• Mamma Bönan

Ni som har barn som ska börja skolan.....

Ni som har barn som ska börja skolan, hur tänker ni kring val av skola?

Är det den närmsta skolan som "vinner" alltid eller har ni tittat på pedagogiken, lärartäthet och andra saker inför valet?

Min son ska börja skolan till hösten och tidigare tänkte vi att att han skulle börja i den närmaste skolan, hade inte hört något dåligt om den.

På senare tid har vi fått reda på att det ska ske en omorganisation, en del lärare kommer att försvinna från skolan. Har även hört från två bekanta, den enes pojk har blivit mobbad, ordentligt. Och från den andra har jag hört att i förskoleklassen sitter man mest och tittar på film och spelar diverse dataspel.

Jag har börjat tveka till den skola som ligger närmast.

Å andra sidan så ska de flesta av hans dagiskompisar och andra kompisar börja i denna skola, skulle det vara rätt att ta honom ifrån den tryggheten?

Jag sliter mitt hår..... och ber er om råd?

• Svar på tråden Ni som har barn som ska börja skolan.....
  • mammaNena

mest är det för att det är närmsta skolan, tror jag. Men även att alla hennes vänner ska börja där. Har själv gått i den skolan för några år sedan (ganska många år sedan ) renoverades för något år sen, så den är jätte fin och fräsch!
    ringde för ett tag sen ett företag som höll på med någon enkät om man kunde tänka sig att välja en privatskola, som ligger då inne i stan (1.5 mil hemifrån, isf 5 km) Jo visst, det skulle jag kunna OM det hade varit fler av hennes vänner som hade tänk välja den skolan! hade inte satt henne där ensam för att JAG ville.

• Linda1976

Vi tar den som ligger närmast, där ska alla hennes förskolekompisar börja och skolan har bra rykte. Jag skulle dessutom inte ha hjärta att sätta henne i en skola där hon inte känner en enda.

Närmast + kompisar avgör. Hade det varit en usel skola så kanske jag tänkt annorlunda. Men det förekommer problem på ALLA skolor, oavsett rykte.  Om jag var du hade jag nog gett skolan en chans iaf - och bildat mig en egen åsikt....  

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Mamma Bönan
    mammaNena skrev 2011-03-28 17:47:39 följande:
    mest är det för att det är närmsta skolan, tror jag. Men även att alla hennes vänner ska börja där. Har själv gått i den skolan för några år sedan (ganska många år sedan ) renoverades för något år sen, så den är jätte fin och fräsch!
    ringde för ett tag sen ett företag som höll på med någon enkät om man kunde tänka sig att välja en privatskola, som ligger då inne i stan (1.5 mil hemifrån, isf 5 km) Jo visst, det skulle jag kunna OM det hade varit fler av hennes vänner som hade tänk välja den skolan! hade inte satt henne där ensam för att JAG ville.
    Tänker mycket på det där med vännerna, det kanske är det bästa för honom att få börja skolan ihop med sina kompisar.
    Linda1976 skrev 2011-03-28 17:51:40 följande:
    Vi tar den som ligger närmast, där ska alla hennes förskolekompisar börja och skolan har bra rykte. Jag skulle dessutom inte ha hjärta att sätta henne i en skola där hon inte känner en enda.

Närmast + kompisar avgör. Hade det varit en usel skola så kanske jag tänkt annorlunda. Men det förekommer problem på ALLA skolor, oavsett rykte.  Om jag var du hade jag nog gett skolan en chans iaf - och bildat mig en egen åsikt....  
    Måste försöka att bortse från ryktena, från de två föräldrarna som kommit med uppgifterna, precis som du skriver sa också våran förskolepersonal; att problem finns på alla skolor....

Det som får mig att tveka mest är nog omorganisationen, nedskärning på personal i en skola som ligger i ett "vanligt svensson område", det finns alltså alla vanliga problem och glädjeämnen som brukar finnas, missbruk, låg utbildningsnivå på föräldrar (en del kan varken tala eller skriva på svenska språket), ekonomiska och sociala problem tycker jag inte verkar så smart. Redan innan nedskärningarna kom på tal så hade skolan problem att klara målen i skolan.
  • Tant Green

Vi valde inte den närmaste eftersom jag inte hört någon säga något positivt om den (tvärtom, de jag vet som haft sina barn där i F-klass har tagit dem därifrån innan de börjat 1:an).

Sen fanns det två andra att välja på i närheten: en som ska vara helt ok och där ett par barn från dagis ska gå (inte hennes närmaste kompisar, de ska gå i andra skolor), och en som ska vara jättebra men där hon inte känner någon. Vi valde den senare. Hade hennes kompisar gått i den andra hade det förmodligen blivit den, men eftersom alla ändå sprids ut så tyckte vi inte att det hade så stor betydelse. De har så lätt att få nya kompisar i den åldern.

• Mamma Bönan
    Tant Green skrev 2011-03-28 19:45:00 följande:
    Vi valde inte den närmaste eftersom jag inte hört någon säga något positivt om den (tvärtom, de jag vet som haft sina barn där i F-klass har tagit dem därifrån innan de börjat 1:an).

Sen fanns det två andra att välja på i närheten: en som ska vara helt ok och där ett par barn från dagis ska gå (inte hennes närmaste kompisar, de ska gå i andra skolor), och en som ska vara jättebra men där hon inte känner någon. Vi valde den senare. Hade hennes kompisar gått i den andra hade det förmodligen blivit den, men eftersom alla ändå sprids ut så tyckte vi inte att det hade så stor betydelse. De har så lätt att få nya kompisar i den åldern.
    Vad jag vet så har vår närmaste skola fungerat ok, men detta är ju innan nedskärningen, de ska skära ner 4 av 10 personal på skolan och det är därför jag är lite orolig, hur det ska fungera då.

Vad vi vet är det ingen från hans dagis som ska börja i den andra skolan vi funderar på, men har inte pratat med alla än. Tror ju också att de har lätt att få nya kompisar när de är såpass små, men om vi frågar honom så säger han att han är jätteglad för att hans bästis på dagis ska börja skola med honom :( känns ju sådär att skilja dem åt då.

Jag har mailat rektorn och väntar nu på svar om hur verksamheten kommer att bedrivas när 4 av 10 personal skall flytta till andra skolor pga resursfördelning som det så fint kallas.
  • m med tre stjärnor

Vi har valt en skola inne i stan.
    Den skolan hon hör till är hemsk och den hennes systrar går på är förvisso jättebra men den ligger så illa till.
    Vi vill också flytta till området nya skolan ligger i och det är nära mitt jobb.
    Vi tyckte det var rätt läge nu, två flickor byter stadie och den tredje är übersocial så henne är jag inte så orolig för;)

• Mafivi

Jag tycker tryggheten är viktig, att dom får fortsätta gå med sina förskolekompisar. Vi valde den närmsta skolan just för kompisarna och tryggheten att veta vilka dom andra föräldrarna är.  Problem finns på alla skolor, både dom kommunala o friskolorna (fast friskolorna gör mer för att tysta ner sina)
    Det viktiga är vad skolan gör för att lösa problemen.
    Det är alltid jobbigt att välja skola, det går alltid en massa rykten  och man vet inte vilka man ska tro på.
    Lycka till!

• oki

Var passar min sexåring in? Hon har ju inga vänner och pratar bara engelska, det viktigaste för mig är att skolan kan hantera tvåspråkiga barn där hon börjar.
    Jag vill ju gärna att hon får en massa vänner också så att hon inte blir så blyg

• Apolline

Det är några år kvar tills vår son ska börja skolan. Men vi kommer inte välja den närmaste, utan den bästa (inom rimligt avstånd). Jag tycker bra utbildning är viktigt, och de tillbringar såpass mycket tid i skolan, så jag vill att det ska vara hög kvalité, tryggt och trivsamt.
    Och vänner får man ju i skolan, man måste inte ha dem med sig innan..

• Shirin85

Vi ska välja också välja skola och den som ligger närmast verkar vara bra.
    Ska på "möte" i klassrummet med alla barnen som ska börja i hennes klass i förskolan om ca en månad, ska bli jätteintressant att se vilka barn det är, om det finns några tvåspråkiga och börja leta ut vänner till henne.
    Hon känner inga där sen innan förutom två barn från gården, hon har aldrig gått på dagis så förskolan blir nytt för henne, men jag tror det blir braGlad
    Klart man hoppas att allt ska bli bra, med starka lärare som kan styra klassen, att dom lär sig på dagarna och en ordnad verksamhet där barnet trivs osv, ingen möjlighet att besöka skolan innan du bestämmer dig kanske?

• Tuffen

Val? Här får man inte välja ö h t.

• Linda1976
    Tuffen skrev 2011-04-10 19:53:19 följande:
    Val? Här får man inte välja ö h t.
    I vilket land bor du?
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Sveasson

Vår närmska skola hör till de sämsta i Sverige så nej, han kommer inte att gå i den närmsta skolan. Han kommer att börja på en skola en bit från oss och nej, han kommer inte känna en enda på den skolan men jag hoppas och tror att det ska gå bra ändå.

• Noran

Jag kollade när jag flyttade hit att närmsta skolan verkar bra.

Svar på tråden Ni som har barn som ska börja skolan.....