• holly03

Ni som jobbar med barn, hur svårt är det att få havandeskapspenning??

Hej!

Jag tänker ansöka om havandeskapspenning och jobbar på förskola med 1-3 åringar...

Har fått karpaltunnelsyndrom i båda handlederna och har en början till foglossning...känner att det inte riktigt funkar med alla på- och avklädningar som man har i mitt jobb...och även blöjbyten! 

Vad ska man trycka på i ansökningen för att vara säker på att bli beviljad?

• Svar på tråden Ni som jobbar med barn, hur svårt är det att få havandeskapspenning??
  • carbe

För mig var det inga problem att få hp. Foglossning. Man ska beskriva hur en dag ser ut. Tryck på lyft- upp/ner från skötbord och stolar. Risk för " arga/ ledsna barn som sparkar/ slåss. Av/ påklädning. Ner/upp från golv vilket är svårt med foglossning. Promenader/ lek gör ont/ svårt/jobbigt.

• holly03
    carbe skrev 2011-03-28 23:15:29 följande:
    För mig var det inga problem att få hp. Foglossning. Man ska beskriva hur en dag ser ut. Tryck på lyft- upp/ner från skötbord och stolar. Risk för " arga/ ledsna barn som sparkar/ slåss. Av/ påklädning. Ner/upp från golv vilket är svårt med foglossning. Promenader/ lek gör ont/ svårt/jobbigt.
    Tack för tipsen! Allt detta är ju det som jag har problem med!!! 
  • snorkan

för mig var det heller inga problem, bara att söka, jag jobbar natt inom äldrevården, tunga lyft, långa pass och ibland aggresiva vårdtagare

• Buster

Fick brev idag att jag fått beviljat hel graviditetspenning, vilken lättnad. : )
    Jobbar också med 1-3 åringar, har både foglossning och prematura sammandragningar,
    och de skrev att de tagit hänsyn till mina "särskilda besvär".

Jag beskrev en hel arbetsdag och t ex alla situationer som kräver lyft (antal kilo),
    alla gånger jag måste böja mig/sätta mig på golvet/lågt, alla stressande situationer
    och lyfte också fram att det inte är möjligt för mina kollegor att ta över allt detta.
    Även min chef skrev detta fast mer kortfattat.

Svar på tråden Ni som jobbar med barn, hur svårt är det att få havandeskapspenning??