poirot skrev 2011-03-30 06:34:00 följande:
Kön och personlighet är precis lika viktiga för att jag ska bli attraherad, en partner handlar ju inte bara om att man ska leva ihop och vara kompatibel utan om att man ska attraheras fysiskt och det gör jag av män. När det handlar om barn däremot så planerar jag ju liksom inte att ha sex med dem så där spelar könet mindre roll.
Jag tror att min hetrosexualitet är till stor del inlärd, sex handlar ju inte bara om fortplantning utan om att vara social.
Jag tror (helt utan belägg) att vi befinner oss på en flytande skala av hetrosexualitet och att de som är enbart hetrosexuella egentligen är lika många som de som är enbart homosexuella. Den tanken har jag mer och mer tänkt på, om det mellan helt hetrosexuell och helt homosexuell finns en hel rad av olika sexualiteter. Någon nämnde hobbybisexuell tex.
Och att ju öppnare och mer tolerant samhället blir så öppnas också möjligheten för många bla i min ålder (45-55) att prova saker man aldrig tordats förrut. Just för att den sk. normen funnits.
Och då menar jag sex utan fortplantning.
När det gäller val av partner och den instinkten att fortplanta sej så tror jag fortfarande att det ligger mycket biologiskt bakom. Kvinnor känner sina biologiska klockor ticka. Bygga bo åldern brukar jag kalla det. Och då letar man efter en man. Väldigt generaliserande skrivet nu såklart.
Varför det fortfarande är så idag att de flesta väljer partner av motsatt kön är ju baserat av detta som normen säger. Det accepterade. Och det faktum att största delen är mer på den heterosexuella delen av "skalan".
Men alldeles säkert kommer detta att ändras när man ser ytterligare 20-30 år framåt. Jag skulle tro att det har ett samband med att idag så ser man lite reaktionära åsikter komma fram. Tänker på att TS fick frågan om hon ville "omvända alla till homos" Så rädslan finns.
Själv så har jag levt mamma-pappa-barn-liv. Numera är jag människa mer än kvinna, maka och mor. Mina vänner är i alla olika åldrar från 25-65. Många av mina allra bästa och närmaste vänner är män. Jag ser på mej själv som heterosexuell men blivit förälskad i 2 kvinnor i mitt liv.
Jag är glad att jag inte sitter kvar med mina fördomar och lever med skygglappar längre.
Angående barn och kön, så har jag svårt att tänka mej in i att önska ett kön, utan jag har alltid önskat mej ett barn.
Sökandet av partner har jag passionen och att den ska övergå till kärlek. Det ska säga klick.