• Sara 07

Babyskydd volvo v 50 fram!?

Hej!

Vi har monterat bort air bagen i framsätet för att kunna ha babyskyddet där. Men bältet verkar inte nå hela vägen runt. Är det någon som känner igen detta? Har någon lyckats ha babyskyddet i framsätet?

Vår v 50 är ca 5 år gammal.

• Svar på tråden Babyskydd volvo v 50 fram!?
  • GulTussilago

Köp till en bas?

Hade en 850 förut men fick ha babyskyddet i baksätet pga för kort bälte (och fel placering av själva spännet), men nästa stegs bakåtvända bilbarnstol funkade i framsätet

• cicci85

Ett vanligt volvoproblem... Skaffa babyskydd med bas så brukar det funka!

• GulTussilago
    cicci85 skrev 2011-03-31 17:08:40 följande:
    Ett vanligt volvoproblem... Skaffa babyskydd med bas så brukar det funka!
    Ja det är märkligt att de har så korta bälten!
    Babyskyddet vi hade första gången (föra basarnas tid) gick precis att få dit! Hade bältet varit 5 cm kortare hade det inte funkat!
  • GulTussilago

Var det en volvoverkstad som kopplade ur airbagen? Jag har en V70 men volvoverkstaden här vill inte koppla ur den för de påstår att det inte är säkert.. Men jag kanske ska höra med någon annan?

• Sara 07

Tack för era svar!

Ja, det var en volvoverkstad som gjorde det.

Vad innebär babyskydd med bas? Känner att minnet är kort sen förra barnet...

• cicci85
    Sara 07 skrev 2011-03-31 17:21:48 följande:
    Tack för era svar!

Ja, det var en volvoverkstad som gjorde det.

Vad innebär babyskydd med bas? Känner att minnet är kort sen förra barnet...
    man spänner fast basen med bältet och klickar i babyskyddet
  • Amazina

Vi har en v50 och hade samma problem. Om man kopplar ur airbagen måste man byta ut bilbältet, för det (och spänningen) är anpassat till en bil MED airbag. Dubbelkolla det med verkstaden! Urkopplingen måste även registreras någonstans och Volvo skriver sig då fri vid en ev krock. Det registreras då att airbagen är urkopplad så att det är tydligt att den inte var sönder och missade att lösa ut om ni krockar och någon blir skadad som sitter i framsätet.

• cicci85
    Amazina skrev 2011-03-31 17:28:27 följande:
    Vi har en v50 och hade samma problem. Om man kopplar ur airbagen måste man byta ut bilbältet, för det (och spänningen) är anpassat till en bil MED airbag. Dubbelkolla det med verkstaden! Urkopplingen måste även registreras någonstans och Volvo skriver sig då fri vid en ev krock. Det registreras då att airbagen är urkopplad så att det är tydligt att den inte var sönder och missade att lösa ut om ni krockar och någon blir skadad som sitter i framsätet.
    Måste man byta bältet? Hur funkar det i bilar som man kopplar ur airbagen själv då? Har de bilarna nån annan slags bälte eller?
  • Amazina
    cicci85 skrev 2011-03-31 17:31:57 följande:
    Måste man byta bältet? Hur funkar det i bilar som man kopplar ur airbagen själv då? Har de bilarna nån annan slags bälte eller?
    Jag vet faktiskt inte hur det funkar, men jag antar att de sätenas bältesspänning (eller vad det nu är som skiljer)  är anpassade till användning utan airbag eftersom det är "farligast".
  • Sara 07

Nä, nu blir jag irriterad över att de inte upplyste oss innan! Det kostar ju jättemycket att fixa allt detta...

• Amazina
    Sara 07 skrev 2011-03-31 18:08:36 följande:
    Nä, nu blir jag irriterad över att de inte upplyste oss innan! Det kostar ju jättemycket att fixa allt detta...
    Jag kan ju inte garantera att det var "min" volvohandlare som gjorde rätt... Kanske är det din som har koll på hur det ska vara, men den informationen fick vi i alla fall...
  • Joico
    Sara 07 skrev 2011-03-31 18:08:36 följande:
    Upplyste er om vad?
  • Sara 07
    Joico skrev 2011-03-31 23:34:10 följande:
    Upplyste er om vad?
    Att man även bör byta ut bältet.
  • Catox9
    Sara 07 skrev 2011-04-01 11:40:51 följande:
    Att man även bör byta ut bältet.
    Får jag fråga vad det kostade att fixa ur airbagen fram för er?!
    Vi funderar nämligen på att göra det på vår bil oxå..
    Sen vet jag inte om en bas är det rätta för er... Vi hade problem i baksätet med bas.. Bältet var för kort.
    Men be att få prova på närmaste babyfackhandel, de hjälper säkert till!

Hoppas det löser sig!
  • GulTussilago
    Catox9 skrev 2011-04-08 22:43:09 följande:
    Får jag fråga vad det kostade att fixa ur airbagen fram för er?!
    Vi funderar nämligen på att göra det på vår bil oxå..
    Sen vet jag inte om en bas är det rätta för er... Vi hade problem i baksätet med bas.. Bältet var för kort.
    Men be att få prova på närmaste babyfackhandel, de hjälper säkert till!

Hoppas det löser sig!
    För kort även med bas??
Svar på tråden Babyskydd volvo v 50 fram!?