• Ms M

Ni som har 4-åringar.... Eller äldre..

Vad för stol har dom i bilen??

Åker dom bakåt eller framåt?  När ska eller när bytte ni till bältesstol istället?

Vi har en pojk på 7 mån och en flicka som blir 4 i juli. Dottern åker i bilstol nr 2 och åker framåt för hon kräks när hon åker bakåt. Lilleman ska ha stol nr2 nu o vi tvekar på om han ska få dotterns stol o hon ska få en bältesstol.

Hon åker nu i en Brio Zento o han kommer naturligtvis åka bakåt.

Är det någon skillnad på säkerheten på att åka framåt i stol nr2 och att åka i en bältesstol?

• Svar på tråden Ni som har 4-åringar.... Eller äldre..
  • tinis77

Min 5½åring åker bakåt fortfarande. När det är dax att vända framåt får han en bältesstol.
    Det är bättre med en bältesstol än en framåtvänd kombistol, så ge zenton till lillebror och köp en bältesstol till dottern.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • 071001

Siri 4 år har fått vända på sig och sitter i en bältesstol numera.

• LoppanL

Vår tjej blev 4 i januari och hon åker bakåtvänt fortfarande. Jag hoppas att hon kan åka bakåtvänt tills hon är minst 5, måste kolla om huvudstödet kan höjas ett hack till, då borde det inte vara något problem. När hon ska åka framåt kommer vi att köpa en bältesstol, då jag förstått att den typen vi har nu (som funkar framåtvänd också) inte är bra att ha framåtvänd, då den blir för tung vid en krock, och barnet får för stort tryck på sig..

• Miltons Mamma

Sonen åker fortfarande bakåtvänd. Han blev fyra i januari.
    Han kommer att få en bältesstol när han vänds framåt då jag hört att den han har nu kan vara framåtvänd med men att den är så tung och att trycket vid en krock blir onödigt stort.
    Min son har väl ca 6 månader kvar att kunna sitta bakåtvänd han lär skjuta iväg i längd i sommar.

• Ms M

Tack för svar... Det får bli en bältesstol till henne nu då...

• Återkommande gäst

Vår 5,5-åring åker fortfarande bakåtvänt. När det är dags att vända kommer vi köpa en bältesstol.

• Cecci78

Jag har en Brio Zento o den skulle jag inte rekommendera att ha framåt, den väger ju hur mycket som helst, den vikten i ryggen vid en krock borde vara förödande (enligt mig). NTF avråder oxå från att ha kombistolar framåt.

Jag har en 6-åring på 122 cm o han sitter bakåt i en Britax Two Way, den största bakåtvända stolen och den jag skulle rekommendera till din 4-åring. Jag personligen tycker 4 år är alldeles för tidigt att vända framåt. Har oxå haft ett mycket åksjukt barn men det växte bort vid 4½ år trots att han fortfrande satt bakåt, han har nu inte kräkts på 2 år i bilen trots bakåtvänt åkande.

http://www.ntf.se/konsument/fraga3924.asp?katid=1

• Queen Of Darkness

Min 4åring (hon fyller 4 om mindre än 2 veckor) åker bakåtvänt och kommer göra så länge till. När det blir dags att vända får hon en bältesstol vilket är bäst.

♥ Amanda, Isabella & MiniMe ♥
  • cicci85

MIn äldsta åkte bakåt tills han va 5 år och vägde 25 kg. Kommer bli samma för lillebror. Jag skulle inte använda en kombistol framåtvänt utan köper en bältesstol när dte är dags att vända.
    Vi har Britax KidPLus, är ganska nöjd med den men tycker den är trång, sonen får inte plats i den. Var och kollade på ny och i BeSafe IziUp satt han mycket bättre. Även i Britax adventure men den kändes väldigt klen i jämförelse...

• Linastrumpan

Min dotter fyllde 5år i jan. Hon åker bakåtvänd i en Britax Two Way och kommer att göra det tills den är urvuxen. Då komer jag att köpa en bältesstol. Hon åker bakåt för att det är mycket säkrare än framåt och stolen hon har är visserligen godkänd att ha framåt men en bältesstol är bättre av de skäl som redan är nämnda.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Dr Mupp

Bältestol är säkrare än kombistol framåt.

Vår 4 åring åker självklart bakåt. Vår 7 åring har vuxit ur bakåtvända på vikten och vår 6 åring på längden (lång överkropp till sina ca 122 cm) så de sitetr i bältestolar framåt.

1 åringen åker också bakåt.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Tinnys

Man ska inte ha en sån tung stol frammåtvänd, gör mer skada än nytta vid krock. Byt till bältesstol på en gång.

• pigglet

Barnen åker bakåtvända tills de är 5 år. Sitter i ActaGraco (duoflex?) eller något sådant...

När de vänds framåt är det bältesstol som gäller. Bättre och säkrare än en "bakåtvänd" stol som vänts framåt. Den är dels för tung, och dels har den för dålig styrning av bilens bälte, som inte ligger rätt mot kroppen.

Svar på tråden Ni som har 4-åringar.... Eller äldre..