• Äldre 30 Mar 19:40
    17467 visningar
    30 svar
    30
    17467

    Tjock, trött och långsam. En fråga om sköldkörtelproblem.

    Jo det är såhär. Jag har sökt dietist eftersom jag under några år har gått upp 18 (!) kg i vikt utan någon egentlig anledning. Förr var jag smal, men sedan började magen svullna och jag ser ständigt gravid ut, typ 4-5 månaden och får ofta pikar om detta från folk som "grattar till bebisen" (ja, jättekul, när man inte är gravid längre). Hursomhelst, mitt THS var: 
    2008: 0,7
    2009: 0,8
    2011: 1,3

    Min läkare säger att hon absolut inte kan ordinera Levaxin eftersom mitt TSH värde ligger inom normalvärdet.
    Det gjorde det på min mamma också, men efter besök hos endokrinolog får hon nu otroliga 350 mg Levaxin och mår bra och magsvullnaden är borta. Visst måste man ibland komplettera med fler prover för att kunna säga säkert att man inte har för låg ämnesomsättning?
    Någon som har erfarenhet av detta? Jag är så less på att vara orkeslös, tjock och dödstrött. Har på sista tiden fått ont i leder, ögonen känns torra och blodtrycket är förhöjt. Är frisk för övrigt, men "något" är fel, det känner jag ju.
    Jag går ju hos dietist, äter bra kost och motionerar. Ändå går jag inte ner i vikt. Om någon har efrafenhet av detta och vet vilka fler prover jag kan be om. Snälla skriv ett par rader! Tacksam för svar:0)

  • Svar på tråden Tjock, trött och långsam. En fråga om sköldkörtelproblem.
  • Probab­ly the best in the
    Äldre 30 Mar 21:04
    #11

    Jag har testat ett preparat som är ett naturmedel, Porcine. Torkad svinsköldkörtel fast det räknas inte som läkemedel, men ja, ska vara lite samma sak som Amor Tyroid och liknande. Vet inte vad AT kostar men man måste få en licens godkännd och det är väl det stora problemet, att hitta en doktor som vill ansöka. Iom att jag fick Liothyorin så blev jag psykiskt sett mkt bättre, PMS en försvann, jag mådde himla gott, men fysiska symtom kvarstod.
    Men läs på och byt doktor tills ni hittar nån som lyssnar.

  • EnFisP­åTväre­n
    Äldre 30 Mar 21:05
    #12

    När ni säger att ni är trötta - innebär det sovtrötta eller mer slut på ett sätt som man inte kan sova bort?

  • Probab­ly the best in the
    Äldre 30 Mar 21:07
    #13
    EnFisPåTvären skrev 2011-03-30 21:05:16 följande:
    När ni säger att ni är trötta - innebär det sovtrötta eller mer slut på ett sätt som man inte kan sova bort?
    Trötthet som inte går att sova bort, man befinner sig som i en glasbubbla. Man VILL göra så mkt men det går inte att framkalla energin till att orka göra det.
  • Äldre 30 Mar 21:18
    #14
    EnFisPåTvären skrev 2011-03-30 21:05:16 följande:
    När ni säger att ni är trötta - innebär det sovtrötta eller mer slut på ett sätt som man inte kan sova bort?
    Det går inte att sova bort den. Man är som i en bubbla av trötthet. Man vill så mycket och jag bröjar ju ofta men orkar helt enkelt inte göra klart.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • EnFisP­åTväre­n
    Äldre 30 Mar 21:20
    #15

    Jag är mer helt slut i kroppen. Och i huvudet. Kan sitta stirrandes framför mig. Men jag sover inte mer än tidigare och blir heller inte sovatrött när jag blir slut. Stämmer det in på er då?

  • Äldre 30 Mar 21:24
    #16
    EnFisPåTvären skrev 2011-03-30 21:20:07 följande:
    Jag är mer helt slut i kroppen. Och i huvudet. Kan sitta stirrandes framför mig. Men jag sover inte mer än tidigare och blir heller inte sovatrött när jag blir slut. Stämmer det in på er då?
    Jag är så trött att jag förösker sova bort det. Sover betydliget mer än vad som är normalt för mig. Förr sov ajg 6-8 timmar per natt. Nu sover jag 10-14. När jag är vaken sitter jag mest. Orkar inget annat.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Äldre 30 Mar 21:33
    #17
    EnFisPåTvären skrev 2011-03-30 21:05:16 följande:
    När ni säger att ni är trötta - innebär det sovtrötta eller mer slut på ett sätt som man inte kan sova bort?
    Jag är trött så att jag skulle kunna sova dygnet runt, men med 4 barn så går det ju inte. Kan däremot somna vartsomhelst. Vill göra så mycket, men kan inte få energin att ta mig för det. Jag TVINGAR mig till träning och att umgås med kompisar. Lusten är helt borta, både livslust och sexlust. Jag är inte deprimerad, trodde först att det var utbrändhet, men vet nu att det är någonting annat i o m att jag trots normalt kaloriintag och motion ändå inte kan komma ner i vikt. Svullnaden är enorm, torr hud, torra ögon, tung i kroppen och allmänt BLÄ!!!. Det värsta är inte att vara tjock, det är som sagt den oändliga tröttheten. Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att jag hade cancer i hela kroppen eller led av järnbrist. Tröttheten är enorm *Zzzzz Zzzzzzzzz*
  • Äldre 30 Mar 21:35
    #18
    Probably the best in the skrev 2011-03-30 21:04:23 följande:
    Jag har testat ett preparat som är ett naturmedel, Porcine. Torkad svinsköldkörtel fast det räknas inte som läkemedel, men ja, ska vara lite samma sak som Amor Tyroid och liknande. Vet inte vad AT kostar men man måste få en licens godkännd och det är väl det stora problemet, att hitta en doktor som vill ansöka. Iom att jag fick Liothyorin så blev jag psykiskt sett mkt bättre, PMS en försvann, jag mådde himla gott, men fysiska symtom kvarstod.
    Men läs på och byt doktor tills ni hittar nån som lyssnar.
    PMS ja, det har jag ALLVARLIGA problem med. Det hade jag inte innan symptomen på sköldkörtelrubbningen kom. Jag fick PMS samtidigt som jag började bli tjock och trött. Tack för dina tips, dom uppskattas!
  • nattsy­ster
    Äldre 30 Mar 21:39
    #19

    Har du kollat om du har B12-brist? Förklarar inte viktuppgången men tröttheten

  • Äldre 31 Mar 16:54
    #20
    modesty74 skrev 2011-03-30 21:33:17 följande:
    Jag är trött så att jag skulle kunna sova dygnet runt, men med 4 barn så går det ju inte. Kan däremot somna vartsomhelst. Vill göra så mycket, men kan inte få energin att ta mig för det. Jag TVINGAR mig till träning och att umgås med kompisar. Lusten är helt borta, både livslust och sexlust. Jag är inte deprimerad, trodde först att det var utbrändhet, men vet nu att det är någonting annat i o m att jag trots normalt kaloriintag och motion ändå inte kan komma ner i vikt. Svullnaden är enorm, torr hud, torra ögon, tung i kroppen och allmänt BLÄ!!!. Det värsta är inte att vara tjock, det är som sagt den oändliga tröttheten. Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att jag hade cancer i hela kroppen eller led av järnbrist. Tröttheten är enorm *Zzzzz Zzzzzzzzz*
    Be läkaren kolla om du har svamp (candida) i kroppen. Kan ge samma symptom som sköldkörtelproblem, tex. trötthet, torra ögon, ont i leder, torr hud. Har du det kan du inte gå ner i vikt eftersom svampen binder vatten.  Vattnet trycker på lederna och man får därmed ont i leder.
  • Probab­ly the best in the
    Äldre 31 Mar 16:56
    #21
    Brittan skrev 2011-03-31 16:54:04 följande:
    Be läkaren kolla om du har svamp (candida) i kroppen. Kan ge samma symptom som sköldkörtelproblem, tex. trötthet, torra ögon, ont i leder, torr hud. Har du det kan du inte gå ner i vikt eftersom svampen binder vatten.  Vattnet trycker på lederna och man får därmed ont i leder.
    Finns det nåt specifikt prov för detta? Behöver man inte ha tydliga symtom, som ex svamp underlivet? Min tunga är lite diffus...börja svida igen och jag har en del beläggning.
    Antar att behandlingen är uteslutande av kolhydrater och socker och en massa annat. Har läst lite. Iof drar jag ner rejält på kolhydraterna och mår lite bättre då.
  • EnFisP­åTväre­n
    Äldre 31 Mar 16:59
    #22
    Dr Mupp skrev 2011-03-30 21:24:08 följande:
    Jag är så trött att jag förösker sova bort det. Sover betydliget mer än vad som är normalt för mig. Förr sov ajg 6-8 timmar per natt. Nu sover jag 10-14. När jag är vaken sitter jag mest. Orkar inget annat.
    modesty74 skrev 2011-03-30 21:33:17 följande:
    Jag är trött så att jag skulle kunna sova dygnet runt, men med 4 barn så går det ju inte. Kan däremot somna vartsomhelst. Vill göra så mycket, men kan inte få energin att ta mig för det. Jag TVINGAR mig till träning och att umgås med kompisar. Lusten är helt borta, både livslust och sexlust. Jag är inte deprimerad, trodde först att det var utbrändhet, men vet nu att det är någonting annat i o m att jag trots normalt kaloriintag och motion ändå inte kan komma ner i vikt. Svullnaden är enorm, torr hud, torra ögon, tung i kroppen och allmänt BLÄ!!!. Det värsta är inte att vara tjock, det är som sagt den oändliga tröttheten. Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att jag hade cancer i hela kroppen eller led av järnbrist. Tröttheten är enorm *Zzzzz Zzzzzzzzz*
    Låter som att ni trots allt har en annan trötthet. Jag är slut i kroppen och i huvudet, men inte på ett sätt som gör att jag vill sova. Dock stämmer väldigt mycket annat som är symtom, bland annat oförmåga att gå ner i vikt. 
  • Äldre 31 Mar 17:00
    #23
    Probably the best in the skrev 2011-03-31 16:56:14 följande:
    Finns det nåt specifikt prov för detta? Behöver man inte ha tydliga symtom, som ex svamp underlivet? Min tunga är lite diffus...börja svida igen och jag har en del beläggning.
    Antar att behandlingen är uteslutande av kolhydrater och socker och en massa annat. Har läst lite. Iof drar jag ner rejält på kolhydraterna och mår lite bättre då.
    Be läkaren kolla upp detta, kan göras med enkla prov. Jag har inte haft svamp i underlivet utan proplem med vikt, att gå ner i vikt, beläggning på tungan, torr hud, ont i leder/muskler mm. Det var min kirporaktor som upptäckte felet. Jag har varit fi från svampen ett tag men nu har den kommit tillbaka igen så jag har börjat med dieten igen.  Jag kör diet där jag utesluter vitt mjöl, socker, svamp, jäst, mejeriprodukter och dricker svampdödande te.
  • Äldre 31 Mar 17:05
    #24

    Sen så äter jag mest fisk och kyckling med ris och grönsaker. Frukt bör undvikas eftersom det innehåller fruktos.

  • Probab­ly the best in the
    Äldre 31 Mar 20:43
    #25
    Brittan skrev 2011-03-31 17:05:10 följande:
    Sen så äter jag mest fisk och kyckling med ris och grönsaker. Frukt bör undvikas eftersom det innehåller fruktos.
    Jag försöker äta enl LCHF och märker ju att jag ivarjefall periodvis blir bättre vad gäller ledvärken. Men om jag tar bort mjölkprodukter så borde jag ju känna av. Ska höra med doktorn ang prov på candida i första hand.
  • Äldre 1 Apr 16:49
    #26
    Brittan skrev 2011-03-31 16:54:04 följande:
    Be läkaren kolla om du har svamp (candida) i kroppen. Kan ge samma symptom som sköldkörtelproblem, tex. trötthet, torra ögon, ont i leder, torr hud. Har du det kan du inte gå ner i vikt eftersom svampen binder vatten.  Vattnet trycker på lederna och man får därmed ont i leder.
    Jag blir bättre när jag utesluter kolhydrater helt, dvs även piggare. Men ner i vikt går jag inte. Det som har tillkommit är nu bla att min stårtånagel har lossnat från nagelbädden (det var inte svamp, det har jag kollat) samt att jag har en geleaktig klump i mitt ena öga (det som är torrt som fnöske), Behandlar med ögondroppar och antibiotika, men det går inte bort. Känns som om man är värsta hypokondrikern, men det kan inte hjälpas. Mår ju skit!!! Skall be om remiss till både ögonläkare och endokrinolog.
  • Äldre 1 Apr 17:07
    #27
    modesty74 skrev 2011-04-01 16:49:54 följande:
    Jag blir bättre när jag utesluter kolhydrater helt, dvs även piggare. Men ner i vikt går jag inte. Det som har tillkommit är nu bla att min stårtånagel har lossnat från nagelbädden (det var inte svamp, det har jag kollat) samt att jag har en geleaktig klump i mitt ena öga (det som är torrt som fnöske), Behandlar med ögondroppar och antibiotika, men det går inte bort. Känns som om man är värsta hypokondrikern, men det kan inte hjälpas. Mår ju skit!!! Skall be om remiss till både ögonläkare och endokrinolog.
    Det kan vara klokt att begära besök hos läkaren.
  • Probab­ly the best in the
    Äldre 1 Apr 18:56
    #28
    Brittan skrev 2011-03-31 17:00:19 följande:
    Be läkaren kolla upp detta, kan göras med enkla prov. Jag har inte haft svamp i underlivet utan proplem med vikt, att gå ner i vikt, beläggning på tungan, torr hud, ont i leder/muskler mm. Det var min kirporaktor som upptäckte felet. Jag har varit fi från svampen ett tag men nu har den kommit tillbaka igen så jag har börjat med dieten igen.  Jag kör diet där jag utesluter vitt mjöl, socker, svamp, jäst, mejeriprodukter och dricker svampdödande te.
    Men vad heter provet? Är det blodprov eller nåt mikrobiologiskt och var tar man isåfall det?
  • Äldre 1 Apr 19:18
    #29
    Probably the best in the skrev 2011-04-01 18:56:25 följande:
    Men vad heter provet? Är det blodprov eller nåt mikrobiologiskt och var tar man isåfall det?
    Vet inte riktigt vad provet heter eftersom det var min kiropraktor som upptäckte detta på mig genom att undersöka mig och kolla hud, tunga, symptomer mm.
  • Sat 9 Jul 2022 23:37
    #30

    Hej, Modesty74: 
    ?Det finns en privatläkare här i Göteborg som utreder på cellnivå?
    Fick du hjälp, o finns ev den läkaren/kliniken kvar som du hänvisade till? 



    Jag är så extremt trött, hud som kliar o torrhet/skav i ögon, går inte ner i vikt trots kontrollerad diet/aktivitet, sover 8-9 h/natt o somnar ändå sittandes på em, har så ont i leder/muskler i vila (rygg, ben, händer) och är extremt stel efter en stunds sittande eller när jag vaknar efter sömn - allt debuterade efter sista graviditeten för 14 år sedan, då var jag inte överviktig men gick snabbt upp från normalvikten 64 kg till 88 kg o den går bara uppåt om jag inte skulle hålla en noggrann övervakad diet/aktivitetsnivå (PT/dietist).

    Jag lyckades gå ner i vikt till 77 kg o höll den vikten ett år, men plötsligt var 10 kg tillbaka under 3 v tid, trots att jag inte ändrat livsföring.

    Övervikten är jämt fördelad på så vis att det är en timglasfigur bakifrån (bara några storlekar för stort), men från sidan o framifrån ser jag höggravid ut.
    (Har stark bål/ryggmuskulatur).

    Har varit mycket aktiv i 40 år o noga med kosten.
    Så jag är stark o smidig, med mer muskler än genomsnittet trots den nu 12- åriga övervikten.
    Men totalt kass på så vis att leder/muskler stelnar direkt vid stillasittande/vila. Har extremt svårt att röra mig av smärta/stelhet när jag ska resa mig från liggandes/sittandes efter vila. Trots att jag är lika vig o stark som övriga på yogan. 


    Alla prover är perfekta (provtagning vid många års tjatande om att något är fel), utom ett leverprov. (Jag dricker inte alkohol mer än ett glas ca 4 ggr/år).


     


     

Svar på tråden Tjock, trött och långsam. En fråga om sköldkörtelproblem.