• Tuffla

Hur få barn att bajsa i potta/toalett? Tips?

Min pojke på snart 3 år har kissat på pottan ett tag och går även blöjfri på dagis. Men han vill inte bajsa på pottan. Har bajsat nån gång men får panik och vill ha blöja. Han brukar vara snabb och bajsa innan morgonblöjan har tagits av.

Nån som har tips på hur jag kan få honom att bajsa på toaletten/pottan?

• Svar på tråden Hur få barn att bajsa i potta/toalett? Tips?
  • Saaaraa

När vi flyttade slutade dottern att bajsa i toaletten(då var hon strax över 2).
    Försökte allt! Övertala, muta och låte henne hållas. Till slut så blev hon så fixerad att hon gallskrek om blöja i panik när hon var bajsnödig. Eftersom att man tyckte synd om henne så fick hon en blöja.

Till slut gömde jag blöjorna på ett annat ställe än det vanliga, och sa att hon fick testa att bajsa i toaltetten - och så skulle vi gå och köpa nya blöjor sen eftersom att de andra var "slut". I början grät hon och var nervös, men eftersom att vi gjorde det till en jättegrej och apploderade samt vinkade hejdå till bajset när vi spolade(det var superviktigt!) så tyckte hon ganska snabbt att det var kul. Nästa dag var blöjorna "slut" och även dagen därpå.. efter några dagar så frågade hon inte ens om det när hon ville bajsa.

Morgonblöjan hade vi också problem med, men jag fick vara snabb att ta bort den så fort hon vaknat för att hon inte skulle bajsa där.

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • Tuffla

Jag har också tänkt på det där med blöjorna. Grejen är att vi har en son till och han måste ha blöjor så han vet att det finns blöjor hemma :/

• Saaaraa
    Tuffla skrev 2011-03-29 13:08:59 följande:
    Jag har också tänkt på det där med blöjorna. Grejen är att vi har en son till och han måste ha blöjor så han vet att det finns blöjor hemma :/
    Har de samma storlek? Vi hade också ett till blöjbarn men då var det bara fel storlek i blöja.. hon ville testa någon gång men de pasade givetvis inte(tog i lite och det gick veeeerkligen inte att stänga - trots att det säkert hade gått). Sa att vi ska köpa blöjor som är i hennes storlek istället...
    M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • Tuffla

Ja de använder samma storlek...

Men får prova att luras lite kanske..

Svar på tråden Hur få barn att bajsa i potta/toalett? Tips?