• beautiful disaster

Studera trots bebis i magen?

Ja, precis som rubriken lyder.. Funkar det att studera och vara gravid?
    Jag har sökt en Sjuksköterskeutbildning till hösten på distans,
    förhoppningsvis kommer jag att vänta smått då.

Är det någon som vet hur det fungerar med praktik och sådant, då jag
    förhoppningsvis kommer fortsätta utbildningen trots bebis?

Hur har alla ni andra gjort? 

• Svar på tråden Studera trots bebis i magen?
  • MammaTillOliver

jag pluggade till uska under graviditeten och jag mådde bra. det beror på hur du mår. mår du bra så kör på :)

Oliver 24/1-2011
  • Safireee

Jag pluggade hela min första graviditet och det funkade bra. Tyckte det var bättre än nu när jag jobbar. Det var skönt att kunna vara ganska flexibel med tiderna t ex. Pluggade även första tre månaderna med dottern. Hon sov mest i början så det funkade bra. Det var på distans. 

Men sen när bebisar börjar bli mer vakna så kan det nog vara väldigt svårt att fortsätta plugga om man inte har hjälp av den andra föräldern (eller förskola). Men det är självklart olika för hur barnen är och hur mycket tid studierna tar (om man t ex pluggar på kvällarna eller bara när barnet sover så funkar det säkert fint!).  

Lycka till!

• Safireee

Jag är ju inte expert på det här men jag har svårt att tro att du kan ta med en bebis när du ska göra praktik. Då ska du ju fungera ungefär som en vanlig anställd och måste ha full fokus på vad du sysslar med (patienter, utrustning och liknande antar jag). Sedan är det bara under de första månaderna som det fungerar att bära runt på bebis mest hela tiden (t ex i sjal). Efter halvåret kommer bebisen vilja klättra runt och är vaken mest hela tiden förutom kanske två sovpass per dag. 

Själv har jag inte gjort någon praktik för det ingick inte i min utbildning. Jag har bara pluggat hemifrån med bebis (och det var riktigt sjukt tråkigt att spendera de första månaderna så, skulle rekommendera att man är hemma på heltid när bebisen är liten!).  Men som gravid funkade det finfint med studier!

Lycka till! 

• Danitra
    beautiful disaster skrev 2011-04-04 16:09:51 följande:
    Hur har fungerat med praktik för er? Har det gått bra trots ammande bebis?
    Beror ju på hur ofta bebisen ammas, det kan ju vara smart att se till att han/hon tar flaska och ersättning så pappan kan mata när du är på praktik annars.
  • Lindybelindy

men kan man börja plugga, ta ett uppehåll under förlossningen och fortsätta sen? för jag är i nästan samma situation. Har skickat in och ska börja på en undersköterskautbildning till Januari. Men nu ska jag ha barn och bebisen är planerad att komma till slutet av maj. Då kanske det är smartare att söka till hösten 2012 istället..

• Lin80

Jag läser till tandsköterska och är gravid. Tycker det funkar super. Bebis är beräknad till slutet på nov, har nyss varit ute på en två-veckors praktik och tyckte det gick jättebra.

Den här terminen kommer jag att slutföra, och min plan från början var att fortsätta även efter bebisen föds, men jag har tänkt om och gör ett studieuppehåll istället. Det känns för splittrat annars. Och som sagt, de första månaderna går det säkert bra men de blir ju mer och mer rörliga de små.

Lycka till!

• Lindybelindy
    Lin80 skrev 2011-10-20 20:27:16 följande:
    Jag läser till tandsköterska och är gravid. Tycker det funkar super. Bebis är beräknad till slutet på nov, har nyss varit ute på en två-veckors praktik och tyckte det gick jättebra.

Den här terminen kommer jag att slutföra, och min plan från början var att fortsätta även efter bebisen föds, men jag har tänkt om och gör ett studieuppehåll istället. Det känns för splittrat annars. Och som sagt, de första månaderna går det säkert bra men de blir ju mer och mer rörliga de små.

Lycka till!
    Ja men då kan jag ju köra på nu :) men hur funkar det med studieuppehåll då? kan man ta det bara sådär mitt i en kurs eller vad man säger.. sen vill man ju kunna engagera sig lite i bebisen när den har kommit och inte behöva stressa med massa plugg på en gång.
  • Gossow

Hallå!!

i februari ska jag ha mitt tredje barn på 3,5 år och jag har pluggat under dess år.
    Med första barnet tog jag ett studieuppehåll och med andra barnet fortsatte jag plugga eller hade min praktik då.

Som ovanstående säger så är det svårt att ha med sig bäbisen på en praktikplats men givetvis borde du få amningspauser om du vill/ har möjlighet till detta. annars blir bröstpumpen din bästa vän föutsatt att du kan pumpa :). Jag hade en otroligt svår tid på min praktik då jag bara var hemma i 2 veckor och sedan tog pappan över och var hemma. jag hade inte alls återhämtat mig från förlossningen och jag var så sjukt trött då jag ammade nattetid. Mitt bästa råd är beroende på hur gammal bäbisen är, är att ta ett studie uppehåll och det kan du ta när som helst oavsett om du så skulle vara mitt i en kurs. min studievägledare sa iaf till mig att dom i ett sådant läge inte kan neka ett uppehåll.

Universiteten eller iaf mitt Umeå universitet har varit helt guld att ha att göra med just i dessa frågor och är väldigt samarbetsvilliga om man hamnar efter eller behöver lägga upp studierna på ett litet annorlunda sätt för att orka.

Ingenting är omöjligt så kör på och gör som du känner, behöver du ett uppehåll så ta ett annars kör på om du känner att du har orken!!

• morsa83

Måste fråga. Om man pluggar på distans, säg halvtid när man fått barn. Kan man bara ta ut föräldrapenning då, eller tar man hälften, hälften. Funkar det??

• ako75

Först så tolkade jag din fråga om du kunde plugga och vara GRAVID och det ska ju inte vara några problem, förutsatt att du inte får några riktigt jobbiga grav krämpor. Jag har mått bra båda mina grav, så för mig har det inte varit något problem att jobba etc.

Att däremot plugga heltid  med ett nyfött barn som ammas tror jag är mycket tufft, och om du dessutom ska på praktik till sjukhus/vårdhem e d med en så liten med dig blir det inte bara orpaktiskt - det är dessutom en onödig risk att utsätta barnet för smitta. Om du inte kan tänka dig att göra avbrott i studierna tror jag att du får lära barnet att ta flaska omgående och att pappan i stället tar första delen av föräldraledigheten, vilket ju är fullt möjligt.

Lycka till!

• ToKar

jag är gravid nu och ska föda i sommar. Har precis börjat ett treårigt program. För enkelhetens skull tänker jag ta studieuppehåll i ett år. Barnet kommer skolas in en månad innan jag börjar plugga andra året. Jag tror det kommer funka iaf :) däremot har jag nästan uteslutit att fortsätta plugga med en liten bebis. När sonen var bebis så började jag plugga på distans...  Jag tyckte det var svårt att fokusera på skolan när jag hade en bebis att tänka på..

Svar på tråden Studera trots bebis i magen?