• Eliin80

Ökade kräkningar hos 7-månaders

Min dotter var en kräkbebis från start. För ca 1 månad sedan slutade hos nästan kräkas och det höll väl i sig i kanske 2 veckor. Men nu kräks hon massor! Mer än hon någonsin gjort.

Kan det vara något allvarligt fel på henne? Kan tillägga att hon äter laktosfri kost då hon verkade få sekundär laktosintolerans efter en jobbig kräksjuka (hon har dock ätit denna kost i 2 månader, så det är inte den som ger ökade kräkningar).

Vi har inte ändrat på något i hennes kost, och efter varje gång hon ätit får hon sitta i babysittern i ca en halvtimme (eller så bär jag henne upprätt i famnen), men hon kräks ändå. Ibland kräks hon 5 minuter efter att hon ätit, ibland 3 timmar...

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • Svar på tråden Ökade kräkningar hos 7-månaders
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att barn kräks mer eller mindre är inte ovanligt. Det kan bero på olika faktorer men mår barnet bra i övrigt, det vill säga växer/utvecklas väl och inte är påverkade av sina kräkningar, så avvaktar man ofta tills barnet börjat gå.
    Naturligtvis bör man utesluta att det inte finns en bakomliggande orsak (infektion, allergi eller dylikt) som behöver behandlas. Finns det däremot inga sådana tecken, är det troligen så att när barnet lärt sig gå, stärks magmuskulaturen och kräkningarna försvinner.

Att din dotter plötsligt börjat kräkas mer kanske kan förklaras med att hon blivit äldre, mer rörlig. Men som sagt, utifrån hur hon mår och så vidare bör man ta ställning till om det finns någon annan förklaring.

Jag rekommenderar att du återigen pratar med sköterskan på BVC, så att hon kan bedöma vad det kan röra sig om.

MVH Christine

• Eliin80

Tack för svaret! Funderar lite på om jag kanske ska ge henne lite mindre portioner? Hon är glad i mat och äter gärna minst 1.5 port gröt till frukost. Känns inte kul att neka henne mat, men det kanske kan få henne att kräkas lite mindre?

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • BVC Sköterskan

Hej igen!

Att erbjuda henne mindre mat oftare låter som ett bra förslag. Prova det under några dagar och se om det blir någon skillnad Solig

/Christine

Svar på tråden Ökade kräkningar hos 7-månaders