• Emmin

Får man inte reducerad fackavgift när man är föräldraledig?

Jag är ganska säker på att jag fick minskad avgift eller inte behövde betala alls när jag var föräldraledig sist. Det var 6 år sedan. Nu när jag kollade på handels hemsida stod det inte alls något om det. Är det någon som vet vad som gäller?

• Svar på tråden Får man inte reducerad fackavgift när man är föräldraledig?
  • Miricia

Det där har jag också försökt kolla upp, eftersom jag trodde att det var så. Men på hemsidan står det att arbeta, semester och föräldraledighet räknas som att jobba.

Konstigt tycker jag. Men arbetslös är man ju o andra sidan inte =)

Äntligen +
  • pannkaksvilse

Jag är med i Handels och fick avgiften sänkt med en heeeeel hundring under föräldraledigheten. Snålt tycker jag.

• Höösten

Jag är med i SRAT och har inte reducerad avgift under föräldraledigheten. Tycker att det är konstigt eftersom man betalar mindre om man jobbar tex halvtid. Kanske varierar från fack till fack...

• jeeri74

Avgiften brukar ju vara en viss procent på inkomsten, så om man anmäler att man har lägre inkomst, som man ju får med föräldrapenning, borde väl avgiften vara baserad på den...?

Så är det i mitt fack, unionen.

• kicki8210

jag är med i if metal och jag har reducerad avgift

• Jempajenny
    jeeri74 skrev 2011-03-31 09:16:26 följande:
    Avgiften brukar ju vara en viss procent på inkomsten, så om man anmäler att man har lägre inkomst, som man ju får med föräldrapenning, borde väl avgiften vara baserad på den...?

Så är det i mitt fack, unionen.
    Precis! Så är det i LR också...

♥ Jempajenny, Agnes (2008) och Anton (2011): jempajenny.bloggagratis.se
  • emelillen

Är med i handels och har sänkt fackavgift nu under föräldraledigheten. Man måste ansöka om att få reducerad fackavgift beräknad på vad du kommer få ut som föräldraledig. :)

Loppan ♥ född 2010-05-05 | Bebis i magen ♥ BF 2011-07-29
  • Nu är jag hel

Jag gick faktiskt ur facket nu för att jag ska vara mammaledig snart i 1 ½ år, men är fortfarande med i a-kassan. Tycker inte att jag behöver vara med i facket när jag är mammaledig.

♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • solouniko

Jag är med i IF Metall och betalade lägstanivån (!!) på 514 kr när jag var mammaledig. Tjohoo liksom! Men annas betalar kring 700 tror jag så lite skillnad är det ju, men SJUKT att lägstanivån är så hög!

Milla 090316 ♥ Bebis maj 2011 ♥ solouniko.blogg.se
  • kicki8210
    solouniko skrev 2011-03-31 23:33:57 följande:
    Jag är med i IF Metall och betalade lägstanivån (!!) på 514 kr när jag var mammaledig. Tjohoo liksom! Men annas betalar kring 700 tror jag så lite skillnad är det ju, men SJUKT att lägstanivån är så hög!
    fast nu är lägsta nivå 297 de betalar jag nu
  • lillapuss
    Var med i Hotell & Restaurangfacket och vi fick INTE reduserad avgift.. Ringde och pratade med dem men de sa att jag ska betala fullt frots att jag får ut kanske hälften av vad jag fått som arbetande. Jag gick ur för några månader sen och ångrar att jag var med så länge, de har inte hjälpt mig ett dugg, men sen så är ju HRF ett av Sveriges svagaste fack... (Gick ur av andra orsaker också inte bara den höga avgiften).
  • jeeri74
    lillapuss skrev 2011-04-01 08:59:05 följande:
    Var med i Hotell & Restaurangfacket och vi fick INTE reduserad avgift.. Ringde och pratade med dem men de sa att jag ska betala fullt frots att jag får ut kanske hälften av vad jag fått som arbetande. Jag gick ur för några månader sen och ångrar att jag var med så länge, de har inte hjälpt mig ett dugg, men sen så är ju HRF ett av Sveriges svagaste fack... (Gick ur av andra orsaker också inte bara den höga avgiften).
    Konstigt, enligt deras hemsida har man rätt till det.
    http://www.hrf.net/vad-kostar-det
    Som sagt, man betalar ju efter vad man tjänar, och man tjänar mindre när man är föräldraledig.
  • dianmant76

Jag är med i Kommunal och är för tillfället sjukskriven och jag betalar 228 8(lägsta belopp)och det är den summan jag kommer att betala när jag är föräldraledig oxå.

Svar på tråden Får man inte reducerad fackavgift när man är föräldraledig?