17:03:15 följande:
    Har grannen barn eller andra i sin lägenhet att ta hänsyn till? Hon kan även ha släkt eller vänner som är astmatiker och som därför inte kan komma och hälsa på om din vän håller på att röka i våningen under.
    Du skriver att du tror att din vän skulle visa hänsyn om någon klagade men första gången det hänt så har hon ju faktiskt inte gjort det.
    Nej, grannen är ensamstående. Om han har släkt som är astmatiker vet jag ej...

I just detta fall har hon inte hunnit visa hänsyn då det var igår som grannen sa till och min vän har inte varit hemma sedan dess!

Jag kan förstå att man inte vill ha rök i sin lägenhet men att som rökare, som själv förosakar att en annan granne får rök i sin lägenhet, klaga känns konstigt!  Känns lite som att ställa sig i en rökruta och klaga på röklukten som man själv orsakar

Svar på tråden Röka - Visa hänsyn